Jump to content

Demonter propeller

ebonita

Recommended Posts

Skal du bare av med propellen er det rimelig enkelt.

Ta ut splinten eller åpne låseblikket og skru ut låsemutteren. Reis på Biltema og kjøp deg en stor toarmet avdrager. Resten sier seg selv. Propellen sitter på kon, men sitter skjelden serlig hardt fast. Har du ikke tilgang til en avdrager, kan du forsøke å slå ut propellen med slegge og en kompis som holder en trekloss mot propellbosset.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

det kan passe dårlig med en 2-armet ters hvis propellen er 3 bladet. Jeg fant en gang en 1-armet ters på enternett, men har ikke greid å finne den igjenn. Den var spesielt laget for å dra av propeller, med en "bred og tynn" arm som skulle passe mellom bladene.

Tok av en 4-bladet propell med 2-armet ters engang, men armene var så tjukke at det ble allikevel problemer med å få den rundt.

tips til emne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21523

Redigert av traust (see edit history)

ebonita, hvis du søker etter +propell +ters finner du noen få tråder som gir gode svar...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Nå har vel de fleste akslinger et sentermerke som passer utmerket til senterpinnen til en avdrager. Sitter propellen svært hardt kan det hjelpe å gi den en ekstra kakk med en aluminium eller messingdor mot propellbosset.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

rem, jeg tør påstå at om du klarer å dra av en propell med ters så sitter den egentlig litt for løst. Litt varme må til både ved montering og demontering :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

"Litt" varme hjelper vel ikke stort her er jeg redd. En 24x30 bronsepropell på Ø45 aksel svelger unna utrolig mye varme. Men har du skikkelig utstyr vil det jo hjelpe å varme opp, helt klart.

ad. planlegging:

Tack alla som svarat!

Jag har tittat på trådarna och som vanligt så finns synnerligen stor kunskap att ösa ur här på Båtplassen!!! Det är bara ibland lite svårt (spec för en svensk...) att komma på rätt sökord.

Jag skall läsa och begrunda, och återkommer eventuellt om det blir någon kompletterande fråga.

da er en egentlig like langt.
Ikke helt fordi det tar litt tid før varmen brer seg helt inn. Det nytter ikke med engangslighter men en Biltemabrenner som denne er rikelig.

Propellavtrekker.

Vår båtforening har laget en propellavtekker. Den er helt enkel, men ganske effektiv. I to runde stålplater er boret hull for fire bolter slik at de kommer mellom propellbaldene for en fireblads propell. Den ene platen settes mot akslingen bak propellen. Den andre er det brent ut spor for akslingen og settes foran propellen. Det er fire bolter med mutter trekker man platene sammen med og dermed løsner propellen.

Platene er laget av ca 16mm stål og boltene er 12mm. Platene er også boret hull for 3 bladet propell, da er det bare å ta bort en bolt og flytte på to andre bolter. I stedet for å trekke til propellen løsner, er det fordel å gi den et lite kakk. Da løsner propellen lettere.

Redigert av Nemo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...