Jump to content

beregne anoder på stålbåt?

Majali

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan noe om det å kalkulere mengde/areal Zink anoder på en stålbåt?

Jeg har fått høre at for mye også er en risiko? ikke det at jeg kan forstå hvorfor. men det kommer kanskje noen gode forklaringer på dette. ?

pr dd har jeg handlet inn 8 stk a 2 kg til skroget, 2 stk 1 kg til rorene og 2 stk ø 50mm akselanoder til akslene... og det dreier seg om en 44 fot stålbåt..

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Anoder fungerer på den måte at den ofrer seg til fordel for stålet. Mengden du setter på vil ha betydning for hvor lenge det kan gå mellom hver dokking for å sette på nye.

Om du har data for hvor mye zink som ble satt på, og hvor lang tid det har gått hvor båten var i elektrolytt (Sjøvann) har du en

god indikasjon på hvor lenge det du setter på vil holde. Mengden zink kan vel kanskje bli for mye, men da kun som ekstra vekt.

Se etter neste gang du dokksetter hvor anodene har blitt mest tæret, om det tæres mer enkelte steder kan du trygt øke mengden her for å forlenge beskyttelsen. Ved lite eller ingen tæring enkelte steder kan du også vurdere å fjerne noen anoder.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Et av poengene er naturligvis hva slags passiv (maling) beskyttelse har du. Rent intuitivt vil jeg vel si at 10 kg sink på en liten båt i hvert fall ikke er for lite. Rart at Ole Petter ikke har reagert på denne postingen....

Kort:

Hvis du har en skikkelig maling, vil du egentlig ikke ha behov for anoder.

Fasit er at man aldri har en 100% tett maling.

Sett anoder oppstrøms skroggjennomføringer, disse anodene behøver ikke være mer enn 1/4 kg.

Kjenn med magnet på akslingene, svak vedheft, kutt ut anoden, akslingen er sannsynligvis i Duplex.

Sett en anode et stykke (30 cm) på hver side under vannlinjen foran ved baugen.

Gjenta det samme litt akentfor midten av båten.

Beskytt rorakslingen med anode oppe og nede på roret, max 1/4 kg stk.

Hulda ( 13 meter over stevner, 2,1 m dypgående) har etter husken:

Anoder på hver side av baugen, 1/4 kg stk.

Vann inn 1 stk 1/8 kg.

Vann ut blir 1/4 kg på hver side.

Rorakslinge er beskyttet av 1 stk 1/8 kg.

En 1/2 kg anode langt nede på kjølen.

Propellen og akslingen har ingenting.

Rorakslingen på Hulda er vanlig sort akselstål (ruster), anoden har passivert akslingen slik at den etter 5 år sammenhengende i sjøen ikke har rustet. Dvs den går glatt i lageret, og det lekker ikke ett drypp inn i båten gjennom akseltettingen.

Det er ikke så nøye, malingen er mye viktigere. Det er bedre med flere små anoder, enn få store. Den matematiske beregningen kan bli ganske komplisert. Jeg drev med slike beregninger for 15 år siden. For oss smågutta er denslags å skyte spurv med kanoner. Det som er viktig er å sjekke og forstå anodereaksjonen når båten kommer på land. Hulda har meget moderat tæring på anodene, og ingen tegn til passivering av anoder. Det betyr at saken er grei.

Forholdet med vanlig sort konstruksjonstål og vanlig korrosjon (uniform corrosion) er vesentlig overdrevet.

Ser du opplagte korrosjonsfeller, sveis på en liten anode og se reaksjonen nestegang båten er på land.

Hei, jeg takker for svar.

Hva som er gjort av grunnarbeid under vet jeg ikke. Jeg kommer til å sandblåse henne til sommeren eller neste hvis alt fortsatt ser greit ut. (det ser ut som det er en zinkgrunning under malingen på skrog og under primer til bunnstoff..)

Rorakslingne er av 60mm massiv rustfritt matereale og ser bra ut. Selve rorplatene er av stål o ghar anoder.

Et par av anodne er festet på hvert sitt kjølerør. Det er ca 20 meter 2" rør til hver motor.

Resten er festet litt spredt utover skroger fra baug til hekk...

Jeg forstår dere slik at det iallefall ikke er farlig med 10 kg på 44 fot stål. Ble litt skremt av historier om store tæringer hvis overdrev bruken av Zink... '

Takk igjen:-)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg forstår dere slik at det iallefall ikke er farlig med 10 kg på 44 fot stål. Ble litt skremt av historier om store tæringer hvis overdrev bruken av Zink... '

De uttalsene der støttes ikke av Hulda.

Malingen er av avgjørende betyning for å passivere (rustbeskytte) overflaten. Jeg har anbefalinger til malingprogram etc. hvis/når du trenger det. Send meg en IM.

Sjekk akslingene dine med en magnet slik jeg beskrev, dette vil fortelle deg om materialet.

Det finnes som regel ytterpunkter i enhver sammenheng. Noen mener ekstreme ytterpunkter har liten verdi, og dette er jeg enig i hvis det gjelder hellige kriger etc.

Hvis man kan oppnå ekstremt gode resultater med ”ekstreme” tiltak som ikke koster noe, da er det plutselig lønnsomt til de grader. Kompetanse tar bare tid og penger fra dem som tilegner seg dette, for de som omsetter kunnskapen i praksis er det stort sett gratis.

Med alle de rundene man har gjennomgått på dette forumet med korrosjon, ladning og batterier, kunne det være fristende å si: Har visst det, men husker dessverre ikke. Har nok lært det bort.

Bildet under viser et ekstremtilfelle fra en jobb på Island. Det er ingen i denne verden som kan beskytte denne båten med anoder. Den beste korrosjonsbeskyttelsen begynner alltid med å redusere katodens areal. Som Hulda er inne på, god overflatebehandling er det beste stedet å begynne. Når jeg kontrollmåler båter, er dette primært for å lokalisere feil, men å avdekke avvik mellom teori og praksis på grunn av at malingen ble kjøpt på salg er også en del av gemet. Hvis en ser på hvor godt propellen har det i dette tilfellet, så taler vel dette for at katoden i dette tilfellet har begrenset seg til å være akkurat denne i praksis.

På denne båten og flere andre jeg besøkte på Island ble det benyttet aluminiumsanoder alla Jotun katodic 95% aluminium, 4,5 % sink og 0,5 % katalysatorer. Hvis man lurer på hva overbeskyttelse går ut på, så prøver man disse. Resultatet viser ganske raskt at overbeskyttelse ikke fremmer båten korrosjonshelse.

Savnet du meg Hulda?

img_2277.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...