ivarha Startet 5.November.2007 Link til dette innlegget Startet 5.November.2007 Hei, Jeg har en seilbåt 34 fot med ILAS 1000W ankervinsj foran. Er det noe problemer med å plassere et startbatteri foran i baugen som er koblet i parallell med startbatteri midt i båten? Tanken er å ha korte kabler frem til vinsj samt ha korte kabler til startmotor. Jeg har i tillegg forbruksbank på 3x115Ah. Forbruksbank og startbank er adskilt med skillerelé. Hvor tykk bør i såfall kablene som forbinder batteriene være ? Avstand 4 meter x 2. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Nei, det er ikke noe problem. Det er fornuftig. Jeg har baugpropell og eget batteri til den foran. Det er koblet sammen med startbatteriet med 16mm2 kabler. Det holder i massevis til ladestrøm og eventuell strøm som renner gjennom kablene ved stor forskjell på spenningene i batteriene (som eventuelt vil være veldig kortvarig). Mine batterier er ikke identiske (Optima og Maxxima) så jeg har latt sammenkoblingen gå via et rele som styres av startbatteriets hovedbryter. Kablene mellom batteri og baugpropell er tilsammen under 2 m og har tversnitt på 70mm2. Spenningsfallet blir derfor minimalt. Til ankerwinch klarer du deg med langt mindre tversnitt. Jeg vil tro f.eks. 35mm2 skulle holde i massevis. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
ivarha Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Takk for svar. Jeg skal allikevel ha nytt startbatteri så derfor tenkte jeg å kjøpe 2 stk som da blir like. Med tanke på den medfarten et batteri i baugen kan få med tanke på at baugen slår i bølger samt evt problemer med god utluftning vil det antagelig være en fordel med batteri av typen Optima. Finnes det andre typer som egner seg til dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Ingen som er redde at batteriet skal få så mye juling utav støt/slag, at det sprekker. Jeg har ankervinsjen i bauen, men batteriene står bak under køya., der blir det ikke støt/slag. Og skulle jeg montert in baugprp så vill jeg trekt kabel frem og ikke satt batteri der fremme. Men vi er jo ikke alle like Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Jeg tenkte samme som Careka - jeg ville nok valgt batteritype med omhu her. Men trenger vinsjen et eget batteri da? I manualen til min vinsj står det at motoren alltid skal være i gang når man bruker vinsjen - sikkert pga strømforbruket - men det tar jo bort behovet for et ekstra batteri. Fattern har vinsj foran på båten sin - og der er batterikassa under senga i akterkabinen. Redigert 5.November.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Jeg har sett noen Beneteau seilbåter som har batteri i baugen. Dersom batteriene festes godt skulle vel ikke det være særlig problem i en seilbåt. Jeg vil tro at slagene mot skroget er minst like store i en halvplaner som drar av gårde i 20 knopp i en del motsjø sammenlignet med en seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Hvis du likevel skal ha nytt startbatteri og kjøper 2 idensidske, hekter du dem bare sammen med 16mm2 kabel og rele er unødvendig. Optima høres fornuftig ut. Maxxima er et alternativ. Ellers får du billige Varta Ultra Dynamic AGM batterier hos Maritim. De gir også mye startstrøm, men er ikke fullt så spreke som Optima eller Maxxima. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Det er ikke noe problem med verken den ene eller andre løsningen. Gjøres batteriinstallasjonen riktig med utlufting og eventuelt syrefast kar som forskriftene krever hvis man benytter batteri med flytende syre, så er det bare ladningen å huske på for batterienes del. Siden dette er en singelskrog seilbåt, er kravet at all syre som kan lekke ut av batteriet skal kunne samles opp i dette karet med en skroghelning til begge sider på 45 grader. Det står mer på hvor mye arbeid en vil legge ned i prosjektet. Hvis det er god plass der startbatteriet står i dag, er det nok enklest å utvide kapasiteten for startbatteriet og strekke kabler frem. Det er enklere å forholde seg til et batteri enn to batterier i tillegg til at det er billigere. Så slipper man jo å krype frem for å slå av hovedstrømbryteren i tillegg til å få en eller to sikringer mindre i systemet. Man slipper jo også unna med enklere kortsutningsberegninger. 80-120 ampere er ikke så mye strøm i denne sammenhengen. Redigert 5.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Vi skal også få ankervinsj forut i Xanadu før neste sesong. Batteriene står under benken i salongen. Får se hva min 50%-medeier sier til det, men jeg er innstilt å gjøre et forsøk med forholdsvis tynne kabler og en NiCd-batterie fra en jump-starter - ingen syre, mindre vekt. Spenningsmomentet er hvordan ladingen kommer til å gå. Noen som tørr å gjette? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 NiCd har høy strømtetthet og leverer godt med strøm. Jeg ville tenkt litt på utlademinnet denne batteritypen er kjent for og at spenningen faller veldig fort under belastning hvis batteriet er kaldt. Så koster de jo også en del mer enn blybatterier. Har du tenk på å bruke tette eller ventilerte? Spenningsstyrt eller strømstyrt ladning? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Spenningsstyrt eller strømstyrt ladning? Si det.... håper å lære noe nyttig men har ventet på dette ganske lenge Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Hvis jeg ikke husker feil må denne batteritypen lades strømbegrenset. Det er noe her hvis jeg ikke husker helt feil i farten. Batteriet har veldig lav indre motstand, og får tildels ukontrollerte reaksjoner mener jeg hvis de lades ut eller kanskje også opp for fort. Så har man NiMh batteriene med omtrent samme egenskap, men som ikke må lades helt ut før de lades opp igjen. (Har ikke utladningsminne). Siste skudd på stammen er Li-ion batterier. Skumle saker, for de smalt som et kanonslag når de kortsluttes før itiden. Kan være at nye generasjoner er kommet på markedet som ikke er så skumle. Mye nytt håndverktøy kommer nå med Li-ion for det er bra med futt i dem samtidig som ladetiden er kort. Spent på hvordan du får det til. Kom på en ting til. Disse cellene er jo 1,2 volt og ikke 2,14 som syre bly. Redigert 5.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Det kan jo ikke være alt for ille når de kan brukes til å starte tunge motorer. Og om det er 1.2V pr celle eller 2.14V så er dette bare en nominell verdi som hovedsakelig gir seg utslag i antall celler. Antar at jump-start-produsentene har tenkt på dette før. Ladingen av NiCd - i motsetting til all de andre typene som kom senere - kan gjøres ganske enkelt: konstant strøm på C/20 over uendelig med tid er det enkleste. Et blybatteri ville ikke overleve særlig lenge. Min håndlyskaster her på veggen på kjøkkenet har overlevd det i kanskje 20 år. Og fra modellbransjen vet jeg at noen celler greier også vannvittige oppladingsstrømmer. Vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.