Jump to content

Montasje av autopilot

BEG

Recommended Posts

Et av problemene noen har nevnt til meg er at båten hele tiden gikk veldig i sik-sak, og at det ble litt bedre når waypoints'ene ble laget tett som hagl  - men da synes jeg det blir altfor tungvint å lage ruter som funker.

Med en moderne GPS/kartplotter kan dette umulig stemme :confused: Som Lars H. skriver har GPS/kartplotter en parameter som heter XTE. Den gir sideveis avstand til den rette linjen mellom forrige og neste veipunkt. Jobben til autopiloten er å sørge for at denne avstanden er minst mulig. Om veipunktene ligger "tett som hagl" eller på hver sin side av Stillehavet, spiller for autopiloten ingen rolle. Den skal holde XTE så liten som mulig uansett avstand til neste veipunkt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Lars H. : Funker det prikkfritt etter ruten (Waypoints), selv med "krappe" retningsendringer?

Dersom du med "retningsendring" mener endring av retning ved ankomst til et waypoint, så går det helt utmerket. Men hvor "krapp" er en slik krapp sving? Jeg har ingen problemer med en sving på 45 - 90 grader. Over 90 graders sving tror jeg aldri jeg har lagt inn i en rute. Men for at svingen (som må bekreftes av skipperen før autopiloten svinger båten) skal fungere bra, må selvfølgelig piloten kalibreres i forhold til båtens hastighetsområde, rorutslag ol. Men som sagt, ST4000W i min Saga 27 med max.fart 7 - 8 knop fungerer utmerket.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kan fortelle litt om min autopilotløsning. Den står forøvrig i en Saga 27 AC ifra 1970.

Da jeg  ferdes mye i trondheimsfjorden og på trøndelagskysten så behøver man litt styrehjelp av og til. Med en fart på 7-8 knop så må man holde stort sett samme kursen i flere timer for å komme seg ut fjorden. Når jeg kjøpte båten så sto det montert en gammel Autohelm 3000 med reimdrift direkte på rattet og uten muligheter for  NMEA signaler. Styringa er telefleks. Dette  fungerte ganske bra, men jeg ville ha en mulighet for å koble piloten sammen med  plotteren bl.a pga att Autohelmen fikk problemer med å holde korrekt kurs når det var mye vind eller strøm. Jeg kjøpte da hos Malfix et oppgraderingssett (delenr A12009 ) som gjør att jeg kan bruke den gamle reimdriften på rattet, men med et nytt fluxgatekompass og betjeningspanel ifra ST 4000+. Dette har jeg koblet sammen med en pc med kartprogrammet Fugawi. Detter fungerer kjempebra. Denne løsningen ble dessuten veldig billig. Båten holder en perfekt kurs rett på  waypoint og har ingen som helst problemer med å følge rutene som jeg har lagt opp i kartet. De eneste gangene dette ikke fungerer er når jeg får litt større bølger inn aktenfor tvers. Da blir reimdrifta litt for sein. Den klarer ikke å "ratte" fort nok til å holde båten på rett kurs. Dette kan kanskje fungere bedre på en båt som ikke er like følsom for slik sjø som min båt er.

Jeg kjøpte da hos Malfix et oppgraderingssett (delenr A12009 )

Hva måtte du gi for det? Må nok kjøpe tilsvarende selv. Displayet og knappene på mitt betjeningspanel (ST4000W) er ikke helt bra lenger. Og så tror jeg at utgangen til motoren er brent, hadde nemlig kortslutning pga. en løsnet ledning i drivmotoren. Så nå virker det ikke. Savnet det virkelig siste turen. Å styre en Saga27 manuelt på samme kursen i 1 time er ikke mye spennende.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars H.

Jeg tror det var i underkant av 4000 kroner. Oppgraderingssettet fantes på lager hos importøren.

Jeg fikk forresten litt problemer med motoren på piloten sist jeg var på sjøen. Ved nærmere undersøkelse har jeg funnet ut att det er børstene som er slitt. Etter litt rengjøring og stramming av fjæra som holder de på plass fungerte motoren ok igjen. Men importøren leverer ikke børster som reservedel, bare ny komplett motor, så jeg må prøve å finne noen som er så lik originalbørstene som mulig og modifisere disse. Har du noen erfaring med dette problemet?

Jeg må med det samme jeg har deg på " tråden" få gi deg ros for hjemmesiden din.

Veldig morsom og informativ lesning for en Sagaentusiast som meg.

Dette har jeg koblet sammen med en pc med kartprogrammet Fugawi. Detter fungerer kjempebra. Denne løsningen ble dessuten veldig billig.

Hei Nette!

Har kjøpt flere gps'er til meg selv og kamerater hos Geminav.no, som forhandler programmet Fugawi også, men de kan ikke levere kart til programmet for vestlandet og nordover....., med mindre man scanner de selv..... o.l.

