froesak Startet 10.November.2007 Del på Facebook Startet 10.November.2007 Har en lader med to brytere på det er min-max og 1-2 Hvis jeg har den på min og 1 så lader den 13v på max og 2 gir den 14,3v og på max og 2 så gir den 15,3v Ikke så lett og forstå dette kanskje men, Når jeg skal lade batteriet er det da riktig og ha den på max ei stund for så og slå den ned til rundt 14v og la den stå der lenge eller kan den stå på max (15v) hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Dette høres ut som om du bør bruke max-2 for å hurtiglade (om du har hastverk og må få nok energi inn i batteriet til å få start). Ellers bruker du min-2 for normal fullading (sjekk med syremåler) og min-1 for vedlikeholdslading. Tror nok jeg ville heller satset på en moderne fullautomatisk lader... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
logget av Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Gjør som Svein Ha sier. Men for noen av oss som har levd en stund så glemmer man lett. Et godt råd er å vende seg til å bruke en timer på nettkabelen. Glemmer du den på MAX 2 så skjer det fort et uhell og hele båten kan da fylles med knallgass. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 10.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Tror nok jeg ville heller satset på en moderne fullautomatisk lader... noen gode tips til en brukbar fullautolader til lading av 110ah batteri og som det er en grei pris på?? Redigert 10.November.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Jeg kjøpte ctek Multi XS7000 på Naf butikken. Pris 998 for medlemmer Tror dette er rimelig og greit. Ifølge bruksanvisningen skal den bruke 12 timer på å lade et 100 ah batteri (fra tomt til 80%) 25 timer på et 225 ah. Men det står ikke noe om temperatur ved lading, så dette vil vel variere. Uansett har disse laderne fått mye skryt her tidligere. Sjekket nettbutikken til Naf nå men der fant jeg den ikke. De hadde flere på Naf på Haslevangen Oslo 29.10 fant Multi XT14000 som sikkert er enda bedre da. Men den er også 1000 kr dyrere. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Teerex Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Denne her er jo et kupp (bare det ikke er tjuvgods da...), jeg betalte 1600 for min på tilbud: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11450939 Forskjellen mellom XS7000 og M200 er jo markant, med over dobbel ytelse og temperaturkompensering og helt andre dimensjoner og lengder på kablene. Debatt på maringuiden.se: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=155584 M200 selger også mye i Ukraina for tiden Kiev Redigert 10.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Seastar Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 (redigert) Sitat fra froesak: ......eller kan den stå på max (15v) hele tiden? Har selv heller dårlig erfaring med å huske på slike ting, - som å slå av laderen når batteriet er "full-ladet"! Hvis du glemmer å slå den av tidsnok, så blir ikke resultatet så veldig bra når man over lader batteriet over tid! Men det avgjørende for valg av lader er bare egentlig å finne ut hvilket behov for lading du har? Til f.eks. vanlig lading og vedlikeholdslading på ubestemt tid, - har jeg meget god erfaring i flere år nå, med en enkel, billig og god automatisk elektronisk vedlikeholdslader fra Biltema, - jeg har 4 stk av modell 44-715 på 9A og de kostet dengang ca 300,- kroner. Har til dette bruket sammenlignet funksjonen/resultatet av ladingen av batteriet over lang tid nå, med mange andre langt dyrere ladere, og denne laderen fra Biltema ser ut til å lade batteriene mine i både biler, campingvogn og båter mer enn tilfredsstillende. Ved kontrollmålinger av syrevekt og hvilespenning og ellers funksjon i praksis når det gjelder "futt", - så står de ikke noe tilbake for de batteriene som til sammenligning har stått like lenge påkoblet med f.eks min Ctek XS 25000, som er en kraftig lader med mange funksjoner og til en langt høyere pris! Finn ut hva som er behovet ditt, - og kjøp da først og fremst en eller annen automatisk lader som dekker dette behovet....., og det skader jo ikke å investere i en langt dyrere lader hvis behovet er mer enn bare en enkel vedlikeholds lader for batteriet. Lykke til! Redigert 12.November.2007 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 (redigert) Er det noen som har kjenskap til denne Laderen da????? Er den bra,????? eller dårlig,???? Spenning inn: 100-240 VAC Ladestrøm: 18 ampere Mål: 190x58x118 mm Redigert 12.November.2007 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 (redigert) Hadde en slik i gamle båten....men ville ikke gå fra den påslått i båten. Synes den ble veeeeldig varm når batteriene trengte sitt. Kunne nok ha stekt både egg og bacon på den. Denne var vel også utstyrt med ei vifte som bråkte som "ei kasse kaniner". Redigert 13.November.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.