Jump to content

Ta ut loggen og rengjøre mens båten er på sjøen


Sydvesten

Recommended Posts

Loggen min er har ikke vært frisk på en god stund(tungstartet, virket ikke før etter en nm i marsjfart), og siste tur så gikk den ikke rundt i det hele tatt... Formoder det er marine begroing av et eller annet slag som er synderen.. Frågan er om det er greit å nappe denne ut fra innersiden(tror det skal gå, men har ikke sjekket) og dytte inn en plugg/propp i hullet mens man rengjør denne dingsen.. Det er en Raymarine dings...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Vanligvis så henger det en blindplugg i området ved loggen nettopp for dette formålet , jeg må ha ut min logg 3-4ggr iløpet av sesongen for å renske den og med en blindplugg en bøtte og en svamp så gjør jeg den operasjonen på 3minutter med veldig lite søl.

 

Men bruker folket å smøre loggen med bunnstoff eller har dere den helt ren ? har inntrykk av at min usmurte gror som besatt selv om båten skjelden ligger mer enn 3-4dager i ro

Link to post

Jo, som de andre sa går det bra.

Det kommer en slurk vann inn, men dette er ikke meget hvis du er kjapp.

Husk: hast gjør ikke kjappere.

 

Men en ting til.

Hvis loggehjulet satt fast da skulle man unngå å vri det bare.

Jeg pleier å ta dette i stykker for å rense akselen også.

 

Det finnes gjerne litt kalk (?) både inne i boringen og på akselen når båten la en stund.

Dette virker som slipepapier der inne.

 

Så hendte det hos meg at jeg fikk øddelagt allerede to av kunststoffhjulene før jeg ha forstått hva at orsaken ha vært.

Og, man skulle det ikke tro, en aksel (som er stål) ha også nesten blitt gjennomslipet på den ene enden.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ser ut til at jeg må løfte på dørkplaten i forkabinen og se om det er en plugg der da... og ta denne jobben neste helg... er jo greit loggen fungerer sånn tålelig bra

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Min erfaring gjennom en 10 års periode eller mer, er at det ikke alltid fungerer like enkelt å heve selve sensoren fra skroggjennomføringen. "Leppen" som skal hindre vanninntregning gjennom skroggjennomføringen etter at sensoren er tatt ut er ikke alltid i like god tilstand. Jeg kontrollerer "leppas" funksjon før utsetting hver vår. I en tidligere båt hadde jeg 3-4 slike lepper, og jeg var overrasket over at de ikke var like funksjonsvillige da jeg satte en vannslange med høyt trykk mot skroggjennomføringen. Det kan jo være at vannslangen ikke ga like stort vanntrykk som det man har i virkeligheten, men med en av gjennomføringene var leppoa veldig treg.

Jeg smurte i vår QMI fett på skovelhjulet på fartsindikatoren. Det var ved opptak ikke rur på skovelhjulet - men v et ikke om dette berodde på QMI fettet eller ei.

Link to post

Mindre enn det, bjorngb. Ingen fare å ta opp giveren for rensing.

 

I år forsøkte jeg å sette inn "propellen" med litt bunnstoff. Her må man jo være forsiktig så ikke ting går treget. Loggen stanset først da det lidde mot slutten av sesongen. Renset så "propellen", men da gikk det ikke særlig lenge før operasjonen måtte taes på nytt. Det er vel ikke uvanlig at det gror mer på sensommeren og utover høsten, men jeg tror også at bunnstoffet hadde en viss innvirkning tidligere på sesongen. Sannsynligvis ble det tynne laget med bunnstoff jeg hadde lagt på skarpt av ved rensingen. Til våren skal jeg forsøke å legge på litt mere stoff , så får vi se.

Link to post

Instämmer i redovisade erfarenheter. I år har jag rensat logggivaren tre gånger. En liten erfarenhet från äldre datum bara: Åtminstone Raytheon har paddelhjul som är lite 'skopade' i framriktningen. Se till att montera logg-givaren åt rätt håll! En gång fick jag av givaren 'baklänges' och då visade den ungefär 20% för lite...

 

I övrigt: ja det kommer in lite vatten. Beroende på hur bra länspumpen suger ut vattnet så är det dock inte så stort problem. I den båten jag har nu så bryr jag mig som regel inte om att sätta i blindpluggen. Det räcker att 'hjälpa' (= lyfta) länspumpsflottören en liten stund så suger den rimligt bra ut de litrar som kommer in.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...