Jump to content

Røyk fra veivhusventilasjon

roy_n

Recommended Posts

Hei jeg har et spørsmål ang røyk fra ventilasjonsrøret på en perkins ad3 152.motoren sitter i en massey ferguson 135.

Det jeg lurer på er om det er gjenommslag i motoren eller om det er normalt med litt røyk fra vetilasjonsrøret,det ryker litt da motoren er varm.

Den er lettstartet og det spruter ikke opp olje fra peilepinne hullet men det renner ut noe ved lett turtall.

roy_n

Høres normalt ut, litt røyk er vanlig og derfor er også veivhusventilasjonen koblet til innsuget slik at denne røyken forbrennes..

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Du har vel sikkert en normalt slitt motor du også som oss andre. Har motoren gått mye, får du etterhvert gjennomslag i cylindrene. Stempelfjærene og/eller cylinderveggene blir slitt etterhvert, og da begynner det å lekke kompresjonsgasser ned til bunnpanna når stemplet går opp for tenning. Når stemplet da går ned igjen dannes det overtrykk i bunnpanna. Siden bunnpanna er ventilert via veivhusventilasjonen går overtrykket ut der. Det er vel dette du opplever.

En grei metode å detektere om motoren er slitt og har gjennomslag er å ta av oljepåfyllingslokket i toppdekslet. Når motoren går skal du ikke kjenne at luft blåser ut av dette hullet. Noen sier at du skal kunne legge et papirark over hullet uten at dette beveger seg. Men slapp av, kjenner du en luftstrøm er dette bare et tegn på at motoren har gått noen timer, og ikke er ny. Men det vet du jo som regel fra før av.

Dette er forøvrig en grei sjekk når du kjøper brukt båt eller bil, og selgeren sier at motoren er god som ny. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

En grei metode å detektere om motoren er slitt og har gjennomslag er å ta av oljepåfyllingslokket i toppdekslet. Når motoren går skal du ikke kjenne at luft blåser ut av dette hullet. Noen sier at du skal kunne legge et papirark over hullet uten at dette beveger seg. Men slapp av, kjenner du en luftstrøm er dette bare et tegn på at motoren har gått noen timer, og ikke er ny.

Den der tror jeg ikke er en universell metode. På min Yanmar som har gått knappe 700 timer kan jeg merke lufttrykkstøt i oljepåfyllingslokket. Et papir hadde definitivt ikke ligget i ro. Min motor starter på første omdreining, bruker ikke olje og går på ca. 3400 omdr. ved fullt pådrag. Den fungerer helt fint. Jeg vil påstå at den er lite slitt enda.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Henger meg på Arnstein her, hadde samme motor som han i en Viksund 850 Combi. Også på denne var det godt merkbart støtvis lufttrykk når en åpnet oljepåfyllingslokket (eller 710 som blondinene kaller det;). Jeg klarte å kjøre denne motoren på marsjfart i 1,5 time med oljepåfyllingslokket av!!! Etterfylte noen desiliter når vi lå i Bergen og akkurat under operasjonen går guttungen i dørken med et brak, vips var tankene helt andre steder og når ting hadde roet seg startet vi opp og gikk til Bakkasundet... Du kan si det var ganske så mye olje over alt i motorrommet så det er tydelig at det blåser ut der... Motoren min var nok også så godt som slitasjefri, hadde iallefall ingen tegn på slitasje...

Det kom også noe røyk ut fra veivhusluftingen på denne så det er normalt. På min VP41 var det så mye røyk at det kunne sammenliknes med en dampen fra en liten panne med vann som kokte, denne motoren ble totaloverhalt, slittasjen var over maks på alle sylindre og en knekt eksosfjør var vel status der... Ergo, litt er normal, mye KAN være et tegn, men her tror jeg det vil variere mye fra motor til motor så det er en svært vanskelig tommelfingerregel... Lykke til og husk at båtlivet kan ødlegges av å bekymre seg over alt, jeg bekymrer meg lett for alt mulig akkurat i båten (pussig at det ikke er slik på andre områder), men jeg har blitt bedre og båtlivet vårt har derfor også blitt bedre for hele famlien, det er kjiipt for mor (har hun fortalt) når en alltid skal stå på hode i motorrommet og prate om ett eller annet som muligens ikke er i orden... :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Prinsippet for å kontrollere gjennomslag i sylindrene med et halvstivt papir bygger på stemplenes uharmoniske vandring i sylindrene. Legger man papiret over oljepåfyllingshullet og det blafrer med en slik lyd man får med papp i spilene på tråsykkelen, det vil si suger seg nedtil med påfølgende korte utblåsning, så er sylinderlekkasjen liten. Legg tungen opp i ganen rett bak tanngarden og blås GRRRRR, så kan man sammenligne denne lyden og få en ide om motoren helse. Hvis man da ikke har en sylinderlekkasje tester som gir et bedre svar på tilstanden.

Man får med en sylinderlekkasjetest også muligheten til å sjekke om eksosventiler eller innsugsventiler lekker ved å lytte inn i eksosutløpet og innsuget. Kompresjonstest på moderne motorer viser bare store avvik, for starteren drar motoren så fort rundt at kompresjonen ser bra ut selv om sylinderlekkasjen er 30 %.

---

En grei metode å detektere om motoren er slitt og har gjennomslag er å ta av oljepåfyllingslokket i toppdekslet. Når motoren går skal du ikke kjenne at luft blåser ut av dette hullet. Noen sier at du skal kunne legge et papirark over hullet uten at dette beveger seg. Men slapp av, kjenner du en luftstrøm er dette bare et tegn på at motoren har gått noen timer, og ikke er ny. Men det vet du jo som regel fra før av.

Dette er forøvrig en grei sjekk når du kjøper brukt båt eller bil, og selgeren sier at motoren er god som ny.

--

Dette stemmer helt enkelt ikke, mange motorer som puster/blåser litt her uten at det er et sykdomstegn.

Det er først når det blir skikkelig trekk eller at oljen presses opp gjennom peilepinnen at det er fare på ferde.

Jon

Det er helt normalt alle gml ferguser har det slik hvis du går litt rundt og titter på eldre traktorer så vil du se at alle har dette frem til de siste års motorer

ta det helt med ro og sov godt. du kan egentlig bruke samme oljen på både transmisjon og motor da bruker du en universal traktor olje som heter 15 / 30

den har jeg brukt på min 265 i alle år det funker hel :flag: t fint

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...