Jump to content

Vil du kjøpe CO2-kvote for båtbruken din?


MT.

  

312 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I en annen tråd har vi begynt å se omfanget av våre utslipp på sjøen. Neste spørsmål blir derfor:

 

Har du tenkt å betale for utslippet ditt?

 

Svar ærlig, det finnes sikkert dem som kan tenkes å utnytte en slik poll i en eller annen retning.

 

"90% på forumet ville betale, så da er det jo bare å innføre avgiften da!"

 

EDIT: På oppfordringer lenger ned i tråden, legger jeg inn info rundt hvor klimakvoter kan kjøpes, og hva pengene går til. Håper dette er med på å gjøre tråden litt mer spiselig for de som trodde dette ble startet som en useriøs tråd.

 

I dag selger to tilbydere klimakvoter i Norge.

 

Naturvernforbundet har nettsiden Klimakutt. Her koster det 200 kroner å slippe ut ett tonn karbondioksid, 50 kroner av det er administrasjonskostnader.

Pengene går til isolering av skoler i det gamle Sovjetunionen. Beregningene settes ikke i sammenheng med utslippene du er ansvarlig for. Pengene går imidlertid til gode formål.

 

Nettstedet Mitt Klima lar deg regne ut hvor mye utslipp flyturen din fører til, og dermed kan du kjøpe klimabillett, slik at turen blir klimanøytral. Fra Oslo til Bombay koster det 490 kroner å få til det. Da betaler du for utslipp av 2497 kilo karbondioksid. Fremtiden i våre hender står bak nettsiden som er en norsk versjon av den sveitsiske organisasjonen Myclimate.

 

Altså 150kr pr tonn utslipp, pluss 50 kr i aministrasjonsgebyr. Bruk verdien du regnet ut i den andre tråden.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Kjøp av CO2 kvoter kan ha en misjon hvis kostnaden med å redusere utslipp i ett land er mye høyere enn i et annet. Når det gjelder min bruk av diesel i båten er det helt klart billigst å bruke mindre diesel. Kjøp av kvoter for dieselen i båten, hvor en stor del av summen vil gå med til å administrere ordningen, ser jeg ingen fordeler med. Det som vil skje er bare at det blir mer penger i omløp, dermed høyere forbruk i verden og mer utslipp totalt sett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Stusser litt over seriøsiteteten til denne pollen når man leser siste svaralternativ...

Selvsagt! Har kjøpt trippel kvote!

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg finner ikke noe alternativ, det viktigste mangler etter mitt syn.... et altenativ som sier at "pollen er fullstendig useriøs" Så da blir det ikke noen svar...

 

Men jeg regner med som den seriøse debatanten du er så kan du sikkert referere til der hvor forum medlemmer har tatt til orde for trippel CO2 kvote for du har vel neppe tatt dette ut fra din livlige fantasi formoder jeg...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå må det bli slutt på dette miljøpolitiske rølpet i åpent forum !

 

Beklager om du føler det slik.

 

Jeg registrerte at det var endel aktivitet i den andre tråden, hvor hver enkelt kunne regne ut sitt eget utslipp. Videre er det i mine øyne bortkastet å regne med tallmateriale man ikke kan bruke til noe fornuftig, så jeg fant ut at det mest nærliggende var å spørre hvordan folk ser på dette med miljøkvoter. Media og politikerne fremstiller jo dette som noe folk faktisk vil ha, og så langt mener jeg egentlig å kunne lese pollen litt motsatt...? Og det er jo interessant? I mitt hode er jo dette ganske så båtrelatert, men om forumets ledelse skulle se saken annerledes, regner jeg med at de sier fra.

 

Ellers oppfordrer jeg til å lese forumets retningslinjer ang bruk av uthevet skrift, utropstegn og ukvemsord. Noen blir fort brydd, om språket blir for ille.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Jeg finner ikke noe alternativ, det viktigste mangler etter mitt syn.... et altenativ som sier at "pollen er fullstendig useriøs" Så da blir det ikke noen svar...

 

Men jeg regner med som den seriøse debatanten du er så kan du sikkert referere til der hvor forum medlemmer har tatt til orde for trippel CO2 kvote for du har vel neppe tatt dette ut fra din livlige fantasi formoder jeg...

 

Interessant synspunkt. Jeg skal fortelle banken min at jeg finner renta på lånet mitt useriøs, og derfor ikke ønsker å betjene lånet.

 

Om du leter litt rundt i forumet, finner du oppfordringer om å mangedoble drivstoffpriser, innføre sertifikatplikt kun for kostnadens del, mangedoble drivstoffavgiftene, og mye annet artig. I det store og hele ser jeg slettes ikke bort fra at om du ikke hadde gått ut offentlig og forkynt at du ser det siste alternativet som useriøst, ville vi fått en eller to avkrysninger der også.

 

Men siden du nå indirekte stempler alle som vurderer det alternativet som useriøse, skal det kanskje godt gjøres at noen velger det? Skal se om jeg får fjernet det, så kanskje du også får stemt?

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Selvfølgelig har dette noe å gjøre i et båtforum. Bare synd at pollen ikke engang forsøker å være objektiv. Derfor ser jeg ingen grunn til å stemme. Jeg mener det viktigste båtfolket kan gjøre er å ha en ansvarlig og bevisst holdning til egne utslipp, ikke å betale "forbruksavlat" for å outsource reduksjonsjobben. Samtidig ser jeg ingen grunn til å kalle kvotekjøp som tull, om det brukes ved nødvendige utslipp, der, som herman sier: kostnaden med å redusere utslipp i ett land er mye høyere enn i et annet.

