joshua Startet 7.November.2007 Link til dette innlegget Startet 7.November.2007 Noen som har erfaringer av Vetus Deutz DT 4.29? Funderer på å installere en slik. Ingen ferskvannkylning utan kylning sker med oljen. To andre alternativer er Nanni 5.250 TDI og Yanmar 4JH4-TE. Yanmarn har högst turtall men er billigast och förmodligen lättast att få service på. Vetus Deutz har tvåpoligt elsystem som standard, vilket jag vill ha i min stålbåt, de andra går att bygga om mot en merkostnad. Synpunkter mottages tacksamt. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Jeg har Vetus Deutz og har ikke erfart, eller hørt noe negativt om motorene. Vetus motorene er også klargjort for montering av vetus hydraulisk pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Yanmar er det mest salgbare da, om du vil ta hensyn til når du evt skal selge båten igjen. Hvis ikke dette er et aktuelt tema så ville jeg nok ha vurdert den med roligest gange og kanskje også lavest turtall. Har inntrykk av at alle disse tre er gode motorer, så jeg tror ikke du gjør noe dårlig valg uansett! Hørtes spennende ut den Vetus Deutz motoren da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avsluttet Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Eneste ulempen med olje som kjølemedium er at det muligens blir vanskelig å utnytte dette til oppvarming av varmtvann, defroster etc. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 7.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 (redigert) Enligt uppgift i Vetuskatalogen så ingår anslutning för varmvattenberedare som standard på Deutzen Är det inte så på din traust? Vilken modell har du? Redigert 7.November.2007 av joshua (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Javisst! Lurer på hvordan det gjøres? Jeg har en større, med vanlig kjølevæske. DT6400, den har gått ut og erstattet med DT6600. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Vetus Deutz har tvåpoligt elsystem som standard, vilket jag vill ha i min stålbåt Hva er dette, og hvilken fordel har du av det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 En kamerat av meg har en Vetut DT66, meget godt fornøyd og motoren går veldig stille og pent. Nanni har jeg ikke hørt noe spesielt negativt om, de skal visstnok ha bra mariniseringsutstyr, og bruker anerkjente stammemotorer. (Kubota, Toyota og MAN. ) 2-polig elsysstem betyr vel at man ikke benytter motorblokk / skrog som jord? , noe som sikkert er en stor fordel med tanke på krypstrøm og korrosjon. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nordåsen Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Har Nanni motor selv. Har fungert perfekt for meg i de to årene jeg har hatt den. Sitér dette innlegget Link to post
Klintan Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Har haft en liten Nanni, tocylindret (2.50) i en seilbåt, marinisert på en Kubotadiesel. Det er nok den beste diesel jeg haft av nyere model. Ikke noe trams med kamrem - gamla hederlige stötstänger. Lett at komme til og serve mm. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Alle tre vel annerkjente motorer hver på sin måte. Da gjenstår kun service vennlighet, oppfølging og pris fra aktuelle levverandører. Sitér dette innlegget Link to post
vest72 Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 yanmar uten tvil, garantert lite tull, billig vedlikehold, mange forhandlere og god pris når du skal selge igjen Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 (redigert) Yanmar er uten tvil en god motor. Hadde bare oppfølging. delelager og priser fra de lokale verkstedene vært like bra hadde valget vært enkelt. Her i fjorden er prisene på Yanmar deler fra den lokale leverandør skyhøye. Redigert 9.November.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Synes Vetuesen høres ut som et fornuftig valg når du skal ha to polet annlegg. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 (redigert) Sett på Lombardini da? KIKK MER PÅ DEM HER Redigert 9.November.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 9.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Jodå jag har nog sett på "alla" märken men sorterat bort de med högst turtall såsom lombardini. Har ännu inte fått svar om Deutzen är "äkta" tvåpolig dvs även startmotorn, vilket Yanmar och Nanni är. Är nog inne på Deutz om den är helt tvåpolig men känner tveksamhet eftersom den är mycket ovanlig här i Sverige. Enligt Vetus Sverige så säljs det kanske 10 sådana om året (DT 4.29). Lägre turtall (2800) talar ju för Nanni eller Deutz. Dessa får man med hydrauliskt backslag vilket inte går med Yanmar. Jag måste ha ett utan nedvinkling. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Min er iallefall ikke ekte topolet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Hva med Perkins Sabre, motorer fra 82 hk til 278 hk. Liker dem veldig godt sammen med Sabb sine... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mix Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Enig, hvis vekt ikke betyr stort, og en vil ha suveren driftssikkerhet. Ville jeg gått for Perkins Sabre M92B etterfølgeren til 4.236, den er standard topolt, men er nok endel dyrere enn de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Hva med Steyr da? Den leveres med 2 polt system og du kan få den med 24 V anlegg. Tortall 3300 rpm. De Nanni jeg har sett har en ladespenning på 14 V. Det er for lav spenning for god lading på våre kanter. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Spörsmål till traust. Kanske har vi en språkförbistring? Vad menar du med ekte topolet? Vad är det som inte är topolet på din deutz? Startmotorn brukar ju inte vara topolet utan frånskiljes väl normalt med ett relä när den inte används, medan givare och generator är topolet. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 generator/dynamo hos meg er ikke topolet. Jeg byttet original temperaturføler på eksosen i fjor, og den var enpolet. Dvs den hadde kun en plussledning tilknyttet og brukte "motoren" som jord. Når det gjelder andre giverne skal jeg kanskje sjekke før jeg sier mere. Jeg skal med i båten i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Steyr har også maskiner som ikke går med så all for høyt turtall, og servicen som forhandlerene yter er fenomenal. Yanmar ble for min del droppet når jeg skulle kjøpe maskin, fikk jo aldri fatt i han som kunne gi meg pristilbud. Jeg kjøper ikke maskin i fra folk som er vanskelig å få fatt i pr tlf. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) Akkurat det med Yanmar er jeg enig med Hydrox i ..... Hos samme forhandleren kan du oppleve en ventetid på 4-5 uker for å få utført et stykke arbeid på maskinen. Det overrasket meg. Redigert 11.November.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Nu har jag efter lång väntan fått reda på att Deutz inte går att få tvåpolig så den faller bort. Tillkommit har Lombardini på 87 hk som jag tittat på idag. Denna med hydrauliskt backslag kan jag få för 104000 sek om jag lämnar min perkins i byte. Separata insprutningspumpar för varje cylinder, hydrauliska ventillyftare har den också. Starkaste konkurrenten är Yanmar på 75 hk för 121000 sek. 4 ventiler per cylinder är väl det enda som är lite unikt för denna maskin. Nanni kostar 132000 sek så den tror jag att jag försöker glömma. Förmodligen är det lättare att få service och delar till Yanmar och jag tror också att den höjer båtvärdet mer än Lombardinin vid en ev försäljning som inte ens finns i tankarna, så vid det laget är det kanske ändå dags att byta/renovera. Kanske det går att få ut några tusen för min gamla Perkins privat så att skillnaden inte blir så stor. Yanmar vill inte ta den i byte. Frågan är om Yanmar är värd det högre priset? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.