rorkult Startet 9.November.2007 Link til dette innlegget Startet 9.November.2007 (redigert) Hallo. jeg er ny på forumet, og synes det er en artig gjeng som skriver her med mye kunskap om båt og motor. Jeg har en johnson 40 hk som jeg gjerne skulle hatt det lille ekstra puffet i. Det var en som sa at johnson 40 og 50 var samme motor. jeg lurer derfor på hvordan jeg kan gjøre denne om til 50 hk, og hvor mye dette hvil koste meg. Motoren er altså en totakter fra 2003 på forhånd takk. Redigert 10.November.2007 av rorkult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 for enklest å gjøre denne om til en 50 hk må du selge 40 hestern og kjøpe en 50hk. kostnaden blir mellomlegget Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Er det en 4 takter? Isåfall så er den identisk med tilsvarende Suzukier. Forskjellen mellom 40 og 50 er da omtrent som følger: 2 stk kamakslinger Motorstyring Noen lager mm. i undervannshuset. Det er nok urealistisk å foreta en slik ombygging, billigere og bedre å selge den og kjøpe en 50 hester. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Det er vel en to sylindret totakter du snakker om? de som ble lever som 40/50/60 hk? Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Okey ser du har bekreftet at det er en totakter, fikk følgende mail av en kar for leeenge siden: Hallo. For å bygge om en 40 hk til 50/60, må du gjøre følgende: 1: Bytte innsugsventiler (reed-ventiler), som er forskjellige på motorene (egentlig er det nok å bytte stoppere).. Et alternativ er å skifte til "Boyesen-ventiler", som i seg selv gir en effektgevinst på denne motoren på 5-10% 2. Bytte forgassere. 40-forgasserene har mye mindre venturi enn 50/60 forgasserene. I tillegg kan det være aktuelt å bygge om choke-systemet på forgasserene, da alle OMC eldre enn 1983 har vanlige choke-spjeld i stedet for primer-systemet som din 40 hk har. dette er relativt enkelt. I prinsippet kan du benytte alle forgassere fra 1976-modeller og oppover 3. Bytte topp. Dette er ikke det mest nødvendige, men skal du ha ut alle hestene, så må du gjøre dette også. Min erfaring er likevel at du trygt kan beholde 40-toppen. 4. Justere maks fortenning til 21 grader i stedet for 19. dersom du ønsker en 60 hk, må du gjre denne justeringen. Jeg vil IKKE anbefale dette, da du kommer i fare for å ta ut mer enn motoren egentlig har godt av. Jeg har sett en god del ødelagte og havererte 60 hk-modeller. Bygger du motoren om til å bli en ca. 50 hk, vil du merke enorm forskjell i forhold til den motoren du har i dag, samtidig som du fortsatt har en slitesterk og god motor. Hust å tilpasse til riktig propell etter ombygging, og ta utgangspunkt i et maks turtall på 5.500 o/min. Håper dette er til hjelp. Mvh xxxxx xxxxx Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.