Dette har ikke jeg dristet meg til å forsøke foreløpig (Hva med nøyaktighet, til å stole på ?), men har fått god hjelp fra importøren/forhandleren på hvordan dette programmet skal kobles sammen med AP - og forsikringer/erfaringsopplysninger om at det fungerer utmerket.

Til Lars H. : Må du manuelt godkjenne alle retningsendringer i.f.m. waypoints?

Trodde man plottet inn en rute med de retningsendringer som er nødvendig underveis mellom holmer og skjær - og så gikk båten der - og at skipperens oppgave bare var å holde utkikk og kontrollere med øynene?

Til Marwin: Forstår jeg deg rett, så blir det jo spennende å få prøvd ut opplegget ditt på sjøen - og om du blir fornøyd eller ikke.

Jeg forstår såpass at jeg må tilegne meg mer basiskunnskap på dette her - og i min situasjon med kun teleflex foreløpig - må jeg innhente opplysninger om hva som tilbys av enkle og billige løsninger, og eventuelt som blir begrensningene i forhold til det som jeg har trodd/ forspeilet meg av funksjonene.

Takk for nyttige innspill fra alle sammen - og ha en fortsatt GOD DAG!

Seastar :flag:

Til Lars H. : Må du manuelt godkjenne alle retningsendringer i.f.m. waypoints?

Trodde man plottet inn en rute med de retningsendringer som er nødvendig underveis mellom holmer og skjær - og så gikk båten der - og at skipperens oppgave bare var å holde utkikk og kontrollere med øynene?

Ja, for min Autohelm autopilot er det slik. Den piper like før ankomst til punktet slik at jeg kan sjekke opp om farvannet er klart. Og en slik sikkerhet synes jeg er greit. Autopiloten kan jo ikke vite at idet den skal dreie båten 90o er det en båt oppe på siden akkurat i den retningen.

Lars H.

Ja, for min Autohelm autopilot er det slik.

Min tidligere Simrad AP300 var også slik, alle nye kurser fra plotter måtte kvitteres (pga. sikkerhet stod der i boka). En kan jo stille seg spørsmålet om det er en sikker løsning......... Om ruten dreier 90 grd så kan det jo være en dramatisk faresituasjon om båten fortsetter beint fram....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Seastar :

Hei Nette!

Har kjøpt flere gps'er til meg selv og kamerater hos Geminav.no, som forhandler programmet Fugawi også, men de kan ikke levere kart til programmet for vestlandet og nordover....., med mindre man scanner de selv..... o.l.

Dette har ikke jeg dristet meg til å forsøke foreløpig (Hva med nøyaktighet, til å stole på ?), men har fått god hjelp fra importøren/forhandleren på hvordan dette programmet skal kobles sammen med AP - og forsikringer/erfaringsopplysninger om at det fungerer utmerket

Jeg kjøpte nye sjøkart for strekningen Trondheimsfjorden til og med Leka av den samme forhandleren som jeg kjøpte kartprogrammet av. Fikk da levert kartene på cd tilsammen med papiroriginalene. De skannede kartene var ferdig kalibrert. Jeg var selv meget kritisk til nøyaktigheten på disse i begynnelsen, men etter to sesonger og nærmere 2000 nm må jeg faktiskt få si att nøyaktigheten er veldig god. Har seilt langs kysten opp til Rørvik, samt gått innerleia i Flatanger hvor det delvis er ganske trange farvann uten å oppdage svakheter i kartene i det hele tatt. Det kan kanskje ha betydning hvilken GPS man bruker. Jeg er forøvrig godt fornøyd med min Furuno GP 32. Jeg ser det også som en fordel att det bildet som du har på plotteren er det samme som man ser på kartet.

Ha en fin dag du også Seastar !

Hilsen Nette

Det var fint å høre at du var fornøyd, Nette!

Har interessert meg for denne løsningen med Fugawi - kan da skaffe seg de siste og helt ajourførte papirkartene for det aktuelle området, som jeg mest holder på å tumle rundt i, og samtidig få det samme kartet på pc'en.

Men som sagt, etter websiden til Geminav.no, har de ikke kart for området mitt, Møre & Romsdal, så hvis du vet hvem som kan levere disse, er jeg glad for tips. ( Send meg event. en IM)

Er det flere som sitter inne med brukererfaringer av Autopilot og styring fra plotter/PC/GPS så er jeg lutter øre!

Seastar :flag:

Min tidligere Simrad AP300 var også slik, alle nye kurser fra plotter måtte kvitteres (pga. sikkerhet stod der i boka). En kan jo stille seg spørsmålet om det er en sikker løsning......... Om ruten dreier 90 grd så kan det jo være en dramatisk faresituasjon om båten fortsetter beint fram....

Jeg må også kvittere alle kursendringer og skjønner godt at det er for å ivareta sikkerheten ...kan tenke meg at mange hadde "slengt seg nedpå" å latt båten seile sin egen sjø nok av de allviterene som tar sjanser ...man skal ALLTID vite hvor man er og vite hva som skjer rundt en ..........ellers hadde det blitt mange flere SOM STOLTE PÅ AUTOPILOTEN ...

