roy_n Startet 9.November.2007 Link til dette innlegget Startet 9.November.2007 Hei jeg har et spørsmål ang røyk fra ventilasjonsrøret på en perkins ad3 152.motoren sitter i en massey ferguson 135. Det jeg lurer på er om det er gjenommslag i motoren eller om det er normalt med litt røyk fra vetilasjonsrøret,det ryker litt da motoren er varm. Den er lettstartet og det spruter ikke opp olje fra peilepinne hullet men det renner ut noe ved lett turtall. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Høres normalt ut, litt røyk er vanlig og derfor er også veivhusventilasjonen koblet til innsuget slik at denne røyken forbrennes.. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roy_n Svart 9.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Er ikke koblet til innsuget,går ut ved nedre reimhjul.Det er ikke røyk ved kald motor. Har det noen hensikt å bruke olje med annen viskositet det som er på motoren nå er 10/30 tenket eventuelt på 10/40. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Det er varm motor som teller uansett. Det er helt normalt at det røykes litt litt fra veivhuset, det er tross alt gammeldagse motorer vi snakker om her. slapp av, se heller på oljeforbruket og startvansker på kald motor mht. dette! Du kan eventuelt bruke sae 30 olje.(enkeltgrad olje) mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Du har vel sikkert en normalt slitt motor du også som oss andre. Har motoren gått mye, får du etterhvert gjennomslag i cylindrene. Stempelfjærene og/eller cylinderveggene blir slitt etterhvert, og da begynner det å lekke kompresjonsgasser ned til bunnpanna når stemplet går opp for tenning. Når stemplet da går ned igjen dannes det overtrykk i bunnpanna. Siden bunnpanna er ventilert via veivhusventilasjonen går overtrykket ut der. Det er vel dette du opplever. En grei metode å detektere om motoren er slitt og har gjennomslag er å ta av oljepåfyllingslokket i toppdekslet. Når motoren går skal du ikke kjenne at luft blåser ut av dette hullet. Noen sier at du skal kunne legge et papirark over hullet uten at dette beveger seg. Men slapp av, kjenner du en luftstrøm er dette bare et tegn på at motoren har gått noen timer, og ikke er ny. Men det vet du jo som regel fra før av. Dette er forøvrig en grei sjekk når du kjøper brukt båt eller bil, og selgeren sier at motoren er god som ny. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Arnstein Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 (redigert) En grei metode å detektere om motoren er slitt og har gjennomslag er å ta av oljepåfyllingslokket i toppdekslet. Når motoren går skal du ikke kjenne at luft blåser ut av dette hullet. Noen sier at du skal kunne legge et papirark over hullet uten at dette beveger seg. Men slapp av, kjenner du en luftstrøm er dette bare et tegn på at motoren har gått noen timer, og ikke er ny. Den der tror jeg ikke er en universell metode. På min Yanmar som har gått knappe 700 timer kan jeg merke lufttrykkstøt i oljepåfyllingslokket. Et papir hadde definitivt ikke ligget i ro. Min motor starter på første omdreining, bruker ikke olje og går på ca. 3400 omdr. ved fullt pådrag. Den fungerer helt fint. Jeg vil påstå at den er lite slitt enda. Redigert 10.November.2007 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bjoris Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 (redigert) Henger meg på Arnstein her, hadde samme motor som han i en Viksund 850 Combi. Også på denne var det godt merkbart støtvis lufttrykk når en åpnet oljepåfyllingslokket (eller 710 som blondinene kaller det;). Jeg klarte å kjøre denne motoren på marsjfart i 1,5 time med oljepåfyllingslokket av!!! Etterfylte noen desiliter når vi lå i Bergen og akkurat under operasjonen går guttungen i dørken med et brak, vips var tankene helt andre steder og når ting hadde roet seg startet vi opp og gikk til Bakkasundet... Du kan si det var ganske så mye olje over alt i motorrommet så det er tydelig at det blåser ut