Teerex Startet 8.November.2007 Link til dette innlegget Startet 8.November.2007 (redigert) Den gamle pumpa fikk seg en smell utvendig og buler noen millimeter innover. Kan det bankes/dreies ut kanskje? Så lenge det ikke er sprekk tvers igjennom skulle den vel holde noen år. Har fått ny pumpe men disse er jo så dyre at hvis den kan fikses (og får seg et nytt lokk og kam) så kan noen få seg ei billig god pumpe (gått ca 700 timer). Koster vel 5-6000 disse her. Den nye pumpa har et annet nummer på lokket, men selve pumpehuset har samme nummer. Har jeg fått feil pumpe nå da tro ? Kammen er forskjellig, dvs tykkere. Noen som vet hva det kommer av. Den gamle kan da ikke være tært ned så mye ? (gammelt pumpelokk har nr 29700-1301) Redigert 8.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 8.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 (redigert) Oppdatering: har sjekket delekatalogen til Jabsco http://www.jabsco.com/files/section_09_fip_info.pdf og http://www.jabsco.com/files/section_11_service_parts_fip.pdf og eneste forskjell på disse to pumpenumrene er kammen. Ser ut til at denne pumpen leveres med 2 eller 3 forskjellige kammer. Så nå har jeg fått en pumpe med større kapasitet ? VM 4,2L diesel skal 29700-1301 (liten kam) mens Mercruiser D254 skal ha 29700-1331 (stor kam) ?. I Mercruiser delekatalog står både min motor og D254 oppført med samme mercruiser delenr. på pumpekammen..... Dette blir for vrient. Nærmere etterforskning gjenstår. Redigert 8.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 ingen som har peiling på kamhøyde her da ? er alle på fest ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gullfisk Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) Har ikke peiling på dette, men virker jo fornuftig å tro man får ut mere vann fra mellomrommet mellom skovlene når de presses mere sammen. Hva kulen angår, er det jo verdt et forsøk å klemme den ut og/eller slipe/brosje innvendig. Redigert 11.November.2007 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Tror ikke jeg ville brydd meg stort om den bulken der. Går kanskje marginalt ut over kapasiteten men tviler på at det er merkbart. Ville nok lett nøye etter sprekker nær bulken for luft inn i pumpa kan nok redusere kapasiteten en del. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hydrox Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Hvis du pusser og glatter ut bulken så vil dette gå fint. Impelleren bøyer seg nok ganske så mye mer når den passerer eksenterplaten ved innløp og utløp. Jeg ville ikke prøvd å rette bulken, det kan føre til sprekker. Messing er et sprøtt matriale og må varmes for å rettes. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Ja det er jo bare et par mm så litt lett sliping og polering gjør vel susen. Men det er jo dette med forskjellig kam som jeg ikke finner ut av. Den nye pumpa fikk jeg som erstatning fra forhandler i.f.m. en erstatningssak da det berømte svingningsdemperhjulet slo inn i pumpehuset da det falt av da veiva knakk... Pumpa leveres ifølge Jabscos liste i 2-3 versjoner der bare nummeret på lokket samt kammen er forskjellig. Større kam gir vel større pumpevolum men samtidig vel større slitasje på impeller ? Men kanskje det er en oppgradert versjon som har erstattet den gamle. Får sjekke delekataloger osv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
krk Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Sett den gammle kammen i det hele huset.Sitter med en skrue som regel. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) joda den gamle kammen har jeg tatt ut, men den kan virke noe tært så det er uansett greit å bytte den kanskje. Den var også limt fast med noe slags tetningsstoff/sikaflex (det røde). Redigert 11.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Discovery Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Leveringsmengden (Kapasiteten) til pumpa avhenger av turtallet. Det du oppnår med en større "kam" er høyere trykk, du vil da også kunne få litt høyere temperatur på vannet ut fra pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Tror nok ikke det. Jabsco leverer pumper med halv høyde på kammen for redusert kapasitet. Det som skjer med lav kam er at en del av vannet mellom impellerbladene ikke presses ut men følger med til sugeporten igjen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Teerex Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Hva er fordelen med redusert kapasitet tro? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.