Jump to content

Olje til Sleipner hydraulisk styring.

TMe

Recommended Posts

Jeg brukte 32 olje på min styring, da dette sto i innstallasjonsdok'n fra Sleipner.

Styringen ble alfor treg, spesiellt når det var kaldt.

Jeg ringte Sleipner, de sa det sto feil i dok'n, de anbefalte 15 olje, som visstnok også var spec på deres egen svindyre olje.

Referanser må du nok skaffe selv. Jeg har ingenting skriftlig.

Forhåpentligvis har de redigert dokumentasjonen sin, dette ga meg litt merarbeid.

Kjøpte en Scand i sommer med hydraulisk styring, Wagner 700 Series, sterring model 701, den skal ha hyd.olje ISO 10. Står med uthevede skrift at det ikke skal brukes ATF olje. Da det viste seg vanskelig å få tak i, ringte jeg Sleipner. De mente jeg kunne bruke samme olje de anbefalte til sine systemer, ISO 12 - 15, måtte ikke bruke ATF olje så Sleipner også.

Er det derfor styringen min er så tung.

Jeg har nemlig alltid brukt 32 som det står i manualen og som Sleipner har sagt da jeg har snakket med de.

Vi har stusset over hvorfor styringene mine er så mye tyngre enn vanlige teleflex styringer

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

• 4 år senere...

Pumpa skal vel være nesten fylt opp, jeg mener at på min tenfjord står det spesifisert et nivå på en cm eller to under påfyllingen. Blir det for lite, så begynner den å dra luft, og da merker du det på det hakker/rykker i rattet når du drar side til side.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

• 7 år senere...

Trekker frem denne tråden.

Lurer på om olja i styre systemet skal og bør byttes med visse mellomrom? Går ut fra at systemet da må luftes eller er det et annet triks.

På min Tennfjord-styring var det fyllt rød atf olje fra verftet, noe som ifølge tråden er fy  fy. Kan jeg skifte ut atf olja uten å måtte rense hele styresystemet ?

Redigert av Haba (see edit history)

Det blir nok som å rense det ut uansett. Løsne niplene nede på pumpa og koble slanger til disse som du før opp i ei kanne. Åpne lokket ved rattet. Sett en liten trakt. Først svinger du rattet frem og tilbake til det slutter å komme olje ut nede ved roret. Så begynner du å helle på ny olje ved rattet til det kommer ny olje ut der bak. Ikke lett å se hvis det er samme farge på olja. Husk at du nå har mye luft i systemet som må ut. Litt usikker på når du skal stenge niplene nede der bak. Hvis man tenker seg at rattet er hyere enn pumpa, så vil all luft dra seg den vei siden lufta går oppover. Men det kommer også litt an på hvordan slangeføringene går. I gamlebåten min, der var det alt for lange slanger, så disse lå i kveiler her og der. Litt knotete å lufte da.

Vil anbefale å bygge en "by-pass" som erstatning for lufteventilene med kuleventil på midten.

Da har du manuell nødstyringsmulighet i tillegg...

Særlig om en har flere styreposisjoner, så går luftinga som en lek.

Sett kuleventil i åpen stilling, sveiv rattet rolig en vei i to minutter, gjør det samme på neste posisjon, steng kuleventil, ferdig !!

Ikke en dråpe sølt....

Det var Brigg eller mmosberg som tipset meg og det har spart meg for så mye :thumbsup:

Den ekstra tryggheten med å ha tilgang til mekanisk nødstyring er også en god følelse :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...