MT. Startet 5.November.2007 Link til dette innlegget Startet 5.November.2007 (redigert) I en annen tråd har vi begynt å se omfanget av våre utslipp på sjøen. Neste spørsmål blir derfor: Har du tenkt å betale for utslippet ditt? Svar ærlig, det finnes sikkert dem som kan tenkes å utnytte en slik poll i en eller annen retning. "90% på forumet ville betale, så da er det jo bare å innføre avgiften da!" EDIT: På oppfordringer lenger ned i tråden, legger jeg inn info rundt hvor klimakvoter kan kjøpes, og hva pengene går til. Håper dette er med på å gjøre tråden litt mer spiselig for de som trodde dette ble startet som en useriøs tråd. I dag selger to tilbydere klimakvoter i Norge. Naturvernforbundet har nettsiden Klimakutt. Her koster det 200 kroner å slippe ut ett tonn karbondioksid, 50 kroner av det er administrasjonskostnader. Pengene går til isolering av skoler i det gamle Sovjetunionen. Beregningene settes ikke i sammenheng med utslippene du er ansvarlig for. Pengene går imidlertid til gode formål. Nettstedet Mitt Klima lar deg regne ut hvor mye utslipp flyturen din fører til, og dermed kan du kjøpe klimabillett, slik at turen blir klimanøytral. Fra Oslo til Bombay koster det 490 kroner å få til det. Da betaler du for utslipp av 2497 kilo karbondioksid. Fremtiden i våre hender står bak nettsiden som er en norsk versjon av den sveitsiske organisasjonen Myclimate. Altså 150kr pr tonn utslipp, pluss 50 kr i aministrasjonsgebyr. Bruk verdien du regnet ut i den andre tråden. Redigert 5.November.2007 av 650CC (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Herman Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Kjøp av CO2 kvoter kan ha en misjon hvis kostnaden med å redusere utslipp i ett land er mye høyere enn i et annet. Når det gjelder min bruk av diesel i båten er det helt klart billigst å bruke mindre diesel. Kjøp av kvoter for dieselen i båten, hvor en stor del av summen vil gå med til å administrere ordningen, ser jeg ingen fordeler med. Det som vil skje er bare at det blir mer penger i omløp, dermed høyere forbruk i verden og mer utslipp totalt sett. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 en slik poll i en eller annen retning. har problemer med å se om dette er en poll eller et innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Stusser litt over seriøsiteteten til denne pollen når man leser siste svaralternativ... Selvsagt! Har kjøpt trippel kvote! Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 har problemer med å se om dette er en poll eller et innlegg. Pollene bruker å stå over startinnlegget. Slik er det også i denne tråden, hvertfall på min skjerm? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Stusser litt over seriøsiteteten til denne pollen når man leser siste svaralternativ... Det er faktisk slik jeg oppfatter endel av forumdeltakerne, så det ville være dumt om noen ikke fant et passende alternativ... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mix Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Herregud, er det rart folk flykter fra båtplassen ??? Nå må det bli slutt på dette miljøpolitiske rølpet i åpent forum ! Få dette over i OT, der det hører hjemme ! Eller finn dere et miljøforum ! Dette er et BÅTFORUM !!! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Jeg finner ikke noe alternativ, det viktigste mangler etter mitt syn.... et altenativ som sier at "pollen er fullstendig useriøs" Så da blir det ikke noen svar... Men jeg regner med som den seriøse debatanten du er så kan du sikkert referere til der hvor forum medlemmer har tatt til orde for trippel CO2 kvote for du har vel neppe tatt dette ut fra din livlige fantasi formoder jeg... Redigert 5.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Nå må det bli slutt på dette miljøpolitiske rølpet i åpent forum ! Beklager om du føler det slik. Jeg registrerte at det var endel aktivitet i den andre tråden, hvor hver enkelt kunne regne ut sitt eget utslipp. Videre er det i mine øyne bortkastet å regne med tallmateriale man ikke kan bruke til noe fornuftig, så jeg fant ut at det mest nærliggende var å spørre hvordan folk ser på dette med miljøkvoter. Media og politikerne fremstiller jo dette som noe folk faktisk vil ha, og så langt mener jeg egentlig å kunne lese pollen litt motsatt...? Og det er jo interessant? I mitt hode er jo dette ganske så båtrelatert, men om forumets ledelse skulle se saken annerledes, regner jeg med at de sier fra. Ellers oppfordrer jeg til å lese forumets retningslinjer