Jump to content

Montasje av autopilot


BEG

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe autopilot til en cabincruiser med hydraulisk styring. Denne har jeg tenkt å montere selv. Har ikke 10 tommeltotter, men har heller ikke lyst til å gå på en jobb som innebærer for store utfordringer (med andre ord bruke for mye tid). Om noen har erfaring, gi meg gjerne tilbakemelding på;

 

* Er det mye jobb med selve montasjen av utstyret? (inkl. lufting av hydraulikk-anlegget som er for 2 styreposisjoner)

 

* Har hørt at innjusteringen av autopiloten kan være vanskelig. Korrekt?

 

* Autopiloten leveres vel med eget kompass (oljedempet / gyro). Plassering og kalibrering??

 

* Kan man kople autopiloten mot en kartplotter med GPS (har primært tenkt Garmin plotter type 2010)? Hvis ja, behøver autopiloten da eget kompass?

 

* Hvilke fordeler / funksjoner oppnår man ved å sammenkople autopilot og kartplotter.

 

Håper at opplysningene rekker til å kunne svare. Kanskje vil svarene avhenge av type autopilot / Kartplotter. Kom gjerne med erfaringer med produktene selv.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

:seeya:

Litt fra Simrad:

Automatisk styring for seil og motorbåter.

Ved bruk av autopilot holdes båten på en spesifikk kurs uten behov for justeringerav rormannen. Et elektronisk kompass er brukt som kursreferanse.

 

GPS Styring

Styring av båten til neste programerte waypoint kunne ikke vært enklere. Du kobler ganske enkelt piloten til en GPS, programmerer et waypoint eller en rute på GPSèn og trykker på NAV tasten på autopiloten.Da sørger autopiloten for resten av turen fra til målet.

 

Navigere

Data som motas fra GPS eller kartplotter vil kalkulere kurslinjeaviket(XTE) og autopiloten vil kompensere for effekten av vind og strøm slik at fartøyet alltid holdes på kursen. Ved ankomst til et mål(waypoint) vil autopiloten endre kurs til neste mål i ruten.

 

http://www.imd.no/simrad.htm

kgt

Link to post
  • 3 måneder senere...

Jeg har gått til anskaffelse av en RAYMARINE ST6001 med rategyro. Jeg holder på med å montere denne nå og har støtt på noen problemer det hadde vært fint om dere kunne hjelpe meg med.

 

Pumpa skal i følge manualen stå på ett høyere eller samme nivå som hydr. sylinderen til roret. Dette blir vanskelig å få til på min båt. Tror dere det vil ha mye å si om jeg monterer den den litt lavere en sylinderen? Problemer med lufting?

 

Computer uniten til piloten skal jordes. Hva tror dere vil være best å jorde den mot en skroggjennomføring, eller jorde den mot - på batteriet?

 

 

Pumpa er levert med en ferrit bør denne stettes ved computer uniten eller ved pumpa?

 

Kontroll Displayet bør stå 0,8 m fra annet elektrisk utstyr. Det har jeg ikke plass til! Tror dere det vil gi mye forstyrrelser?

 

Jeg tar gjerne mot andre tips til monteringa.

 

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg med disse spørsmåla.

Link to post

Pumpa skal i følge manualen stå på ett høyere eller samme nivå som hydr. sylinderen til roret. Dette blir vanskelig å få til på min båt. Tror dere det vil ha mye å si om jeg monterer den den litt lavere en sylinderen? Problemer med lufting?

Computer uniten til piloten skal jordes. Hva tror dere vil være best å jorde den mot en skroggjennomføring, eller jorde den mot - på batteriet?

Pumpa er levert med en ferrit bør denne stettes ved computer uniten eller ved pumpa?

Kontroll Displayet bør stå 0,8 m fra annet elektrisk utstyr. Det har jeg ikke plass til! Tror dere det vil gi mye forstyrrelser? Jeg tar gjerne mot andre tips til monteringa. Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg med disse spørsmåla.

Dette blir litt synsing(!): Sikkert pga lufting. Jeg ville ha montert det hele og latt være å skru fast pumpa under fylling / lufting; Hev den til et høyere nivå og monter den på plass ETTER fylling. Hvis du har jordet minus ville jeg vel han jordet til dette. Ang. "ferritten" så ville jeg i utgangspunktet ha plassert den nærmest pumpa (for å begrense støyen før den når andre deler av det elektriske anlegget), men på den annen side ville jeg ha plassert den nærmest computeren, for å "ta" annen støy som kanskje allerede ER på/i anlegget; Tror egentlig ikke at det betyr så mye! Bruk et lommekompass for å finne sted med lite avvik før du monterer kompass-enheten.

