ebonita Startet 9.November.2007 Del på Facebook Startet 9.November.2007 Skulle vilja ta del av lite kunskap och erfarenhet när det gäller demontering och montering av vanlig propeller på axel. Båten är en Princess 40 och det är 24x30 propellrar på 45 mm axlar. Har sökt med 'propeller' och 'demonter propeller' men det ger inte något vettigt urval. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Skal du bare av med propellen er det rimelig enkelt. Ta ut splinten eller åpne låseblikket og skru ut låsemutteren. Reis på Biltema og kjøp deg en stor toarmet avdrager. Resten sier seg selv. Propellen sitter på kon, men sitter skjelden serlig hardt fast. Har du ikke tilgang til en avdrager, kan du forsøke å slå ut propellen med slegge og en kompis som holder en trekloss mot propellbosset. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 rem - optimist. Jeg har klart å ødelegge flere propeller ved avtak. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2007 Ja men hur gör Du nu då roaldbj? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 (redigert) det kan passe dårlig med en 2-armet ters hvis propellen er 3 bladet. Jeg fant en gang en 1-armet ters på enternett, men har ikke greid å finne den igjenn. Den var spesielt laget for å dra av propeller, med en "bred og tynn" arm som skulle passe mellom bladene. Tok av en 4-bladet propell med 2-armet ters engang, men armene var så tjukke at det ble allikevel problemer med å få den rundt. tips til emne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21523 Redigert 9.November.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2007 Förstår hur Du menar traust, men till lycke är propellrarna 4-bladiga. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 (redigert) det beste tipset jeg kan gi hvis du bruker ters/avdrager er å drille et "hakk" i enden av akslingen før du begynner. Det stopper tersen i å "vandre" av akslingen når du drar til. og det gjelder å finne rette verktøyet, disse moderne "scew-back" propellene har nokså tett-sittende blad. Redigert 9.November.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 ebonita, hvis du søker etter +propell +ters finner du noen få tråder som gir gode svar... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
REM Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Nå har vel de fleste akslinger et sentermerke som passer utmerket til senterpinnen til en avdrager. Sitter propellen svært hardt kan det hjelpe å gi den en ekstra kakk med en aluminium eller messingdor mot propellbosset. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SveinHa Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 rem, jeg tør påstå at om du klarer å dra av en propell med ters så sitter den egentlig litt for løst. Litt varme må til både ved montering og demontering Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
REM Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 "Litt" varme hjelper vel ikke stort her er jeg redd. En 24x30 bronsepropell på Ø45 aksel svelger unna utrolig mye varme. Men har du skikkelig utstyr vil det jo hjelpe å varme opp, helt klart. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 9.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2007 Tack alla som svarat! Jag har tittat på trådarna och som vanligt så finns synnerligen stor kunskap att ösa ur här på Båtplassen!!! Det är bara ibland lite svårt (spec för en svensk...) att komma på rätt sökord. Jag skall läsa och begrunda, och återkommer eventuellt om det blir någon kompletterande fråga. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Husk nå å ikke skru av propellmutteren helt slik at propellen farer av akslingen når den løsner. Det som kan være vrient ved å bruke varme er at en varmer opp både propellen og akselen, da er en egentlig like langt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 da er en egentlig like langt.Ikke helt fordi det tar litt tid før varmen brer seg helt inn. Det nytter ikke med engangslighter men en Biltemabrenner som denne er rikelig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Nemo Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 (redigert) Propellavtrekker. Vår båtforening har laget en propellavtekker. Den er helt enkel, men ganske effektiv. I to runde stålplater er boret hull for fire bolter slik at de kommer mellom propellbaldene for en fireblads propell. Den ene platen settes mot akslingen bak propellen. Den andre er det brent ut spor for akslingen og settes foran propellen. Det er fire bolter med mutter trekker man platene sammen med og dermed løsner propellen. Platene er laget av ca 16mm stål og boltene er 12mm. Platene er også boret hull for 3 bladet propell, da er det bare å ta bort en bolt og flytte på to andre bolter. I stedet for å trekke til propellen løsner, er det fordel å gi den et lite kakk. Da løsner propellen lettere. Redigert 9.November.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 (redigert) Har demontert noen propeller i årenes løp. Såvidt jeg husker har jeg stort sett brukt varme hver gang. Årsak, lite jobb i forhold til gevinst. Demonterte propellen sist for 2 uker siden. Propellen ble montert i september 2006, varmet opp en liten stund og propellen kom greit ut. Har 45 MM aksling. Redigert 9.November.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 (redigert) Hei Har 4 bladet propeller på 45 mm. akslinger. Jeg brukte hydraulisk avtrekker som dro 80 tonn og måtte hjepe til med å "kakke"=banke på propellbosset. Setter du mothold(fast anlegg på motsatt side), skal det ikke mye til. Husk å la mutterene på akslingene må være løse, ikke borttatte. mvh giver Redigert 9.November.2007 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.