ang bruk av uthevet skrift, utropstegn og ukvemsord. Noen blir fort brydd, om språket blir for ille. Redigert 5.November.2007 av 650CC (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Jeg finner ikke noe alternativ, det viktigste mangler etter mitt syn.... et altenativ som sier at "pollen er fullstendig useriøs" Så da blir det ikke noen svar... Men jeg regner med som den seriøse debatanten du er så kan du sikkert referere til der hvor forum medlemmer har tatt til orde for trippel CO2 kvote for du har vel neppe tatt dette ut fra din livlige fantasi formoder jeg... Interessant synspunkt. Jeg skal fortelle banken min at jeg finner renta på lånet mitt useriøs, og derfor ikke ønsker å betjene lånet. Om du leter litt rundt i forumet, finner du oppfordringer om å mangedoble drivstoffpriser, innføre sertifikatplikt kun for kostnadens del, mangedoble drivstoffavgiftene, og mye annet artig. I det store og hele ser jeg slettes ikke bort fra at om du ikke hadde gått ut offentlig og forkynt at du ser det siste alternativet som useriøst, ville vi fått en eller to avkrysninger der også. Men siden du nå indirekte stempler alle som vurderer det alternativet som useriøse, skal det kanskje godt gjøres at noen velger det? Skal se om jeg får fjernet det, så kanskje du også får stemt? Redigert 5.November.2007 av 650CC (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Hups, for sein. Noen har stemt useriøst. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sofaseileren Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Selvfølgelig har dette noe å gjøre i et båtforum. Bare synd at pollen ikke engang forsøker å være objektiv. Derfor ser jeg ingen grunn til å stemme. Jeg mener det viktigste båtfolket kan gjøre er å ha en ansvarlig og bevisst holdning til egne utslipp, ikke å betale "forbruksavlat" for å outsource reduksjonsjobben. Samtidig ser jeg ingen grunn til å kalle kvotekjøp som tull, om det brukes ved nødvendige utslipp, der, som herman sier: kostnaden med å redusere utslipp i ett land er mye høyere enn i et annet. Til Mix sin fortvilelse legger jeg inn en ny poll om vedr. holdning til co2 utslipp, (se innlegg i "hvor mye co2...." tråden) Fint om forslag til spørsmål kommenteres så man ungår at den blir like ubrukelig som denne pollen..... Redigert 5.November.2007 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Om Sydvesten og Sofaseileren kan komme med utkast til endret ordlyd, kan jeg endre pollen, eventuelt be forumledelsen endre det for meg. Ser frem til å motta forslag. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bjorngb Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 noen som vet hva en miljøkvote for 100 liter diesel er på da? det er jo litt interessant i forbindelse med det ene svaralternativet... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Hovedprinsippet bak klimakvotene var vel at: Du skal ikke betale for dieselmengden, men for utslippsmengden. Altså skjønner jeg ikke spørsmålsstillingen? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) I dag selger to tilbydere klimakvoter i Norge. Naturvernforbundet har nettsiden Klimakutt. Her koster det 200 kroner å slippe ut ett tonn karbondioksid, 50 kroner av det er administrasjonskostnader. Pengene går til isolering av skoler i det gamle Sovjetunionen. Beregningene settes ikke i sammenheng med utslippene du er ansvarlig for. Pengene går imidlertid til gode formål. Nettstedet Mitt Klima lar deg regne ut hvor mye utslipp flyturen din fører til, og dermed kan du kjøpe klimabillett, slik at turen blir klimanøytral. Fra Oslo til Bombay koster det 490 kroner å få til det. Da betaler du for utslipp av 2497 kilo karbondioksid. Fremtiden i våre hender står bak nettsiden som er en norsk versjon av den sveitsiske organisasjonen Myclimate. Altså 150kr pr tonn utslipp, pluss 50 kr i aministrasjonsgebyr. Bruk verdien du regnet ut i den andre tråden. Jeg tilføyer at skolene i filmen om Borat er mye bedre enn endel norske skoler jeg har sett, men for all del, puss opp. Redigert 5.November.2007 av 650CC (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bjorngb Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 ok... noen som vet hvor mye en klimakvote for utslipsmengden tilsvarende utslippene av å forbrenne 100 liter avgiftsfri deisel i en Yanmar 3YM30 koster (i Stavanger distriktet)? Sorry at jeg ikke formulerte dette på en ok måte i sted. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Uansett skal ikke mine klimekvoter gå til å isolere skoler i USSR. