Jump to content

Hva er riktig baugpropell med batteri foran eller bak?


Tutti Frutti

Recommended Posts

Det jeg vet 100% sikkert er at skal man få ladet batteri ordentlig, så teller hver tiendels volt. Et kabelstrekk mellom generator og batteri blir fort opp i 10 meter. Det gir stort spenningsfall. 1 volt i spenningsfall medfører fort at man ikke får ladet batteriene ordentlig.

Hva er da vitsen med å ha batteriene foran i båten, når de ikke klarer å levere strøm?

 

Min oppfatning er at det er en dårlig løsning å ha batterier i baugen til ankervinsj og truster. Det blir for stort spenningsfall ved lading.

 

Når vinsj og truster benyttes så tar de den strømmen som er nødvendig uansett. Men lading av batterier er helt prisgitt høy spenning for å dytte inn energi i batteriene.

Link to post
Det jeg vet 100% sikkert er at skal man få ladet batteri ordentlig, så teller hver tiendels volt. Et kabelstrekk mellom generator og batteri blir fort opp i 10 meter. Det gir stort spenningsfall. 1 volt i spenningsfall medfører fort at man ikke får ladet batteriene ordentlig.

Hva er da vitsen med å ha batteriene foran i båten, når de ikke klarer å levere strøm?

 

Min oppfatning er at det er en dårlig løsning å ha batterier i baugen til ankervinsj og truster. Det blir for stort spenningsfall ved lading.

 

Når vinsj og truster benyttes så tar de den strømmen som er nødvendig uansett. Men lading av batterier er helt prisgitt høy spenning for å dytte inn energi i batteriene.

 

Det siste der er feil. Forbrukerene tar det som er tilgjengelig, opp mot sitt maksbehov. Når trusteren skal yte eks. 7 hk, så trenger den 7 kW (for arguments sake). Det blir mange amperer av slikt, mellom 5- og 600 ved et 12 V anlegg, og meget feite kabler. Da er det kanskje enklere å lade baugbatteriet med 50 A.

Link to post
Det siste der er feil. Forbrukerene tar det som er tilgjengelig, opp mot sitt maksbehov. Når trusteren skal yte eks. 7 hk, så trenger den 7 kW (for arguments sake). Det blir mange amperer av slikt, mellom 5- og 600 ved et 12 V anlegg, og meget feite kabler. Da er det kanskje enklere å lade baugbatteriet med 50 A.

Hvor stort spenningsfall tåler en baugtruster før virkningsgraden reduseres?

 

Det var jo et delikat eksempel du har valgt. Med så stor truster, så må man tenke annerledes. Du tenker vel mer på 40-50 foter, da må man vel sannsynligvis ha en egen ladekrets og regulator for en batteribank i baugen. Det høres litt dyrt ut?

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Vedlikeholsmessig er nok en felles batteribank best. Men et eget bauthrusterbatteri er nok den rimeligste løsningen i mange tilfeller.

Om baupropellen skal få full effekt må det rimelig feite kabler til om batteribanken står bak i båten. Om man velger å gå ned til f.eks 6 eller 10 mm2 kabel mellom batteribankene så spiller dette liten rolle for ladingen. Normalt kjøres baupropellen noen sekunder til ett minutt. Etter ett minutt har man forbrukt ca 500Ax 1/60h=8-10Ah på en 7Hk thruster. Det eneste som skjer er at ladeforløpet forlenges litt pga av spenningsfallet i den tynne kabelen. Rent praktisk om man er ute en helg vil alle batteriene være endel utladet og prøve å spise mest mulig, når motoren startes. Da vil kapasiteten på dynamoen ofte være så belastet at en ikke får opp normal spenning, og da tror jeg ikke den tynne ledningen får noe konsekvens for ladeløpet for dette batteriet i det hele tatt.

Link to post

På grunn av den "kraftige strømmen" som er nødvendig for å få noe futt ut av f.eks baug-trusteren, er det nok enklest å ha batteriet nærmest mulig, - og selv da med ganske feite kabler.

 

Har du sjekket/målt ladespenningen ved polene på dette batteriet?

 

Det er jo en kurant sak å finne alternative løsninger for riktig lading også av truster batteriet hvis det viser seg å ikke være tilfredstillende, - men først må du vite hva som er dagens situasjon, - så frem bl.a. med et nøyaktig voltmeter...........! :wink::yesnod:

 

NB!

Kanskje du bruker trusteren og/eller ankervinsjen ganske mye når du er ute på tur og at det i tillegg kanskje uansett også for det meste blir korte turer (få timer!) i gangtid/ladetid for dynamoen, slik at resultatet uansett bare blir "halvveis ladede" truster-batterier.