 

Til Mix sin fortvilelse legger jeg inn en ny poll om vedr. holdning til co2 utslipp, (se innlegg i "hvor mye co2...." tråden)

Fint om forslag til spørsmål kommenteres så man ungår at den blir like ubrukelig som denne pollen.....

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post

I dag selger to tilbydere klimakvoter i Norge.

 

Naturvernforbundet har nettsiden Klimakutt. Her koster det 200 kroner å slippe ut ett tonn karbondioksid, 50 kroner av det er administrasjonskostnader.

Pengene går til isolering av skoler i det gamle Sovjetunionen. Beregningene settes ikke i sammenheng med utslippene du er ansvarlig for. Pengene går imidlertid til gode formål.

 

Nettstedet Mitt Klima lar deg regne ut hvor mye utslipp flyturen din fører til, og dermed kan du kjøpe klimabillett, slik at turen blir klimanøytral. Fra Oslo til Bombay koster det 490 kroner å få til det. Da betaler du for utslipp av 2497 kilo karbondioksid. Fremtiden i våre hender står bak nettsiden som er en norsk versjon av den sveitsiske organisasjonen Myclimate.

 

Altså 150kr pr tonn utslipp, pluss 50 kr i aministrasjonsgebyr. Bruk verdien du regnet ut i den andre tråden.

 

Jeg tilføyer at skolene i filmen om Borat er mye bedre enn endel norske skoler jeg har sett, men for all del, puss opp.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Nei, det vil jeg aldri gjøre. Jeg trenger ikke kjøpe meg samvittighet for å ta en tur i båten. Dette miljøfokuset har tatt litt av! Jeg er villig til å tenke miljø, men ikke til å legge meg flat. Små ting som ikke koster båtgleden er bra, og har ofte stor effekt, men å begynne å selvpålegge oss avgifter blir litt for norskt for meg. Vi kan ikke alltid sitte på første rad med hånden i været.

Link to post
Dette blir en diskusjon om kjøp av CO2 kvoter til privat forbruk. Dette er politikk.

 

Vel, dieselavgift var oxo et desperat :boxing: forsøk fra politisk hold å få gnidd noen kroner fra båtfolket. Kan være greit å holde motagrumentene varme og KLARE for en ny debatt for nye forsøk fra politikere å grave i lommebøkene til båtfolket :eek: . Garantert at POLITIKERE ikke har glemt at de tapte forrige kampen om lommebøkene til båtfolket :smash:

Vi skal heller ikke glemme at båtfolket/ BP-medlemmer sitt engasjemang under diesel avgifts debatten. Det kommer vel et snart et nytt sleivspark fra politikere igjen og da bør vi holde sammen gjennom det slaget oxo kamerater :cheers:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post

Nei å nei!

I gamle dager kjøpte man seg fri fra sine synder med avlatsbrev. Den nye religionen heter miljøbevegelsen. Endelig! Nå kan vi kjøpe oss fri fra dårlig samvittighet når vi bruker båten. Jeg får jo ikke sove om natta når jeg tenker på all co2'en jeg har sluppet ut i alle mine leveår.

Jeg foreslår følgende: I hver båthavn settes det opp en kortautomat der du kjøper klimakvote før turen. Du får ikke startet motoren før klimakortet dras i leseren på dashbordet. Dette forslaget må jeg skynde meg å sende til miljødepartementet med kopi til alle miljøorganisasjonene. Koblingsskjema medfølger!

Ærlig talt, folkens! Er dere klar over hvor stor del av Norges utslipp som skyldes fritidsbåter? Promiller! Slutt å tulle! Klimakvoter løser ikke klimaendringene. Det er helt andre mekanismer som styrer klimaendringene enn våre utslipp! Dette er en ny skatt! Jeg slutter aldri å undre meg over alle "nyttige idioter" som skal være først oppe med handa. Unskyld utrykket.

Hvis vi på død og liv skal ha klimadebatt på båtsidene, bør det handle om ting vi har greie på, hvordan vi skal møte økende vannstand og sterkere stormer i båthavnene. Eller hvorfor ikke seriøst diskutere hvordan fremtidens båter bør være for å bli mer miljøvennlige. F.eks. er det mulig å bygge båter som oppnår 12 knop med liten motor. Men da blir båten lang og smal, og det er jo ikke komfortabelt, så det går jo ikke, for luksus må vi jo ha, ikke sant?

Utfordring til dere: Hvordan blir fremtidens båt?

Trikkern.

Link to post

Selv snytes jeg dette ikke er " off topic" dette dereier seg i allerhøyeste grad om båt.

Jeg kommer ikke til og kjøpe meg noen klima kvoter som skal gå til "gode" formål, Som Kurt Oddekalv sa selv : Dette er blitt en ny handels vare som noen kommer til og gjøre seg fete på. Vi kommer mest sansynlig til og få klima kvotene tredd ned over ørene før eller siden uansett som en årlig avgift.

Å kjøpe seg fri fra sine synder (avlat) sluttet vi med for mange år siden, så det skal jeg ikke begynne med nå.

Det er nå så mange som har båter med Diesel så det er nok ikke så lenge til den avgiftsfrie dieselen er en sagablott. Det samme skjer nå med diesel biler , 70% av alle nye biler som blir solgt er diesel og pris forskjellen på bensin og diesel er snart helt borte. Diesel biler får nå også fra 2008 en høyere årlig veiavgift med untak av lette dieseler 1,6L og mindere.

Jeg vill her komme med en spådom :wink: : om noen år vill Bensin vere et billigere alternativ en Diesel. :flag:

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...