Dette var det lille JEG kunne bidra med. Lykke til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

I monteringsanvisningen min står det at ferritten skal monteres på power-kablene til kurskomputeren, nær enheten. Hvis jeg ikke husker feil  :headbang:

 

Plasseringen av kontrollenheten tror jeg ikke er noe problem i forhold til støy, men den har en "sikkerhetsavstand" i forhold til styrekompasset.

 

GeirKS

Link to post

T400 kurskomputeren er ikke jordet hos meg, annet enn gjennom - ledningen til "power", som er jordet (til sjøen) gjennom VP's enpolede MD21A.

 

Fungerer bra, men muligens skulle jeg ha valgt en annen plassering av fluxgatekompasset, den S-er litt på nordlige og sydlige. Du har kjøpt med gyro og jeg er spent på tilbakemelding fra deg på styreegenskapene på N/S-lige kurser i litt sjø.

 

GeirKS

Link to post
  • 4 måneder senere...

:sailing:  Det hadde vært kjekt med en slik "hjelp" når jeg går lengere strekk, for båten forandrer fort retning hvis ikke roret stadig korrigeres.

 

Ser at GPS/kartprogram har funksjon for tilkobling av autopilot, og dermed kan gi impulser for styring etter ferdig opplagte ruter på pc'en.

 

Hvilket tilleggsutstyr trenger jeg, og er det noen som har spesielle anbefalinger?

 

Jeg har teleflexstyring, men min kamerat, som også lurer på å montere i løpet av vinteren har hydraulisk.

 

NB!

Enkelte sier det er som fot i hose dette her, mens andre sier at de ikke får det til å virke slik som forventet.

 

Noen med tips og erfaringer?

 

Seastar :flag:

Link to post

Med teleflexstyring er det enkleste og billigste å montere Autohelm/Raymarine Sportpilot. Du tar av rattet, setter på SportPiloten og setter på rattet igjen. Har ingen erfaring med SportPilot men av det jeg har lest ser den enkel og grei ut. Pris 9-11.000.

 

En betydelig bedre og dyrere løsning er hydraulisk autopilot men da må Teleflexen til pers og kronasjen får bein å gå på.... Regn med 6-8.000 for hydraulisk styring inkl. slanger og gjerne 11-20.000 for autopiloten.

 

Det der med tilkobling av kartplotter til autopiloten har jeg lekt litt med for en tid siden. Høres kjekt ut men for min del har det INGEN praktisk nytte. Jeg synes det er vesentlig bedre å lage rute på kartplotteren og så styre autopiloten manuelt etter plotteren. Grunnen til dette er at om plotteren skal styre piloten direkte må du være SVÆRT nøyaktig og detaljert med rutene, lage 2 ruter for hvert strekk (tur og retur går gjerne på hver sin side av leden) og der er alltid et eller annet i veien som du må vike for. Ved å gå etter rute automatisk blir liksom hele turen litt "stivere", ingen rom for optimalisering på kjappen. Jeg går f.eks. langt til SB i leden om der er trafikk og midt i eller kanskje til BB om leden er oversiktlig og ikke trafikkert. Det her må kanskje erfares i praksis og er ingen heksekunst å få til å virke. Det er lurt å ha en hastighetsmåling (f.eks. GPS) tilkoblet piloten da båten oppfører seg forskjellig i forskjellige hastigheter og da kan piloten justere seg etter aktuell hastighet.

 

F.eks. hos Seatronic har de en del styringer og autopiloter og hos Maritim har de en del styringer.

 

Sandøyen din går vel helst i snekkefart eller deromkring og da kan jeg garantere at du får mye glede av autopilot, spesielt om du er mye alene i båten! Det er ikke så viktig med AP i hurtiggående båter da du der må holde utkikk HELE tiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det er ikke så viktig med AP i hurtiggående båter da du der må holde utkikk HELE tiden.

 

Hjelp! Jeg føler en ustoppelig trang til å kvervulere.Igjen.

Må du ikke holde utkikk hele tiden i sakte gående båter også da? Eneste forskjellen er vel bare at du har litt bedre tid på deg. Det gjelder vel å ikke glemme seg helt bort med andre gjøremål når en går for AP.

Link to post

Må du ikke holde utkikk hele tiden i sakte gående båter også da?

Jo, men om du har oversikt over farvannet noen minutt fram i tid KAN du gå fra utkikken å sette på en kjel kaffi uten at det er noen krise...............