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

:headbang: Det som er så fordømt iriterende med alle diskusjonene om elektroniske/mekaniske dubeditter ombord er at man får lyst til å innstallere endel av det selv. Foreløpig er båten min temmelig 'naken' når det gjelder slike ting ....holder på å kople opp en   compaq som kartplotter etter å ha lest her så øye er blitt stort og vått,så det kommer seg.

Men så til mitt poeng..autopilot ...greit nok i jevn rolig fart,men for mitt vedkommende som marsjer i 26 knop med hekkaggregat er jo et av faremomentene å kjøre på noe som driver i vannet..sitter man da på dass er det helt andre ting som går i dass dersom det smeller :diving!Da må man jo holde utkikk hele tiden alikevel   (koøye? :lol:).

SOLO

Jeg regner jo med at du tuller nå, men allikevel, bare så vi er enige: Har du spesielle lyster som gjør at båten MÅ gå i 26 knop når du sitter på do, og derfor ikke kan senke farten/ stoppe opp mens du dr***r?  :lol: :lol: :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg regner jo med at du tuller nå, men allikevel, bare så vi er enige: Har du spesielle lyster som gjør at båten MÅ gå i 26 knop når du sitter på do, og derfor ikke kan senke farten/ stoppe opp mens du dr***r?  :lol: :lol: :lol:

:crazy: :crazy:Helt korrekt oppfattet!........................? :wink:      SOLO

Ja!

Gikk mange år med autopiloten min tilkoblet en Garmin 75 før jeg fikk meg plotter. Det er jo fullt mulig å lage ruter på en ordentlig GPS med NMEA utgang (selv uten kart på GPS'en)  til autopiloten.

Lars H.

:headbang: Det som er så fordømt iriterende med alle diskusjonene om elektroniske/mekaniske dubeditter ombord er at man får lyst til å innstallere endel av det selv. Foreløpig er båten min temmelig 'naken' når det gjelder slike ting ....holder på å kople opp en   compaq som kartplotter etter å ha lest her så øye er blitt stort og vått,så det kommer seg.

Men så til mitt poeng..autopilot ...greit nok i jevn rolig fart,men for mitt vedkommende som marsjer i 26 knop med hekkaggregat er jo et av faremomentene å kjøre på noe som driver i vannet..sitter man da på dass er det helt andre ting som går i dass dersom det smeller :diving!Da må man jo holde utkikk hele tiden alikevel   (koøye? :lol:). SOLO

Når du først skal begynne å montere "duppeditter", hvorfor ikke montere et webkamera på toppen av lyskasteren (den elektrisk styrbare, vet du), så kan du dri-te så lenge du vil, og samtidig holde utkikk på skjermen :lol:

Eller hvis du er en skikkelig pellementmaker: Snekre sammen en "Duppeditt" v.h.a. kamera og en vinduspussermotor :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Eller hvis du er en skikkelig pellementmaker: Snekre sammen en "Duppeditt" v.h.a. kamera og en vinduspussermotor :lol:

Snakker du om meg?!?!? Et av webkameraene "mine" på jobb er nettopp laget på det prinsippet........

De 3 nederste bildene her er tatt av et kamera montert på en "vinduspussermotor".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

.......ellers hadde det blitt mange flere SOM STOLTE PÅ AUTOPILOTEN ...

Det er jo et godt poeng men likevel påstår nå jeg at å ikke kvittere for kursendringer vil være en sikrere løsning.

Så vidt jeg minnes måtte ikke Simrad piloten kvitteres ved kursendringer mindre enn 5(?) grader. Prøvde å legge mange punkter etter hverandre ved kursendring slik at hver enkelt kursendring ble mindre enn 5 grd men alle måtte kvitteres likevel (kanskje piloten var litt smartere enn meg :lol:).

Vel - vel, SveinHa - vil helst slippe å svare på det siste i innlegget ditt :lol: :lol: :yesnod: , det kunne jo helle i en retning du ikke var helt forberedt for!

Annet enn at jeg tror vi er enige om at alle mulige duppeditter og elektronikk kan være kjekt å ha, men må vurderes ut ifra behov og nytteverdien i det praktiske båtliv - samt med hva lommeboken tillater av bruk av vanlige penger og båtpenger - men som konklusjon fra min side : Skipperen er sjefen over duppedittenes gjøren og laden???

:wink:Seastar :flag:

Vel - vel, SveinHa - vil helst slippe å svare på det siste i innlegget ditt :lol: :lol: :yesnod: , det kunne jo helle i en retning du ikke var helt forberedt for!

Poenget mitt er at å følge en forhåndsdefinert rute (som er bedre enn mine ruter som gjerne går litt over land her og der :lol:) MÅ være bedre enn å avvike fra ruten :smash:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...