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Nei, det vil jeg aldri gjøre. Jeg trenger ikke kjøpe meg samvittighet for å ta en tur i båten. Dette miljøfokuset har tatt litt av! Jeg er villig til å tenke miljø, men ikke til å legge meg flat. Små ting som ikke koster båtgleden er bra, og har ofte stor effekt, men å begynne å selvpålegge oss avgifter blir litt for norskt for meg. Vi kan ikke alltid sitte på første rad med hånden i været. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Stillingen er uavgort. 9 av 18 innlegg skrevet av hjemmelaget. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Stillingen er uavgort. Ikke i pollen. Ser ikke ut til at det kommer noen forslag til endret ordlyd i pollen heller...? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
avsluttet Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Nå må det bli slutt på dette miljøpolitiske rølpet i åpent forum !Få dette over i OT, der det hører hjemme ! enig, Mix. Dette blir en diskusjon om kjøp av CO2 kvoter til privat forbruk. Dette er politikk. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Dette blir en diskusjon om kjøp av CO2 kvoter til privat forbruk. Dette er politikk. Vel, dieselavgift var oxo et desperat forsøk fra politisk hold å få gnidd noen kroner fra båtfolket. Kan være greit å holde motagrumentene varme og KLARE for en ny debatt for nye forsøk fra politikere å grave i lommebøkene til båtfolket . Garantert at POLITIKERE ikke har glemt at de tapte forrige kampen om lommebøkene til båtfolket Vi skal heller ikke glemme at båtfolket/ BP-medlemmer sitt engasjemang under diesel avgifts debatten. Det kommer vel et snart et nytt sleivspark fra politikere igjen og da bør vi holde sammen gjennom det slaget oxo kamerater Redigert 5.November.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
trikkern Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Nei å nei! I gamle dager kjøpte man seg fri fra sine synder med avlatsbrev. Den nye religionen heter miljøbevegelsen. Endelig! Nå kan vi kjøpe oss fri fra dårlig samvittighet når vi bruker båten. Jeg får jo ikke sove om natta når jeg tenker på all co2'en jeg har sluppet ut i alle mine leveår. Jeg foreslår følgende: I hver båthavn settes det opp en kortautomat der du kjøper klimakvote før turen. Du får ikke startet motoren før klimakortet dras i leseren på dashbordet. Dette forslaget må jeg skynde meg å sende til miljødepartementet med kopi til alle miljøorganisasjonene. Koblingsskjema medfølger! Ærlig talt, folkens! Er dere klar over hvor stor del av Norges utslipp som skyldes fritidsbåter? Promiller! Slutt å tulle! Klimakvoter løser ikke klimaendringene. Det er helt andre mekanismer som styrer klimaendringene enn våre utslipp! Dette er en ny skatt! Jeg slutter aldri å undre meg over alle "nyttige idioter" som skal være først oppe med handa. Unskyld utrykket. Hvis vi på død og liv skal ha klimadebatt på båtsidene, bør det handle om ting vi har greie på, hvordan vi skal møte økende vannstand og sterkere stormer i båthavnene. Eller hvorfor ikke seriøst diskutere hvordan fremtidens båter bør være for å bli mer miljøvennlige. F.eks. er det mulig å bygge båter som oppnår 12 knop med liten motor. Men da blir båten lang og smal, og det er jo ikke komfortabelt, så det går jo ikke, for luksus må vi jo ha, ikke sant? Utfordring til dere: Hvordan blir fremtidens båt? Trikkern. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Selv snytes jeg dette ikke er " off topic" dette dereier seg i allerhøyeste grad om båt. Jeg kommer ikke til og kjøpe meg noen klima kvoter som skal gå til "gode" formål, Som Kurt Oddekalv sa selv : Dette er blitt en ny handels vare som noen kommer til og gjøre seg fete på. Vi kommer mest sansynlig til og få klima kvotene tredd ned over ørene før eller siden uansett som en årlig avgift. Å kjøpe seg fri fra sine synder (avlat) sluttet vi med for mange år siden, så det skal jeg ikke begynne med nå. Det er nå så mange som har båter med Diesel så det er nok ikke så lenge til den avgiftsfrie dieselen er en sagablott. Det samme skjer nå med diesel biler , 70% av alle nye biler som blir solgt er diesel og pris forskjellen på bensin og diesel er snart helt borte. Diesel biler får nå også fra 2008 en høyere årlig veiavgift med untak av lette dieseler 1,6L og mindere. Jeg vill her komme med en spådom : om noen år vill Bensin vere et billigere alternativ en Diesel. Redigert 5.November.2007 av Wandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.