Enklest, billigst og kanskje også mest effektivt kan man løse dette "problemet", bare ved å sette inn en fastmontert elektronisk vedlikeholds lader i strømopplegget ditt, hvis du har mulighet for å koble deg til 220v landstrøm i hjemmehavna.

 

Ut på tur - aldri sur! :wink: (-og med garantert topp-ladede batteribanker når du skal ut på tur igjen)

 

ShipO'Hoi :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Hei,

 

Spenningsfallet er svært kritisk for effekten du oppnår:

 

Effekt = VxA. Problemet er at når spenningen (V) synker så blir strømmen (A) også mindre.

 

Dette er riktig. Eg hadde batteriene til baugpropellen bak, og målte da litt over 9V på klemmene til baugproppellen når den gjekk. Dette betyr at ein motor på 4 hk yter ca 2.5 hk. Hos meg er 4 hk i minste laget men det hjalp vesenteleg når eg monterte eit Maxima batteri ved baugpropellen. Til lading brukte eg dei gamle kablane som låg der frå før på 50mm2. Kablane som lader batteriet treng ikke være så kraftig vl tru at 6mm2 holder i massevis. Ladestraumen er vanlegvis under 5A så det er ikke noko problem å toppe opp dette batteriet.

Link to post
Dette er riktig. Eg hadde batteriene til baugpropellen bak, og målte da litt over 9V på klemmene til baugproppellen når den gjekk. Dette betyr at ein motor på 4 hk yter ca 2.5 hk. Hos meg er 4 hk i minste laget men det hjalp vesenteleg når eg monterte eit Maxima batteri ved baugpropellen. Til lading brukte eg dei gamle kablane som låg der frå før på 50mm2. Kablane som lader batteriet treng ikke være så kraftig vl tru at 6mm2 holder i massevis. Ladestraumen er vanlegvis under 5A så det er ikke noko problem å toppe opp dette batteriet.

Hvordan har du kommet frem til 2.5hk? Husk at når spenningen går ned, så går strømmen i stedet opp. Derfor tror jeg ikke du mister noe særlig energi, det eneste er varme tappet i ledningen, dersom tversnittet er for lavt.

Link to post
Hvordan har du kommet frem til 2.5hk? Husk at når spenningen går ned, så går strømmen i stedet opp. Derfor tror jeg ikke du mister noe særlig energi, det eneste er varme tappet i ledningen, dersom tversnittet er for lavt.

 

Jeg tror nesten du må sjekke ohms lov jeg, kanskje det går opp noen lys for deg da.... Husk at spenningen er det drivende elementet. Når spenningen synker, da synker også strømmen.

 

Hvorfor tror du en selvstarter går saktere og saktere ettersom batterispenningen synker???

 

Et par greie formler for dette er U=R*I (ohms lov) og P=U*I . R= motstand, U= spenning og I= strøm. P=effekt. Regn litt før du kaster ut slike påstander.

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Har jeg overdrevet veldig,,,, når jeg har strekt 50mm2 kabler fra baugpropellen og bak til batteriene det er 5 meter???

 

Eller må jeg ha så pass kraftige kabler for at det skal bli 100% bra????

 

Tror ikke du har overdrevet, nei.

Har selv lagt 95mm2 kabler til min 4hk baugpropell....

Dette ifølge anbefalingene til produsent.

 

 

Hvordan har du kommet frem til 2.5hk? Husk at når spenningen går ned, så går strømmen i stedet opp. Derfor tror jeg ikke du mister noe særlig energi, det eneste er varme tappet i ledningen, dersom tversnittet er for lavt.

 

Ikke enig. Baugpropellen er avhengig av spenningen for å få opp turtallet. Tror nok du tenker på vekselspenning der frekvensen styrer turtallet, og strømtrekket øker for å "klare jobben" :smiley:

 

Ellers må priser på kabler sjekkes nøye!

Sparte noen tusenlapper ved å sjekke rundt litt. "Listepris" hos en engros var 742 eks. mva pr.meter for 95mm2!! Så var det jo en haug med prosenter selvfølgelig.... Dyrt ble det likevel tross alle prosentene. Endte med å kjøpe de en annen plass.

Seatronic ser ut til å ha 95mm2 til 115 kr meteren. Ikke galt det.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Et kabelstrekk mellom generator og batteri blir fort opp i 10 meter. Det gir stort spenningsfall. 1 volt i spenningsfall medfører fort at man ikke får ladet batteriene ordentlig.

Riktig.