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jahh, kverulere kan du vel :yesnod: :yesnod: Hvis skuta går rett som en strek uansett vær etc. KAN jeg kanskje være enig...  Men det JEG ser er flott med autopiloten er at jeg kan slippe rattet, koke en kaffeskvett, stikke en rask tur innom toalettet, holde strak kurs under dorging (når jeg må ta opp det andre snøret) osv.

Men hele tiden holde utkikk  :yesnod:

Er DET så vanskelig da??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Det der med tilkobling av kartplotter til autopiloten har jeg lekt litt med for en tid siden. Høres kjekt ut men for min del har det INGEN praktisk nytte. Jeg synes det er vesentlig bedre å lage rute på kartplotteren og så styre autopiloten manuelt etter plotteren. Grunnen til dette er at om plotteren skal styre piloten direkte må du være SVÆRT nøyaktig og detaljert med rutene

Her er jeg nok litt uenig med deg. For det første, hva er problemet med å lage en rute nøyaktig? Den lager jeg om kvelden i fred og ro, klar til å brukes neste dag. Eller så lager jeg en 1-legs rute on the fly!

 

Det som er det utrolig fine med input til autopiloten fra plotter/GPS, er at autopiloten da hele tiden får XTE input, dvs. at den hele tiden får beskjed om hvor langt til høyre eller venstre båten er fra den opptrukne linjen fra A til B. Dette er spesielt nyttig ved sterk sidevind/strøm. Da legger autopiloten baugen opp mot vinden/strømmen og linjen fra A til B følges med få meters avvik. Har enkelte ganger følt at båten har beveget seg nesten sidesveis mot målet.

 

Når det gjelder Sportpiloten, tror jeg ikke den har NMEA input(?). Har selv en Autohelm autopilot, en ST4000W for mekanisk styring som Seastar. Og den styres helt utmerket fra plotteren min.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her er jeg nok litt uenig med deg. For det første, hva er problemet med å lage en rute nøyaktig?

Regnet nok med litt kommentarer til dette ja :lol: "Problemet" med nøyaktige ruter er at en gjerne må lage 3-4 ganger flere rutepunkter og der jeg ferdes mest er leden gjerne mindre enn 200 m bred. Om jeg lager en rute som ser flott ut på plotteren ser det gjerne ikke så bra ut i praksis da kartene ikke er så pinlig nøyaktige og "terrenget" ikke alltid ser likt ut på plotteren.

 

Har jo hatt meg en og annen langtur og da går gjerne ruten litt over land her og der (alt etter hvor mye arbeid jeg gidder å legge i den), det viktigste for meg er å finne riktig vei og bruke radar/utkikk til finnavigeringen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

NB!

Enkelte sier det er som fot i hose dette her, mens andre sier at de ikke får det til å virke slik som forventet.

Overså litt av spørsmålet ditt.... Jeg har bare brukt plotter tilkoblet autopilot med OziExplorer (scannede kart). Hvordan plotter og AP kobles sammen avhenger av plotteprogrammets muligheter. Enkelte program MÅ ha 2 serieporter slik at en port kobles til GPS og den andre til AP. Andre program kan bruke samme port til begge deler slik at posisjonsdata går fra GPS til PC på Rx pinnen og data går fra PC til AP på Tx pinnen i samme port.

 

Hekskunst er det ikke men en må bare lage en kabel som passer til de mulighetene PC/plotteprogram har.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Sportspilot er jeg usikker på... Den har fått varierende kommentarer....

Etter problemene med teleflexen i våres, monterte jeg hydraulisk+++ Her er det jeg husker av dette stuntet:

Demonterte og fjernet den gamle styringen. Ettersom hullet etter styringen var mindre enn det den hydrauliske rattpumpa krevde, måtte jeg utvide dette. (Gikk greit etter endel saging og filing.)

Deretter ble den nye pumpa satt inn og den hydro-elektriske hjelpepumpa montert akterut, nær styresylinderen.

Så ble det tatt oppmåling på 3 stk. slangelengder, disse ble laget ferdig med påsatte koplinger ved et slangeverksted i nærheten. Disse ble så montert mellom rattpumpe og hydro-elektrisk hjelpepumpe akterut, men jeg hadde litt problemer med å koble dem riktig (styrbord / babord).

Deretter ble det laget 2 korte slanger fra pumpa akterut og til styresylinderen.

Så ble rorindikatoren montert akterut, slik at jeg fikk en grei overføring mot styresylinderen.

Deretter ble fluxgate-kompasset montert i bakre halvdel av skroget (lavt i båten) på et sted hvor det ikke var magnetisk påvirkning.  Til slutt ble ny styresylinder montert.

