Jump to content

Vetus Deutz, Nanni eller Yanmar?


joshua

Recommended Posts

Noen som har erfaringer av Vetus Deutz DT 4.29? Funderer på å installere en slik. Ingen ferskvannkylning utan kylning sker med oljen. To andre alternativer er Nanni 5.250 TDI og Yanmar 4JH4-TE. Yanmarn har högst turtall men er billigast och förmodligen lättast att få service på. Vetus Deutz har tvåpoligt elsystem som standard, vilket jag vill ha i min stålbåt, de andra går att bygga om mot en merkostnad. Synpunkter mottages tacksamt.

Link to post

Yanmar er det mest salgbare da, om du vil ta hensyn til når du evt skal selge båten igjen. Hvis ikke dette er et aktuelt tema så ville jeg nok ha vurdert den med roligest gange og kanskje også lavest turtall. Har inntrykk av at alle disse tre er gode motorer, så jeg tror ikke du gjør noe dårlig valg uansett!

 

Hørtes spennende ut den Vetus Deutz motoren da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En kamerat av meg har en Vetut DT66, meget godt fornøyd og motoren går veldig stille og pent.

 

Nanni har jeg ikke hørt noe spesielt negativt om, de skal visstnok ha bra mariniseringsutstyr, og bruker anerkjente stammemotorer. (Kubota, Toyota og MAN. )

 

2-polig elsysstem betyr vel at man ikke benytter motorblokk / skrog som jord? , noe som sikkert er en stor fordel med tanke på krypstrøm og korrosjon.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jodå jag har nog sett på "alla" märken men sorterat bort de med högst turtall såsom lombardini. Har ännu inte fått svar om Deutzen är "äkta" tvåpolig dvs även startmotorn, vilket Yanmar och Nanni är. Är nog inne på Deutz om den är helt tvåpolig men känner tveksamhet eftersom den är mycket ovanlig här i Sverige. Enligt Vetus Sverige så säljs det kanske 10 sådana om året (DT 4.29). Lägre turtall (2800) talar ju för Nanni eller Deutz. Dessa får man med hydrauliskt backslag vilket inte går med Yanmar. Jag måste ha ett utan nedvinkling. :confused:

Link to post

Hva med Perkins Sabre, motorer fra 82 hk til 278 hk. Liker dem veldig godt sammen med Sabb sine...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 2 uker senere...

Nu har jag efter lång väntan fått reda på att Deutz inte går att få tvåpolig så den faller bort. Tillkommit har Lombardini på 87 hk som jag tittat på idag. Denna med hydrauliskt backslag kan jag få för 104000 sek om jag lämnar min perkins i byte. Separata insprutningspumpar för varje cylinder, hydrauliska ventillyftare har den också. Starkaste konkurrenten är Yanmar på 75 hk för 121000 sek. 4 ventiler per cylinder är väl det enda som är lite unikt för denna maskin. Nanni kostar 132000 sek så den tror jag att jag försöker glömma. Förmodligen är det lättare att få service och delar till Yanmar och jag tror också att den höjer båtvärdet mer än Lombardinin vid en ev försäljning som inte ens finns i tankarna, så vid det laget är det kanske ändå dags att byta/renovera. Kanske det går att få ut några tusen för min gamla Perkins privat så att skillnaden inte blir så stor. Yanmar vill inte ta den i byte. Frågan är om Yanmar är värd det högre priset? :confused:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...