 

Men:

Kablane som lader batteriet treng ikke være så kraftig vl tru at 6mm2 holder i massevis. Ladestraumen er vanlegvis under 5A så det er ikke noko problem å toppe opp dette batteriet.

Hvor mye spenning tror du blir til overs på baugbatteriene med to ganger 10m kabel?

Hvis man bare antar dine 5Ampere, utgående fra riktig spenning på primærbatteriet, og ønsker riktig lading i baugen,

da trenger man allerede minst 20mm², bedre 25.

 

Men pga. kraftig utlading parallel med dynamolading som følger direkt blir det mye mer strøm som går.

Med det mister man spenning igjen og resultatet blir at baugbatteriene aldri får tilstrekkelig lading.

Og med det sulfaterer batteriene på en hver dag.

 

Nei.

Enten forsyner man trusteren med riktige kabler rett fra start/forbruksbenken, eller man sørger for riktig lading i baugen.

Dette igjen med enten kabler av riktig dimensjon (pluss riktig spenning på primærbatteri),

eller alternativt med f.eks. Sterling BBC.

 

Husk at både batteriliv og funksjon av forbrukere er avhengig av riktig spenning.

Mengden strøm (redigert her) for lading er bare avhengig av tid.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
, og målte da litt over 9V på klemmene til baugproppellen når den gjekk. Dette betyr at ein motor på 4 hk yter ca 2.5 hk.

Det vil jeg tro.

Spenningen bør ligge på ca. 10,5V målt på thrusteren under gange.

Kommer du stort under 9V vil skyveeffekten knapt være merkbar.

Nyere thrustere kutter helt på slike lave spenninger.

Så en må sørge for skikkelige kabler og gode kontakter.

Hos meg ble spenningsfallet for stort med 952mm kabler.

Så jeg satte inn et ekstra Optima redtop fremme ved thrusteren, koplet via en fjernstyrt BEP bryter, som trigges

via "tenningen" på motoren.

 

 

Link to post
Jeg tror nesten du må sjekke ohms lov jeg, kanskje det går opp noen lys for deg da.... Husk at spenningen er det drivende elementet. Når spenningen synker, da synker også strømmen.

 

Hvorfor tror du en selvstarter går saktere og saktere ettersom batterispenningen synker???

 

Et par greie formler for dette er U=R*I (ohms lov) og P=U*I . R= motstand, U= spenning og I= strøm. P=effekt. Regn litt før du kaster ut slike påstander.

 

Vi må nok gi Sverre Olav litt rett i at når spenningen synker så stiger strømmen. Påstanden er riktig den.

Link to post

Her er det mange som har forskjellige meninger og de alle fleste slenger nok ut noe de tror er rett. Hvordan dette fungere i praksis skal ikke jeg legge på, MEN litt teori:

 

En baugpropell på 4 hk er tilnærmet 2900 Watt. Hvis vi regner regner med at dette er ren resistent last (noe det ikke er) vil vi få et strøm trekk på 241,6 A. (Dette er hvis spenningen ved motoren er 12 V). Da får vi et spennings fall i kabelen på 0,87 V, (kobber, 10x2 meter, 95mm2).

 

Her er det to store HVIS: At den tilsynelatende effekten er større enn den aktive effekten (2900 Watt). Regnet her med den aktive effekten(Effekten på propellen). Det andre er dette med spenningen ved motoren.

 

Enda en ting er at den indre resistansen i et batteri burde være så lav som mulig til denne bruken, spes. ved store baugpropeller. Et typisk startbatteri er bra.

 

Selv ville jeg nok valgt en løsning sammen med startbatteriet og tykke kabler frem.

Link to post

Nei, Ole Petter, nå tuller du. Redusert spenning gir ikke mer strøm. Tenk deg en elektrisk krets bestående av en strømkilde med gitt spenning og 2 motstander i serie med kjent motstand. Da kan du benytte Ohm’s lov til å finne strømmen som ”renner” gjennom kretsen. For enkelhets skyld tenk at den ene motstanden reperesenterer motoren og den andre motstanden representerer kabelen. Hvis den ene motstanden øker (kabelen - mindre kabeltverrsnitt og/eller lenger kabel) øker totalmotstanden og dermed minker strømmen i systemet. Med samme motstand i motoren vil redusert strøm gi mindre effekt.

 

Ellers ser Carpediem’s resonnement riktig ut, men den praktiske løsningen har jeg valgt annerledes: Eget Maxxima batteri foran med under 2 m totallengde kabel på 70 mm2. Jeg har strukket 16 mm2 kabel til lading. Dette fungerer aldeles utmerket. Jeg angrer gjerne på ting jeg ikke er fornøyd med, men dette ville jeg ha gjort på samme måte igjen. Kanskje hadde jeg valgt 95 mm2 kabel.

