Jump to content

Hvordan gjøre om johnson j40 til 50 hk

rorkult

Recommended Posts

Hallo. jeg er ny på forumet, og synes det er en artig gjeng som skriver her med mye kunskap om båt og motor.

Jeg har en johnson 40 hk som jeg gjerne skulle hatt det lille ekstra puffet i. Det var en som sa at johnson 40 og 50 var samme motor. jeg lurer derfor på hvordan jeg kan gjøre denne om til 50 hk, og hvor mye dette hvil koste meg.

Motoren er altså en totakter fra 2003

på forhånd takk.

Redigert av rorkult (see edit history)

Okey ser du har bekreftet at det er en totakter, fikk følgende mail av en kar for leeenge siden:

Hallo.

For å bygge om en 40 hk til 50/60, må du gjøre følgende:

1: Bytte innsugsventiler (reed-ventiler), som er forskjellige på motorene (egentlig er det nok å bytte stoppere).. Et alternativ er å skifte til "Boyesen-ventiler", som i seg selv gir en effektgevinst på denne motoren på 5-10%

2. Bytte forgassere. 40-forgasserene har mye mindre venturi enn 50/60 forgasserene. I tillegg kan det være aktuelt å bygge om choke-systemet på forgasserene, da alle OMC eldre enn 1983 har vanlige choke-spjeld i stedet for primer-systemet som din 40 hk har. dette er relativt enkelt.

I prinsippet kan du benytte alle forgassere fra 1976-modeller og oppover

3. Bytte topp. Dette er ikke det mest nødvendige, men skal du ha ut alle hestene, så må du gjøre dette også. Min erfaring er likevel at du trygt kan beholde 40-toppen.

4. Justere maks fortenning til 21 grader i stedet for 19. dersom du ønsker en 60 hk, må du gjre denne justeringen. Jeg vil IKKE anbefale dette, da du kommer i fare for å ta ut mer enn motoren egentlig har godt av. Jeg har sett en god del ødelagte og havererte 60 hk-modeller.

Bygger du motoren om til å bli en ca. 50 hk, vil du merke enorm forskjell i forhold til den motoren du har i dag, samtidig som du fortsatt har en slitesterk og god motor.

Hust å tilpasse til riktig propell etter ombygging, og ta utgangspunkt i et maks turtall på 5.500 o/min.

Håper dette er til hjelp.

Mvh

xxxxx xxxxx

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...