Jump to content

bedre madrasser i båten.

NC Justina

Recommended Posts

Har som baatsman bedflex og overmadrass fra Jysk, men er ikke nøgd med den danske kvaliteten og kommer til å skifte ut overmadrassen i løpet av vinteren.. Tygger litt på tempur overmadrass... alderen blir jo ikke mindre og man er snart bare stiv alle andre steder enn der man bør værs stiv i følge fruen så god køye/madrass er meget viktig i skipper lugaren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fins det varmeelementer / matter til å legge under madrassen, som går på 12 V? Hadde vært fint å kunne sette på bittelitt varme en stund før en legger seg for natten. Spesielt tidlig på våren og sent på høsten da gjerne kvelds- og nattetemperatur kan ligge ned mot 0.

Hva med såkalte varmelaken? Vet jo at disse ikke er elektrisk oppvarmede, men fins det slike?

Fant forøvrig denne på nettet:

http://www.ozmarine.se/OZbed/Swe/IndexOZbedSwe.html

Redigert av nimbuster (see edit history)

Nimbuster, baserat på lite praktiska experiment så tror jag att det är mer realistiskt att acceptera att lyxen med värme under sängarna får begränsas till de tillfällen då man har landström. Alternativt kan man säga att när det behövs så får man prioritera övernattningshamnar med ström. :smiley:

Det visar sig att en kall säng tar lååååång tid att värma upp underifrån.... :nonod:

Kjøpte forrige år overmadrasser av typen "eggekartong" dvs. madrassens underside ligner på innersiden av de pappboksene som eggene ligger i. Da blir det en viss lufting mellom madrass/overmadrass.

Dette kombinert med skikkelige ull-varmetepper, gir en varm og god søvn, selvom utetemp. kryper under 0. Du får dem på skumplastsenteret i Oslo :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

I oktober nummeret av bladet "Praktiskt Båtagande" står det en interessant reportasje over fire sider, om hvordan man skal lage sine egne fjærmadrasser til båten. :flag_sw:

Der står det beskrivelse om hvordan man går frem og hvor man får tak i fjærer og lignende. Kanskje noe for den som har symaskin tilgjengelig eller kanskje aller helst en kone med symaskin og iver for å gå løs på et slikt prosjekt. :wink:

• 4 år senere...

Har det etter hvert dukket opp nye produkter (og som fungerer) til å ha under madrassene for å unngå kondens?

Eller er det fremdeles bare å finne et produkt som skaper en viss luftsirkulasjon?

Har ikke sjekket så mye rundt om, men får inntrykk av at det stort sett ikke har skjedd så veldig mye på markedet siden denne tråden ble startet i 2007.....

så jeg ikke noe ventilerende stoff i Watski-katalogen for i år, tru? Må jamen sjekke når jeg kommer hjem. cirka 10 mm tjukt med mye luft, og i et par ulike dimensjoner.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg var svært misfornøyd etter første påska i båten i fjor, hvor jeg fikk merke at madrassene i båten ikke var bra nok, så jeg kjøpte beste overmadrassene de hadde på jysk, tror de er 8 cm tykke. Tok madrassene fra båten hjem og brukte dem til mal og skar til overmadrass etter dem. Så klipte jeg av kanten med glidelås og tilpasset trekket madrassen. Deretter sydde jeg på kanten igjen og vips så hadde jeg formsydde overmadrass med glidelås hele veien rundt på trekket. Det ble svært mye bedre, og 3,5 uker i båten sammenhengende i sommer var uten problem.

De hang sammen i to bånd :

SULTAN LURÖY

Ribbebunn, lys grå

Artikkelnummer:

901.602.1

17 ribber av sjiktlimt bjørk

Her er linken: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90160211/#

- Eneste jeg gjorde var å rive båndene løs ( sitter festet med vanlige stifter ) og sette på borrelås fra biltema i hver ende av spilen, som gjør at de holder seg på plass.

- Kjøpte to typer bredde. En på 90 og en på 70 cm. Slapp å kutte til noe som helst med den løsningen.

Redigert av Rastløs (see edit history)

- og fungerer overraskende bra. :thumbsup: I fjor hadde jeg rett og slett vondt i ryggen etter en natt. Nå er det akkurat passe med fjæring i underlaget, samt at kondens problmet så og si er borte.

( testet ut nå i påsken da det var stor temperatur forskjell både inne og ute)

Det skal innrømmes at ideen er stjålet fra noen andre, - som har brukt løsningen i flere båter.

Redigert av Rastløs (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...