logget av Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Da er vi tilbake til utgangspunktet, og hvis det jeg har referert til angående regelverk er riktig, så mener jeg følgende, risikoanalysen tatt i betrakning: Gjør det enkelt, det er ikke så mye arbeid å strekke disse kablene og trøsteren vil få det svært godt bare den får minimum 10,5 volt. 10 meter 70 kvadrat kabel får man for ca 1000 kr. Vurder ivertfall alternativet, for mytene rundt dette med spenningsfall er en myte. Dimensjoner startbatteriet for de belastningene som kan være tenkelige i fremtiden. Startmotor, trøster, vinsj etc. Velg en type startbatteri som takler utladningen som er aktuell med riktig minimum spenning. Tenk kombinert bruk, for batterier som ikke utnyttes er ikke lønnsomt i tillegg til at de eldres fort. Dette er et kjent problem på radiobanker. Står oppladet men tilfredsstiller ikke kravet allerede etter et år. Kablene som strekkes må dimensjonere for den største forbrukeren som i dette tilfellet er trøsteren. Tenk også på hvordan man kan oppnå kombinert bruk av de samme kablene til for eksempel en ankervinsj installasjon senere. Bruk trege sikringer uten spenningsfall og unngå smeltesikringer i aluminium. (ANL) Kjøp god kvalitet sikringsholder som er beregnet på belastningen. Det er relativt enkelt å legge opp en styring med selektivitet til hver forbruker fremme ved tilkoblingspunktet for trøsteren slik at bare en forbruker kan aktiviseres om gangen. Hvis man kobler ankervinsj på samme kurs fremme ved trøsteren, må trøsteren ha egen sikring som står i forhold til kabling. Om man føler for å bruke begge forbrukerne samtidig, må man velge en annen løsning, men det er sjeldent eller aldri behov for dette i følge mine kunder. Har man allerede ankevinsj, er også det mulig å øke kvadratet på eksisterende ledningsnett ved å legge opp en kabel for pluss og minus i parallell til disse. Den elektriske ledeevnen er bedre i to 35 kvadrat ledninger enn en 70 kvadrat kabel. Ved å kombinere den økte kaldstarteffekten og amperetimene fra et overdimensjonert startbatteri, vil man få tilstrekkelig spenning til trøsteren og samtidig en bedre effekt i ankervinsjen. Årsaken er at ankervinsjene normalt er utstyrt med en annen type elektromotor som krever en minimumspenning over et lenger tidsrom enn en trøster, derfor vil man få en positiv effekt også på grunn av det økte kvadratet i kablene til denne forbrukeren. Erfaringsvis er kablene til vinsjene litt underdimensjonert allerede, og den foreslåtte løsningen vil føre til at vinsjen får et bedre moment hvis ankeres titter litt fast, i tillegg til at ankeret kan heises opp fortere i gitte situasjoner. Kjøres motoren med forhøyet tomgang når utstyret er i bruk, vil man med denne løsningen også få hjelpestrøm fra motorens dynamo, noe som også bidrar med en høyere driftspenning for forbrukerne. Velg gjerne en topolt hovedstrømbryter for trøsteren / vinsjen som kan laske sammen startbatteri og forbruksbatteri i en såkalt nødstartposisjon. Bruk pengene som er til overs til en temperaturstyrt regulator slik at batteriene lades riktig. Man får da mye bedre ladning i tillegg til at kapasiteten i dynamoen også kan brukes effektivt til å levere hjelpestrøm. (Motoren er jo som regel i gang når slikt utstyr er i bruk). Man kan velge en hovedregulator til forbruksbanken og en sekundær regulator som styrer ladespenningen til det andre batteriet hvis man vil ha prikken over Ien. Studer eksisterende batteri installasjon, vurder bedre ventillasjon hvis dette kan være nødvendig. Det jeg ikke forstår er: Jeg har ikke båt og skal aldri ha heller, hvorfor i alle dager forsøker jeg å hjelpe dere? Redigert 11.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 13.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2007 Jeg sitter nå på vestlandet og skriver dette på en kundes internett (på hotellet fungerte det ikke i det hele tatt). Lurte på hvordan det gikk med denne tråden jeg startet. Jeg må si at diskusjonene og svarene som har kommet på denne tråden har overgått alle mine forventninger. Nok en gang er jeg imponert over all kunskapen som medlemmene besitter. Tusen takk, nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det og hvordan jeg ikke skal gjøre det. Jeg tenkte nå å skissere min løsning. Men det er allerede sagt så mye bra om dette emnet, så jeg vil ikke starte opp noen ny diskusjon. Det viktigste som har kommet frem i denne tråden må være dette med sikkerheten, følge forskrifter, er man usikker så benytt fagfolk. (Jeg er ikke fagmann på dette, men jeg lærer .... her på båtplassen) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Og dette skriver Ole Petter: Om man føler for å bruke begge forbrukerne samtidig, må man velge en annen løsning, men det er sjeldent eller aldri behov for dette i følge mine kunder. Det forekommer nesten ikke at Hulda trekker ankeret uten samtidig å justere baugen med Sleipner slik at den ligger i linje med kjettingen. Og Hulda ankrer mye. Dessuten går alltid motoren svært ofte langsom forover slik at winchen slipper å trekke båten mot vinden. Det blir det ikke mye lading av. Jeg vil vurdere det slilk at jo kortere båten er, dess mindre bruk vil det være for et batteri foran i baugen. Hulda har 10 meter fra forbruk til til Sleipner, og en drøy meter til fram til Vetus. For meg ble det rett og slett for mye kabel. Dessuten har jeg ekstra sikkerhet med 180 Ah (noe deromkring) baugbatteri. Det blir ca. 25 meter 100++ kvadrat kabel. Noe som er viktig er å investere i bryter(e) slik at man slår av strømmen til brukerene i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Jeg har et batteri montert i baugen, under dobbeltkøya. Jeg er usikker på hva slags batteri som er montert, men skal sjekke dette senere i uken. Det er på 115 ah. Batteriet betjener både thruster og baugvinsj. Det eneste jeg vet om batteriet er at det står noe på batteriet om at det er autoventilert e.l. Det er så vidt jeg kan se ikke utluftingsventiler i det rommet hvor batteriet og thrusteren står. Jeg har nå brukt båten 1 sesong,.....har jobbet mye ned i det rommet for å lage en hylle som er solid nok til at batteriet står godt nok og sikkert festet. Videre driver jeg og støydemper rommet, for å skjerme den kraftige støyen og romvirkningen ved bruk av thrusteren. Jeg har aldri lagt merke til noen antydning til syrelukt eller annen gasslukt i det rommet, ei heller i sovekabinen. Batteriet får topp lading (14,4 V), og er alltid toppladet. Kommer likevel til å iverksette diverse tiltak og kontrollinstrumenter for å følge bedre med der fremme. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Jeg har også batteriet under køya fremme og har hatt det noen år nå, et Optima RedTop, uten problemer. Fikk skikkelig sprut i baugthrusteren etter jeg innstallerte dette. Nå har jeg de "gamle" 95mm2 kablene liggende fremdeles som "ladekabler", så lading er ikke noe problem. Enig med Hulda, dette går på behov, og størrelse på båt. Trekker thruster 300A eller 600A ? Vil kablingen bli totalt 10 eller 30meter t/r f.eks. er faktorer som påvirker valget. De fleste mindre båter med små thrustere klarer seg nok fint uten eget batteri i baug. PS. Det hadde vært interessant om folk her på BP hadde målt spenningsnivå direkte på thrusterne sine under drift. Jeg er redd noen vil få seg en overraskelse her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.