der... Motoren min var nok også så godt som slitasjefri, hadde iallefall ingen tegn på slitasje... Det kom også noe røyk ut fra veivhusluftingen på denne så det er normalt. På min VP41 var det så mye røyk at det kunne sammenliknes med en dampen fra en liten panne med vann som kokte, denne motoren ble totaloverhalt, slittasjen var over maks på alle sylindre og en knekt eksosfjør var vel status der... Ergo, litt er normal, mye KAN være et tegn, men her tror jeg det vil variere mye fra motor til motor så det er en svært vanskelig tommelfingerregel... Lykke til og husk at båtlivet kan ødlegges av å bekymre seg over alt, jeg bekymrer meg lett for alt mulig akkurat i båten (pussig at det ikke er slik på andre områder), men jeg har blitt bedre og båtlivet vårt har derfor også blitt bedre for hele famlien, det er kjiipt for mor (har hun fortalt) når en alltid skal stå på hode i motorrommet og prate om ett eller annet som muligens ikke er i orden... Redigert 10.November.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
logget av Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Prinsippet for å kontrollere gjennomslag i sylindrene med et halvstivt papir bygger på stemplenes uharmoniske vandring i sylindrene. Legger man papiret over oljepåfyllingshullet og det blafrer med en slik lyd man får med papp i spilene på tråsykkelen, det vil si suger seg nedtil med påfølgende korte utblåsning, så er sylinderlekkasjen liten. Legg tungen opp i ganen rett bak tanngarden og blås GRRRRR, så kan man sammenligne denne lyden og få en ide om motoren helse. Hvis man da ikke har en sylinderlekkasje tester som gir et bedre svar på tilstanden. Man får med en sylinderlekkasjetest også muligheten til å sjekke om eksosventiler eller innsugsventiler lekker ved å lytte inn i eksosutløpet og innsuget. Kompresjonstest på moderne motorer viser bare store avvik, for starteren drar motoren så fort rundt at kompresjonen ser bra ut selv om sylinderlekkasjen er 30 %. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 --- En grei metode å detektere om motoren er slitt og har gjennomslag er å ta av oljepåfyllingslokket i toppdekslet. Når motoren går skal du ikke kjenne at luft blåser ut av dette hullet. Noen sier at du skal kunne legge et papirark over hullet uten at dette beveger seg. Men slapp av, kjenner du en luftstrøm er dette bare et tegn på at motoren har gått noen timer, og ikke er ny. Men det vet du jo som regel fra før av. Dette er forøvrig en grei sjekk når du kjøper brukt båt eller bil, og selgeren sier at motoren er god som ny. -- Dette stemmer helt enkelt ikke, mange motorer som puster/blåser litt her uten at det er et sykdomstegn. Det er først når det blir skikkelig trekk eller at oljen presses opp gjennom peilepinnen at det er fare på ferde. Jon Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Motor typen jeg har er en AD3 sitter i en MF 135.Ventilasjonen går fra toppdekslet olje påfylling er ca midt på registerdekslet. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Traktoren har jeg kjøpt for å trekke båten med samt litt søbrøyting,men primært til å trekke snekka til båthavna på våren og hjemm på høsten.Jeg gidder ikke løpe rund å spørre om å få låne så jeg kjøpte en selv.Den må vel holde til dette bruket selv om det er litt slitasje i motoren. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Det er helt normalt alle gml ferguser har det slik hvis du går litt rundt og titter på eldre traktorer så vil du se at alle har dette frem til de siste års motorer ta det helt med ro og sov godt. du kan egentlig bruke samme oljen på både transmisjon og motor da bruker du en universal traktor olje som heter 15 / 30 den har jeg brukt på min 265 i alle år det funker hel t fint Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Takker for alle svar håper trakroren duger til det jeg har tenkt den skal brukes til.Blir nok ikke mange timene i året. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.