Jump to content

Vinteropplag Merc 1.7D

AndersH

Recommended Posts

Jeg har spurt noen ganger i andre tråder ute å få noe svar, så jeg forsøker i en ny tråd jeg da...

Er det noen der ute som har Merc 1.7D med Alpha 1 drev? Hvordan har dere fått kjørt denne i ferskvann/frostveske? Den har kjølevanninntak i drevet og det er ikke umuddelbart enkelt å koble seg innpå med slange. Etter prosedyre fra de fleste jeg har snakket med skal jeg kjøre den i utblandet frostveske litt, og så til slutt i ren frostveske før den slukkes. Men spørsmålet er om en slik "øreklokke" som man bruker på en påhengs vil kunne brukes til dette? Jeg har jo vanligvis satt på hageslange og åpnet kranen før jeg starter motoren, men skal jeg få kjørt inn frostveske her må jeg nesten fylle i en bøtte og håpe på at den klarer å suge selv? Men klarer den å suge selv gjennom en slik propp?

Det nærmer seg kuldegrader i Bergen og jeg begynner å få litt dårlig tid på dette..... :crazy:

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Jeg har hatt mercr 1.7 med apha one drev. Når jeg tok og gjorde den klar for vinteren, gjorde jeg følgende. 10 liters dunk med passe blanding med frostvæske, koblet den til øreklokkene med hageslange via en kran som vekslet mellom ferskvann og dunken. Dunken med frostvæske må stå høyere enn drevet. Startet så opp motoren på vanlig vis med ferskvann gjennom øreklokkene. Når så pumpen i drevet fikk god suction åpnet jeg kranen for frostvæske, og stengte for ferskvannet. Enkel og grei metode.

Jeg har hatt mercr 1.7 med apha one drev. Når jeg tok og gjorde den klar for vinteren, gjorde jeg følgende. 10 liters dunk med passe blanding med frostvæske, koblet den til øreklokkene med hageslange via en kran som vekslet mellom ferskvann og dunken. Dunken med frostvæske må stå høyere enn drevet. Startet så opp motoren på vanlig vis med ferskvann gjennom øreklokkene. Når så pumpen i drevet fikk god suction åpnet jeg kranen for frostvæske, og stengte for ferskvannet. Enkel og grei metode.

Glimrende! Det var noe slikt jeg var ute etter. Jeg har lest manualen og den er litt rotete på dette punktet. Det er mye sånn hopp frem og tilbake, før du gjør dette må du gjøre alt under "drenere sjøvannsystemet". Noen av hoppene er mindre logisk. Som feks. å drenere hele anlegget for så å kjøre det i ferskvann...?

Antar at det lukkede anlegget allerede har tilstrekkelig høy grad av frostvæske til at man ikke trenger å foreta seg noe med den siden? Det er fylt med ferdigblandet QuickSilver frostvæske som koster en formue...:-)

Et par spm til. Er det sjøvannsfilter på denne noe sted? I manualen står det "Utstyrsavhengig" og jeg finner ingen tegninger/bilder som viser noe slikt..

AndersH

Du kjører ferskvann via muffe, hvis du ikke har nok trykk i vannet, må du bruke en el.motor(drill e.l) for at du skal gi nok vann, etter noen minutter bytter du til frostveske, den må kjøres helt til alt er flushet, må være sikker på at du får kjøelveske gjennom hele systemet. Det er ellers lukket kjølesystem på motoren, med frostveske oppi.

Så er det oljeskift, og drevolje, anoder osv.

Se også etter at ledningene fra drevet og inn i båten er hele før du sjøsetter på våren, jeg sank nesten da noen mus hadde spist opp(hull) i slangen/hylsen for gearoverføringen.

Redigert av kristian (see edit history)

Anoder og øvrig hadde jeg tenkt å ta til våren. Eneste jeg vurderer å ta nå er drevoljen... hva gjør dere? Tar det nå eller til våren?

Jeg så en ting da jeg heiste den på land, den tykke nederste belgen på drevet var hoppet av i selve drev-enden. Ser ut som det er den som eksosen går i. Er ingen ledninger eller annet inni belgen. Bare en stor tykk tom slange. Jeg har ikke merket noe til det når jeg har brukt båten, men det kan ha skjedd nylig. Var kanskje litt annen lyd i den på siste turen.

AndersH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...