Jump to content

Hvordan bruker jeg laderen riktig?


froesak

Recommended Posts

Har en lader med to brytere på det er min-max og 1-2 Hvis jeg har den på min og 1 så lader den 13v på max og 2 gir den 14,3v og på max og 2 så gir den 15,3v Ikke så lett og forstå dette kanskje men, Når jeg skal lade batteriet er det da riktig og ha den på max ei stund for så og slå den ned til rundt 14v og la den stå der lenge eller kan den stå på max (15v) hele tiden?

Link to post

Dette høres ut som om du bør bruke max-2 for å hurtiglade (om du har hastverk og må få nok energi inn i batteriet til å få start). Ellers bruker du min-2 for normal fullading (sjekk med syremåler) og min-1 for vedlikeholdslading.

 

Tror nok jeg ville heller satset på en moderne fullautomatisk lader...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg kjøpte ctek Multi XS7000 på Naf butikken.

Pris 998 for medlemmer

Tror dette er rimelig og greit.

Ifølge bruksanvisningen skal den bruke 12 timer på å lade et 100 ah batteri (fra tomt til 80%)

25 timer på et 225 ah.

Men det står ikke noe om temperatur ved lading, så dette vil vel variere.

Uansett har disse laderne fått mye skryt her tidligere.

 

Sjekket nettbutikken til Naf nå men der fant jeg den ikke.

De hadde flere på Naf på Haslevangen Oslo 29.10

fant Multi XT14000 som sikkert er enda bedre da. Men den er også 1000 kr dyrere.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Denne her er jo et kupp (bare det ikke er tjuvgods da...), jeg betalte 1600 for min på tilbud: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11450939

Forskjellen mellom XS7000 og M200 er jo markant, med over dobbel ytelse og temperaturkompensering og helt andre dimensjoner og lengder på kablene.

 

Debatt på maringuiden.se: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=155584

 

M200 selger også mye i Ukraina for tiden Kiev

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sitat fra froesak:

......eller kan den stå på max (15v) hele tiden?

 

Har selv heller dårlig erfaring med å huske på slike ting, - som å slå av laderen når batteriet er "full-ladet"!

Hvis du glemmer å slå den av tidsnok, så blir ikke resultatet så veldig bra når man over lader batteriet over tid!

 

Men det avgjørende for valg av lader er bare egentlig å finne ut hvilket behov for lading du har?

 

Til f.eks. vanlig lading og vedlikeholdslading på ubestemt tid, - har jeg meget god erfaring i flere år nå, med en enkel, billig og god automatisk elektronisk vedlikeholdslader fra Biltema, - jeg har 4 stk av modell 44-715 på 9A og de kostet dengang ca 300,- kroner.

 

Har til dette bruket sammenlignet funksjonen/resultatet av ladingen av batteriet over lang tid nå, med mange andre langt dyrere ladere, og denne laderen fra Biltema ser ut til å lade batteriene mine i både biler, campingvogn og båter mer enn tilfredsstillende.

 

Ved kontrollmålinger av syrevekt og hvilespenning og ellers funksjon i praksis når det gjelder "futt", - så står de ikke noe tilbake for de batteriene som til sammenligning har stått like lenge påkoblet med f.eks min Ctek XS 25000, som er en kraftig lader med mange funksjoner og til en langt høyere pris!

 

Finn ut hva som er behovet ditt, - og kjøp da først og fremst en eller annen automatisk lader som dekker dette behovet....., og det skader jo ikke å investere i en langt dyrere lader hvis behovet er mer enn bare en enkel vedlikeholds lader for batteriet.

 

:sailing:

 

 

Lykke til! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...