Jump to content

Montering av ny VP D1-30 og Dickinson dieselvarmer

LENB

Recommended Posts

Er båten sjøsatt? Artig å høre hvordan det har gått med installasjonen i forhold til dine forventninger.

Båten er på vannet, og alt fungerer som en drøm. Installasjonen gikk utrolig smertefritt, det var nærmest slik at jeg hele tiden lurte på når problemene skulle dukke opp! En fordel med å velge ny Penta var at kontrollwirer, eksosslange o.l. fra den gamle motoren passet rett på den nye. En jeg hørte om byttet fra gammel Penta til Yanmar i en maken båt og hadde ca 30.000 i ekstra kost. Bredden mellom motorfestene var også lik på md2b og d1-30, dette gjorde monteringen veldig enkel i forhold til hva det ville vært med andre fabrikat jeg sjekket.

• 1 år senere...

Vekker denne til liv igjen.

Har omsider startet på innstallasjon av Dickinson varmeren min. Den har stått i kjellern i 3 år nå, så det er vel på høy tid!

Har i dag kortet inn benken vist på bilde over 10 cm. Jeg skal legge på brannhemmende plater på treverk, og fliser utenpå det.

Spørsmål: tåler Sikaflex varme, eller må jeg finne et annet lurium for å lime flisene til underlaget. Ser for meg at flislim rister løst relativt fort. Hadde også tenkt å tette med sikaflex rundt dekksgjennomføringen. Er dette å anbefale?

Jeg holder på som jeg pleier jeg, det er bare å komme bortom det.

Nå er kanskje ikke installasjonen min den mest spennende:

Ovnen er med 35mm distansehylser boltet i en 4mm syrefast plate som også med 35mm distansehylser er boltet direkte i skottet.

Ja, også har jeg en røykvarsler, seriekoblet med de andre, i umiddelbar nærhet av ovnen, den testes hver uke ..

• 2 uker senere...

Jeg har lagt kameraet mitt på en slik lur plass at jeg ikke finner det! Fikk tatt noen mobilbilder.

Flisene limt på.

dsc00215.jpg

Borret hull til innfesting av ovn og dryppbrett

dsc00217.jpg

Ovn montert

dsc002181.jpg

Dekksgjennomføring på plass

dsc00213.jpg

Røykrør på plass, mangler beskyttelsen foreløpig.

dsc00219.jpg

dsc00220.jpg

Resten av listene på plass

dsc00227.jpg

Voilla

dsc00226.jpg

Jeg fikk også kobblet opp diesel tilførsel, retur og ledningene til vifta i dag. Klar til å prøve ovnen nå! :)

Redigert av AVIATOR (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Jaja, ny sesong og nye prosjekter. I år skal jeg montere kjøleboks. Det finnes ingen kjøleboks i båten fra før så denne skal bygges fra scratch i kjøkkenbenken. Var ned i båten i går for første gang på leeenge og startet så smått planleggingen av prosjektet. Fjernet benkeplaten og har funnet ut hvor boksen skal bygges inn. I dag har jeg kjøpt Jackofoam plater til isolering.

Har tenkt meg en tur på messa i helgen, så kanskje jeg kommer hjem med nytt kjøleagregat derfra.

Begynner å krible i båtnerva i mildværet! :sailing:

• 2 uker senere...

Fikk gjordt litt i går kveld.

Den gamle takluka over kjøkkenbenken var et sørgelig skue...

img_02291.jpg

img_0230.jpg

Fikk ut den gamle innerramma hel...

img_0231.jpg

Gamle luka ute...

img_0232.jpg

Ny på plass...

img_0235.jpg

Vetus har selfølgelig forandre designet sitt, så ny innerramme må lages alikevel! :cryin:

img_0236.jpg

Her er kjøkkenbenken uten plate...

img_0227.jpg

Her skal kjøleboksen ligge, skal fjerne "skilleveggen" slik at boksen går ut til skutesida.

img_0228.jpg

Dårlig bilde, ble mørkt før jeg kom så langt, men her er skilleveggen fjernet og jeg har tilpasset plate til bånn i kjøleboksen. Skal legge 100mm isolasjon i bånn.

img_02371.jpg

Det var det jeg rakk i går! :smash:

• 2 uker senere...

Det har blitt noen timer i båten de siste dagene.

Bestemte meg for å få unna polering og bunnstoff før jeg fortsatte med kjøleboksen.

Etter polering:

IMG_0253.jpg

Etter stoffing, huff må få tatt den blå stripa snart!

IMG_0254.jpg

Da det var unnagjordt var det tilbake til kjøleboksprosjektet. For å få mest mulig dybde i kjøleboksen har jeg senket "gulvet" en hel del iforhold til før. Dette førte til at avløpet ifra vasken måtte bygges om.

IMG_0255.jpg

IMG_0256.jpg

Ny skillevegg med "skuffeskinner" på plass

IMG_0258.jpg

Isolasjon på plass

IMG_0260.jpg

Skal få lagd en kasse av tynnplate med hvitt plastbelegg som passer oppi nå i.l.a. Påska :thumbsup:

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...