Jump to content

Liten båt i værhardt strøk

Estelle

Recommended Posts

Ja, Bustern er sjøsterk og rask. Hadde Magnum tidligere. Meget bra båt. Eneste kritikkverdige var en litt dårlig selvlensing, og at skrogfinnishen ikke holdt så bra. Det har de forbedret på de nye modellene. Måtte også file kantene på den lille ankerluken foran. Der var kantene knivskarpe. Men den støyer litt mer en tilsvarende i plast pga. av resonnansen i aluminiumen. Men den ble litt for kald som helårsbåt.

Silver har båt med kabin og plastinnerliner. Der kan man ha varmeapparat o.l.

Silver 650

• 1 måned senere...
Marwin: "Hansvik 18 Combi: Ser ut som de har kvælva rundt en gammeldags færing og brukt den som plugg; Kappa av den bakerste delen, støbt på overbygg osv. Elendige egenskaper selv i LITT sjø. Må ned på depl.-fart for å "overleve".

(Jadda, veit jeg er grov nå!)"

-------------------------------------------

Ja, no vart du bætterdø grov, ja! :smiley:

Å sammenligne det litt "lubne" Hansvik 18-skroget med en slank og grasiøs færing, en båttype som i hvertfall jeg forbinder med svært god sjødyktighet, er vel heller ikke helt rettferdig overfor de gode gamle båtbyggerne rundt om langs kysten vår. :wink:

Høhh, En "grasiøs færing", jo-da, DEN er sjødyktig; Men kapper du av halve båten, får du kanskje "LITT" andre egenskaper, eller?? :rolleyes: :rolleyes:

Da får du en H-18 Combi. Kjenner flere som har hatt denne og solgt den med glede av " gode grunner:

1. De fikk GODT betalt (ikke at JEG skjønner hvorfor!) :eek:

2. De var glad de ble kvitt den, og oppdaget hvor mye bedre andre båter er... :rolleyes:

Redigert:

Se DENNE linken om de samme spørsmålene...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 1 år senere...

Hei,

Blåser liv i denne tråden igjen. Nå er hytteprosjektet mitt på Selbjørn i Austevoll snart ferdig, og behovet for båt blir stadig større.

Nå, i kjølvannet av finanskrisen må det vel være muligheter for gode kjøp.

Tenker litt på problemstillingen helt åpen båt (type skjærgårdsjeep) VS. båt med lukket fordekk (type daycruiser). Hva tror dere om sannsynligheten for å få en sjø opp i baugen på en åpen båt, og hva er risikoelementet?

Hei Estelle,

Da blir du vel aktiv på hytteforumet her da...

Tja, har selv fått en sjø innover baugen i åpen båt (gammel tresnekke på 20 fot). Ikke noe trivelig opplevelse når man må springe til pumpene.

En annen gang krysset jeg Korsfjorden i 20 fots Skibsplast i heftig vær, da var jeg glad at jeg hadde fordekk og vindskjerm som tok av for bølgene som slo innover båten.

I ditt værharde område hadde nok jeg foretrukket fordekk og vindskjerm.

Men det jeg ikke vet er hvor mye disse nye skjærgårdjeepene tåler av sjø opp i båten. Vil nok tro at de har noe mer flyteevne med vann i båten enn en tresnekke????

Vennlig hilsen Capt'n.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...