Sydvesten Startet 10.November.2007 Del på Facebook Startet 10.November.2007 Loggen min er har ikke vært frisk på en god stund(tungstartet, virket ikke før etter en nm i marsjfart), og siste tur så gikk den ikke rundt i det hele tatt... Formoder det er marine begroing av et eller annet slag som er synderen.. Frågan er om det er greit å nappe denne ut fra innersiden(tror det skal gå, men har ikke sjekket) og dytte inn en plugg/propp i hullet mens man rengjør denne dingsen.. Det er en Raymarine dings... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
HaHa Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Det bør gå bra. Vanligvis finnes det en blindplugg nettopp til slikt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Vanligvis så henger det en blindplugg i området ved loggen nettopp for dette formålet , jeg må ha ut min logg 3-4ggr iløpet av sesongen for å renske den og med en blindplugg en bøtte og en svamp så gjør jeg den operasjonen på 3minutter med veldig lite søl. Men bruker folket å smøre loggen med bunnstoff eller har dere den helt ren ? har inntrykk av at min usmurte gror som besatt selv om båten skjelden ligger mer enn 3-4dager i ro Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Jo, som de andre sa går det bra. Det kommer en slurk vann inn, men dette er ikke meget hvis du er kjapp. Husk: hast gjør ikke kjappere. Men en ting til. Hvis loggehjulet satt fast da skulle man unngå å vri det bare. Jeg pleier å ta dette i stykker for å rense akselen også. Det finnes gjerne litt kalk (?) både inne i boringen og på akselen når båten la en stund. Dette virker som slipepapier der inne. Så hendte det hos meg at jeg fikk øddelagt allerede to av kunststoffhjulene før jeg ha forstått hva at orsaken ha vært. Og, man skulle det ikke tro, en aksel (som er stål) ha også nesten blitt gjennomslipet på den ene enden. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bjorngb Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Vår logg hadde samme problem og måtte rengjøres. Er det noe som hjelper mot groen her? Det er ikke rare sollyset som slipper inn. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 I år har jeg hatt ut loggen for rengjøring 4 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 I gjennomføringen er det en gummikappe som lukker hullet og begrenser vanninnstrømningen når du trekker opp loggen. På gamle logger uten denne kappen var loggsjekk en skrekkblandet og fuktig øvelse i å unngå for mye fomling. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2007 Ser ut til at jeg må løfte på dørkplaten i forkabinen og se om det er en plugg der da... og ta denne jobben neste helg... er jo greit loggen fungerer sånn tålelig bra Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skage Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Heisan sydvesten Joda loggen gjøres rent ofte på vår B39 også, pluggen ligger unde dørkeplatene som du sa. Det kommer moderate mengder med vann inn, m du fomlerlitt så blir det vel et par desiliter. Hvordan går det med fjernkontrollene våre?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Min erfaring gjennom en 10 års periode eller mer, er at det ikke alltid fungerer like enkelt å heve selve sensoren fra skroggjennomføringen. "Leppen" som skal hindre vanninntregning gjennom skroggjennomføringen etter at sensoren er tatt ut er ikke alltid i like god tilstand. Jeg kontrollerer "leppas" funksjon før utsetting hver vår. I en tidligere båt hadde jeg 3-4 slike lepper, og jeg var overrasket over at de ikke var like funksjonsvillige da jeg satte en vannslange med høyt trykk mot skroggjennomføringen. Det kan jo være at vannslangen ikke ga like stort vanntrykk som det man har i virkeligheten, men med en av gjennomføringene var leppoa veldig treg. Jeg smurte i vår QMI fett på skovelhjulet på fartsindikatoren. Det var ved opptak ikke rur på skovelhjulet - men v et ikke om dette berodde på QMI fettet eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Hvor mye vann er van(n)lig at kommer inn i båten når denne opperasjonen skjer? Ville ikke tro mer en 2-4 liter for hvert "skift"?? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) "Hvor mye vann er van(n)lig at kommer inn i båten når denne opperasjonen skjer? Ville ikke tro mer en 2-4 liter for hvert "skift"?? " Mindre. Tipper mellom en halv og en liter om alt går som det skal. Redigert 10.November.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Mindre enn det, bjorngb. Ingen fare å ta opp giveren for rensing. I år forsøkte jeg å sette inn "propellen" med litt bunnstoff. Her må man jo være forsiktig så ikke ting går treget. Loggen stanset først da det lidde mot slutten av sesongen. Renset så "propellen", men da gikk det ikke særlig lenge før operasjonen måtte taes på nytt. Det er vel ikke uvanlig at det gror mer på sensommeren og utover høsten, men jeg tror også at bunnstoffet hadde en viss innvirkning tidligere på sesongen. Sannsynligvis ble det tynne laget med bunnstoff jeg hadde lagt på skarpt av ved rensingen. Til våren skal jeg forsøke å legge på litt mere stoff , så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Jeg har bare tatt ut sensoren en gang mens en tidligere båt lå på vannet. Leppa virket umiddelbart. Det kom inn mindre enn 1 dl vann i båten. Men jeg kan forsikre om at jeg var ganske usikker på om operasjonen ville virke. Det var først etter ganske mye "research" på nettet at jeg turte å preøve dette "stuntet". Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Og det er ikke slik at vannet står i taket når dette gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Nei, nei. Slapp av, det siver inn litt. Ingen dramatikk Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Instämmer i redovisade erfarenheter. I år har jag rensat logggivaren tre gånger. En liten erfarenhet från äldre datum bara: Åtminstone Raytheon har paddelhjul som är lite 'skopade' i framriktningen. Se till att montera logg-givaren åt rätt håll! En gång fick jag av givaren 'baklänges' och då visade den ungefär 20% för lite... I övrigt: ja det kommer in lite vatten. Beroende på hur bra länspumpen suger ut vattnet så är det dock inte så stort problem. I den båten jag har nu så bryr jag mig som regel inte om att sätta i blindpluggen. Det räcker att 'hjälpa' (= lyfta) länspumpsflottören en liten stund så suger den rimligt bra ut de litrar som kommer in. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.