 

Eivind

Link to post
Nei, Ole Petter, nå tuller du. Redusert spenning gir ikke mer strøm. Tenk deg en elektrisk krets bestående av en strømkilde med gitt spenning og 2 motstander i serie med kjent motstand. Da kan du benytte Ohm’s lov til å finne strømmen som ”renner” gjennom kretsen. For enkelhets skyld tenk at den ene motstanden reperesenterer motoren og den andre motstanden representerer kabelen. Hvis den ene motstanden øker (kabelen - mindre kabeltverrsnitt og/eller lenger kabel) øker totalmotstanden og dermed minker strømmen i systemet. Med samme motstand i motoren vil redusert strøm gi mindre effekt.

 

Ellers ser Carpediem’s resonnement riktig ut, men den praktiske løsningen har jeg valgt annerledes: Eget Maxxima batteri foran med under 2 m totallengde kabel på 70 mm2. Jeg har strukket 16 mm2 kabel til lading. Dette fungerer aldeles utmerket. Jeg angrer gjerne på ting jeg ikke er fornøyd med, men dette ville jeg ha gjort på samme måte igjen. Kanskje hadde jeg valgt 95 mm2 kabel.

 

Eivind

Nei jeg tuller ikke Eivind. Jeg er fullt klar over ohms lov og effektloven og bruker dem hver dag.

Link to post

Ved beregning av tversnitt på kabler til thrusteren, skal det jo ifølge manualen beregnes lengde frem og tilbake. Altså total lengde på + og minuskabelen. En selvfølge for noen, men sikkert fort å glemme for de som gjør dette for første gang....

 

Redigert trykkleif......

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Problemet er ofte teori og praksis.

Man får spenningsfall i brytere, sikringer, koplinger til disse, koplinger på batteri, thruster etc.

Alt dette gir desverre spenningsfall, og man vet ikke resultat på forhånd.

Thrusteren gir blanke f i teorien din den.

Det eneste den bryr seg om er spenningen den får til slutt på børstene, og varene batteri(ene) leverer.

 

 

Link to post

Jeg er ikke Joerg, men du har helt rett. De store kvadratene trenger du bare hvis også den første fasen av ladingen av en nokså utladd batteri skal gå optimal - men strømmen synker ganske fort, spenningstapet avtar og til syvende og sist koster det deg ikke mer enn noen minutter ekstra med ladetid. Men hvis du gjerne vil pøse ut med penger installer gjerne strømskinner i massiv kobber, sølv eller aluminium mellom dynamoen din og batteriet. Tilføy gullkontakter og separate batterimonitorer til hver enkelt celle i batteriet ditt samt et overvåkningskamera for syrebeholdningen i hvert hull. :rolleyes:

 

Spenningstap mot store forbrukerne derimot er noe helt annet. Der dreier det seg om effekten, ikke om en akkumulerbar lading.

Link to post
Vi må nok gi Sverre Olav litt rett i at når spenningen synker så stiger strømmen. Påstanden er riktig den.
Nei jeg tuller ikke Eivind. Jeg er fullt klar over ohms lov og effektloven og bruker dem hver dag.

I så fall bør du be om å få igjen skolepenga dine. Av Ohms lov kan vi utlede at forholdet mellom strømmen og spenningen alltid vil være konstant. Med andre ord: Synker spenningen, synker også strømmen.

 

Regel 1: U= R x I

Regel 2: P = U x I

 

 

Hvis vi omskriver regel 1 litt, blir I = U/R

Så setter vi inn I= U/R som erstatning for I i regel 2:

P = U X U / R eller P = U²/R

 

Det betyr følgende: Hvis baugpropellen får 9 volt og ikke 10 volt (effekten på slike kraftkrevende duppeditter er gjerne oppgitt ved 10 volt i et 12V system) 1 volt gir 10% rduksjon. U² gir 9x9=81 og R er den samme konstanten. Effekten er nå 81%, dvs at den synker med 19%. Det betyr videre: Synker spenningen, synker også strømmen da forholdet mellom strøm og spenning alltid vil være konstant.

 

Hvis du kan påvise noe annet, burde du meddele dette til Nobelkomiteen. Du vil da være en sterk kandidat til neste års nobelpris i fysikk, da du har påvist at prinsippet for en av fysikkens grunnstener - ohmsk motstand og det konstante forholdet mellom strøm og spenning ikke lenger gjelder.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...