Å ta ut riktig plassering av manøverpanelet i min lille båt, var ikke lett... men laget til slutt en liten boks for dette, som jeg plasserte over frontvinduene, under hard-toppen.

Til slutt var det "bare" å trekke alle ledningene mellom de forskjellige komponentene. Viola :flag: Ferdig.

Trodde jeg...  :blush:

Å fylle anlegget med hydraulikkolje og lufte tok tid, og stort forbruk av filler og kluter til tørking.

Rydding og rengjøring etter jobben forbigår jeg her. :puke:

Jeg har Telchart med Cmap-kart og separat GPS. Ettersom GPS-signalet både skulle forsyne kartnavigatoren og autopiloten, måtte jeg ha en konvertor i signalet til piloten. Heldigvis er dette standardutstyr i TelChart, men nevner det i forbifarten.

Av forskjellige grunner kom ikke båten på sjøen i år :cryin: Det som nå står igjen, er kalibrering og justering av piloten med tilbehør.. (KAN bli en "silkejobb" men i flg. gamle Murhpy, er jeg usikker...)

Eneste "skåret" i montasjegleden så langt, er at det er 3 ganger så mange tørn på rattet som tidligere; Hvis utstyret ikke tåler dette, må jeg bytte enten rattpumpe eller styresylinder til annen dimmensjon :blush:

Kronasje?? :eek: Prisen på settet (autopilot med el-pumpe, indikator og kompass) ca 15.000,- Rattpumpe ca 3000,-  Styresylinder ca. 5000,- (for påhenger). Slanger +++ ca. 3000,-

Prisen for andre ting (spekulering, handarbeid, bannskap, plaster, rengjøring osv. er ikke medtatt) Håper at GLEDEN ved nyansatt størmann vil oppveie. :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Takker for innspill, og tror jeg er kommet litt nærmere en test / avgjørelse om dette er noe for min egen del.

 

Tar med lap-top'en med Haicom USB- GPS'en og kobler til ombord hos kamerater som har AP- utstyr montert, men aldri brukt den med kartplotter.

På den måten finner jeg ut om det funker med mitt kartprogram.

 

Et av problemene noen har nevnt til meg er at båten hele tiden gikk veldig i sik-sak, og at det ble litt bedre når waypoints'ene ble laget tett som hagl  - men da synes jeg det blir altfor tungvint å lage ruter som funker.

 

Det viktigste under gange og på lengere strekk er å holde utkikk selvfølgelig, og med en enkel salong oppe med panoramautsikt, ser jeg det som en lette innimellom å kunne sette meg ned der, med en kopp kaffe, å slippe og fly i ett sett frem og tilbake for å korrigere kursen.

 

Forstår også argumentene til SveinHa vedr. doble ruter o.l.  - så jeg vil få testet det i praksis før jeg går til kjøp av utstyr selv.

 

Sandøy'en får jeg opp i ca.15 knop, og da forandrer den fort retning også - hvis det ikke stadig korrigeres.

 

Ser i bruksanvisningen til kartprogrammet at det må ha to forskjellige com-porter til formålet, skal få laget meg riktige kabler - og prøve dette ut i praksis i nærmeste fremtid.

 

Lars H. : Funker det prikkfritt etter ruten (Waypoints), selv med "krappe" retningsendringer?

 

 

Seastar :flag:

Link to post

Men det JEG ser er flott med autopiloten er at jeg kan slippe rattet, koke en kaffeskvett, stikke en rask tur innom toalettet, holde strak kurs under dorging (når jeg må ta opp det andre snøret) osv.

Men hele tiden holde utkikk  :yesnod:

Er DET så vanskelig da??

 

Det er bl.a. under dorging autopiloten er fin :yesnod:

 

Det som er det utrolig fine med input til autopiloten fra plotter/GPS, er at autopiloten da hele tiden får XTE input, dvs. at den hele tiden får beskjed om hvor langt til høyre eller venstre båten er fra den opptrukne linjen fra A til B. Dette er spesielt nyttig ved sterk sidevind/strøm. Da legger autopiloten baugen opp mot vinden/strømmen og linjen fra A til B følges med få meters avvik. Har enkelte ganger følt at båten har beveget seg nesten sidesveis mot målet.

 

Når det gjelder Sportpiloten, tror jeg ikke den har NMEA input(?). Har selv en Autohelm autopilot, en ST4000W for mekanisk styring som Seastar. Og den styres helt utmerket fra plotteren min.

 

Lars H.

 

Samme her med Autohelm ST 5000 for hydraulisk styring, koblet til Garmin GPSMAP182C  fungerer veldig fint!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...