TMe Startet 5.November.2007 Link til dette innlegget Startet 5.November.2007 Hvilke spesifikasjon er det på oljen som brukes på Sleipner hydraulisk styring? Kan selvsagt kjøpe en dunk hos Sleipner,men siden denslags ikke kan sendes som postpakke vil det koste skjorta i frakt. Føler meg ganske overbevist om at olje kan kjøpes lokalt bare man kjenner spesifikasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Vanlig hydrolikk olje?? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 har selv brukt hydraulikk olje. tror ikke det er nødvendig å bruke ATF olje som brukes på trimplan på hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 SKAL IKKE bruke atf olje fordi det ødelegger, fikk jeg beskjed om en gang. Skal bruke hydraulikk olje. Tror ikke det er så mye hokus pokus med den annet en tykkelsen. 16 er tynnere en 32. Bruker selv 32 olje på min gamle tenfjord styring. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Sleipner styring skal Hydraulikk olje viskositet 15. 32 blir for tjukk, det blir for treig styring. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Flott Mix, har du noen referanser til denne opplysningen. Jeg har ikke noe kunnskap om viskositeten til slik olje. Jeg har kjøpt 10 literskanne med hydraulikkolje fra Lekang A/S hvor de hevder at den passer for styresystemer i båt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Spørsmålet om olje til hydraulikkstyring er også av litt økonomisk interesse idet Sleipner tar 212 kr for sin 2 1/2 liters kanne (artikkel 72700). Jeg betalte nok atskillig mindre hos Lekang. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Jeg brukte 32 olje på min styring, da dette sto i innstallasjonsdok'n fra Sleipner. Styringen ble alfor treg, spesiellt når det var kaldt. Jeg ringte Sleipner, de sa det sto feil i dok'n, de anbefalte 15 olje, som visstnok også var spec på deres egen svindyre olje. Referanser må du nok skaffe selv. Jeg har ingenting skriftlig. Forhåpentligvis har de redigert dokumentasjonen sin, dette ga meg litt merarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Mix, det er dette som er så kjedelig og typisk norsk. Vi fritidsbåtbrukere må lete og lete, spørre og spørre, og alltid kontrollere opplysninger selv. Jeg lar meg ikke lenger irriteres over representanter som ikke har kunnskap om hva de forhandler - derimot er det flott å få tilgang på brukerkompetansen her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Kjøpte en Scand i sommer med hydraulisk styring, Wagner 700 Series, sterring model 701, den skal ha hyd.olje ISO 10. Står med uthevede skrift at det ikke skal brukes ATF olje. Da det viste seg vanskelig å få tak i, ringte jeg Sleipner. De mente jeg kunne bruke samme olje de anbefalte til sine systemer, ISO 12 - 15, måtte ikke bruke ATF olje så Sleipner også. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 ATF oljen...Automatic Transmission Fluid kan skade o-ringer. Om ikke umiddelbart så over tid kan systemet begynne å lekke olje om ikke o-ringer/pakninger er beregnet på ATF olje. Hydraulikkoljen derimot, leveres i viskositet 16, 32, 64.....og jeg har fyllt viskositet 16 på et par båter gjennom tidene. Funker greit. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mix Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Hydraulikkoljen derimot, leveres i viskositet 16, 32, 64..... Nå leverer Texaco som jeg bruker kun denne hydraulikkolje i viskositet 15, 22, 32, 46, 68. Men 16W funger sikker greit det også. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 (redigert) Er det derfor styringen min er så tung. Jeg har nemlig alltid brukt 32 som det står i manualen og som Sleipner har sagt da jeg har snakket med de. Vi har stusset over hvorfor styringene mine er så mye tyngre enn vanlige teleflex styringer Redigert 7.November.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
monte carlo Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Hvor mye olje skal det egentlig være i rattpumpa? Hvordan nmerker man at det er lite olje? Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
egilwh Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Pumpa skal vel være nesten fylt opp, jeg mener at på min tenfjord står det spesifisert et nivå på en cm eller to under påfyllingen. Blir det for lite, så begynner den å dra luft, og da merker du det på det hakker/rykker i rattet når du drar side til side. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Haba Svart 25.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 (redigert) Trekker frem denne tråden. Lurer på om olja i styre systemet skal og bør byttes med visse mellomrom? Går ut fra at systemet da må luftes eller er det et annet triks. På min Tennfjord-styring var det fyllt rød atf olje fra verftet, noe som ifølge tråden er fy fy. Kan jeg skifte ut atf olja uten å måtte rense hele styresystemet ? Redigert 25.Februar.2020 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 Det blir nok som å rense det ut uansett. Løsne niplene nede på pumpa og koble slanger til disse som du før opp i ei kanne. Åpne lokket ved rattet. Sett en liten trakt. Først svinger du rattet frem og tilbake til det slutter å komme olje ut nede ved roret. Så begynner du å helle på ny olje ved rattet til det kommer ny olje ut der bak. Ikke lett å se hvis det er samme farge på olja. Husk at du nå har mye luft i systemet som må ut. Litt usikker på når du skal stenge niplene nede der bak. Hvis man tenker seg at rattet er hyere enn pumpa, så vil all luft dra seg den vei siden lufta går oppover. Men det kommer også litt an på hvordan slangeføringene går. I gamlebåten min, der var det alt for lange slanger, så disse lå i kveiler her og der. Litt knotete å lufte da. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 Vil anbefale å bygge en "by-pass" som erstatning for lufteventilene med kuleventil på midten. Da har du manuell nødstyringsmulighet i tillegg... Særlig om en har flere styreposisjoner, så går luftinga som en lek. Sett kuleventil i åpen stilling, sveiv rattet rolig en vei i to minutter, gjør det samme på neste posisjon, steng kuleventil, ferdig !! Ikke en dråpe sølt.... Det var Brigg eller mmosberg som tipset meg og det har spart meg for så mye Den ekstra tryggheten med å ha tilgang til mekanisk nødstyring er også en god følelse Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 ATF olje- hva skal O-ringene være laget av som tar skade av ATF olje...??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.