Jump to content

bedre madrasser i båten.

NC Justina

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Nauticat 33 i høst. Alt vell og bra, fin båt og masse plass.

Jeg vil dog bytte ut madrassene akter; 13 cm skumgummi frister ikke i det hele tatt etter å ha kjøpt rammemadrasser herhjemme.

Er det noen forummere som kan anbefale produsenter/forhandlere av "båtmadrasser" som kommer opp imot komforten til rammemadrasser?

Evt. sende meg videre til noen som tar den jobben?

Evt. om det går an å kombinere flere madrasstyper slik at komforten blir bedre (i forhold til de 13 cm.)?

:diving:

Takker takker!

Da har jeg fram til våren å områ meg på. Iogmed at akterkøya ikke er "helt i vinkel", må det vel litt spesialmål til.

Mht uff-huff så syns jeg at det rett og slett er litt rart å bruke mange hundretusen på båt, nye segl, div. (til dels unødvendige) elektroniske dippedutter, mens senga, som avgjør om du får en god dag i morgen, er et mindre viktig punkt på lista.

Ref. fra "Teknisk Spec."

Endast det bästa är gott nog för skepparen av en Regina 43 och ombord på denna båt får du ett riktigt lyxboende. Här kan du njuta av umgänge i två stora salonger eller dra dig tillbaka för avkoppling i den luxuösa akterkabinen unik i sitt utförande. Du vilar mjukt och sover gott i den stora dubbelsängen som naturligtvis har både spiralfjäder- och bäddmadrass.

r43_seng.jpg

Jeg antar at spiralfjærene gjør at det ikke skapes noen form for kondens mellom madrass og sengebunn. Dermed er eksempelvis bedflex unødvendig. Men, hva er fjærene laget av? Det vil alltid ombord i en båt i sovelugaren bli relativt høy luftfuktighet, noe som øker risiko for oksydering (rustdannelse). Dette var hovedgrunnen til at jeg ikke gikk for denne løsningen hos oss. Men, det var ektefellen som insisterte på Tempurmadrass. Hun mener at hun har rede på gode madrasser (det har gått med noen "høvdinger" til madrasser opp gjennom årene).

Fjærene er bygd inn i selve madrassen. Dvs: Madrassen er løs, og kan fjernes ved behov ...

Over fjærmadrassen har vi en overmadrass i tempur.

Vet ikke hva fjærene er laget av, men det gir en fantastisk komfort, i tillegg til tempur-overmadrassen.

PS! :smiley: De andre lugarene har ikke fjærmadrasser .....

Jeg har glemt å ønske NC Justina velkommen til båtplassen. Svarene du har fått har nok gått i en litt annen retning enn hva du kanskje opprinnelig tenkte. Dette er slik et dynamisk internettforum virker. Lano2 og jeg drøfter tidvis tema både med skjemt og alvor. Dersom du ikke har tenkt å anskaffe fjærmadrasser ombord, anbefaler jeg at du ser litt på å legge bedflex under selve madrassen. Dette gir god lufting mellom sengebunn og madrass. Du finner priser bl.a. hos Seatronic i Moss, http://www.seatronic.no , side 109 i katalogen. Lano2 får ha meg unnskyldt denne opplysningen.

Fjærene i fjærmadrasser er i stål om jeg ikke husker feil , er noen år siden jeg var på kurs/bedriftsbesøk hos Jensen i Svelvik.

De kan/kunne ihvertfall levere madrasser etter spesialmål dengang.

Det man kan gjøre om man er litt fingernem er å velge en pocketfjær madrass i et standardmål og så klippe bort de posene man ikke trenger i de kantene hvor det blir litt trangt.

Å bygge om eksempelvis en madrass med bonellfjærer er ikke umulig men det er veldig mye arbeid og liggekomforten er heller ikke spesielt mye høyere enn på en skumplastmadrass i 35kgm3 kvalitet eller høyere

Givetvis skall redarhytten på en båt ha komfortabla madrasser! Och vem nöjer sig med mindre än resårmadrasser (fjärmadrasser) hemma? :diving:

Har haft resårmadrasser från Newtec i Lidköping (www.newtec-lid.se) de senste 10 åren. Spiraler som är galvaniserade (för att inte brista av rostangrepp) och insydda i pockets, och dom tillverkas efter mått (mall) även i oregelbundna former. Flexibel ram så att man kan få in dom på plats genom små båtdörrar. Finns i två tjocklekar och med två olika bäddmadrasser. Och i flera olika hårdhetsgrader. Min rekommendation är att välja den tjockaste och mjukaste - den är på sin höjd medelmjuk. Kostar en slant, men Du och redarinnan ligger SKÖNT!!! :crazy:

För att motverka kondens och slippa krypa ner i en kall säng så har jag monterat 200W elelement i stuvfacket under sängen av modell frostvakt (under 200:-). Eller ännu bättre, seriekoppla ett par 200 W element så ger dom 50 W styck och då får Du mjukvärme och eliminerar all risk för överhettning och brand. Sätt elementen en bit ner så att det inte blir oönskade 'hotspots'.

Redigert av ebonita (see edit history)

Norsk Sengesenter i Oslo har det som trengs!

Kjøpte selv tre madrasser av denne typen i våres : http://www.norsksengesenter.com/index.asp?...OD&ProdID=6

Glem fjærmadrasser, denne er mye mye bedre!! Utrolig komfort.

Kan i tillegg produseres i alle fasonger både buet, skråskjært. Lag en mal så får du madrassen akkurat slik du ønsker.

Trekk er avtagbart og kan vaskes ved 90 grader.

Redigert av lholsen (see edit history)
Svarene du har fått har nok gått i en litt annen retning enn hva du kanskje opprinnelig tenkte. Dette er slik et dynamisk internettforum virker. Lano2 og jeg drøfter tidvis tema både med skjemt og alvor. Dersom du ikke har tenkt å anskaffe fjærmadrasser ombord, anbefaler jeg at du ser litt på å legge bedflex under selve madrassen.

Alle gode råd tas med og vil bli vurdert i løpet av vinteren. Vi har jo tid nok (skal først ut i påska) og skal sikkert prøveligge maaange madrasser innen den tid. Jeg er litt imponert over responsen, sånn på en lørdags kveld. Kjempemessig! :flag:

-og jeg kommer helt sikkert tilbake med fler spørsmål og andre emner.

Det er viktig å sove godt ombord.

En av utfordringene når man sover ombord er at kroppen vår avgir varme mens området under madrassen gjerne er noe kaldere. Dette kan skape kondens med vannansamling i området mellom sengebunn og madrass, særlig dersom madrassen er av tradisjonell gummimadrass.

Noen borrer mange hull i underlaget. Andre monterer et varmeelement i rommet under madrassen, men dette har jeg bare sett i svært få tilfeller. Det er under alle omstendigheter viktig å få god luftventilering under sengebunnen.

Lykke til med madrass-prosjektet ditt.

Som Roaldbj kan jeg anbefale Bedflex på det sterkeste. Ved å bruke bedflex løfter du madrassen når du ikke er tilstede, samt den er bra å ligge på. Den fjærer.

Som overmadrass har jeg idag kjøpt en madrass på Jysk. Men kommer til å skifte til Jensen. Da få de ferdig tilpasset.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...