Jump to content

Montering av ny VP D1-30 og Dickinson dieselvarmer


LENB

Recommended Posts

Takk for fine bilder AMALIE 36! :flag:

Blir flotte greier å få inn D1-30'n ja! Har fått tilbud på skiller ifra samme sted som jeg kjøper motoren. Jeg skal sette inn en Dickinson dieselvarmer senere, så det blir ikke noen varmer i forbindelse med motoren.

 

 

 

Dette vil jeg råde deg til å revurdere på det sterkeste, da en varmer basert på kjølevannet vil gi deg gratis varme under gange :yesnod:

 

I de Bavariaene vi har solgt, vil jeg tro at over halvparten av kundene har fått dette montert hos oss. De fleste av de resterende kundene har senere kommet og fått dette ettermontert når det har gått opp for dem hvor mye varme de går glipp av uten dette systemet. :wink:

 

:cheers:

Link to post
Blir flotte greier å få inn D1-30'n ja! Har fått tilbud på skiller ifra samme sted som jeg kjøper motoren. Jeg skal sette inn en Dickinson dieselvarmer senere, så det blir ikke noen varmer i forbindelse med motoren.

Det kan være at du ikke bruker motoren så mye, men å koble en varmeveksler til motoren innebærer så pass liten kostnad og så pass stor varmekapasitet, at jeg vil anbefale å koble til en varmeveksler, eksempelvis en EBER 1012 WA/1024 WA, forbruk 45-70W, varme effekt: 10.000W, leveres med 3 trinns bryter, kabelstokk og blindlokk, fra Seatronic, Moss kr: 1 990.-

 

ard10def.jpg

 

 

Jeg har aldri hørt noen angre på at de har montert denne.

Link to post

Så enig, så enig. Har selv en Newport med samme luft/luft varmeveksler på røykrøret som på bildet ditt. Koselig "peisvarme" og fantastisk varmeeffekt. Godt og varmt hele turen, uten å ofre en tanke på strømforbruk. Enkelt og driftsikkert.

Enkelt og fornuftig med kjølevannsvarmer også, fin som defroster og gratisvarme underveis, men kan ikke samenlignes med slik varmer. :smiley:

Link to post

Dickinson ovnen er kjøpt inn for lengst.

 

Bildet viser en tvilsom plassering av en ellers ypperlig oljeovn.!

1. Sofaputer under og like i nærheten av ovnen.

Før eller siden trenger ovnen rensing og ja, det blir søl både av sot og diesel.

 

2. Plassering langt oppe på en vegg gir ikke mye varme nede langs dørken.

 

Denne ovnen burde absolutt stått så lavt som mulig.

Ville kortet inn på sofabenken og gitt den plass på dørken.

Link to post

Jeg "hoppet" også litt i stolen da jeg så monteringen av Dickinson.

Umiddelbart hadde jeg ikke tatt sjansen på en slik montering.

Jeg har ingen innsikt i regelverket for montering av denne ovnstypen, men ut fra sikkerhetskravene til bl.a. dieselvarmere ville jeg tro at både avstanden til pute under og pute ved siden av ovnen er i minste laget. Jeg kjenner ikke til sikkerhetssystemene for pumpen som fører diesel frem til Dickinson. Når det gjelder fremføring av diesel til eksempelvis Webasto Termo 90S som jeg har ombord, er det ikke mye som skal til av avvik på drivstofftilførselssiden før den stopper ut fra sikkerhetsmessige krav.

Når dette er sagt, unner jeg dere all mulig komfort og glede med Dickinson.

Link to post
Dickinson ovnen er kjøpt inn for lengst.

 

Bildet viser en tvilsom plassering av en ellers ypperlig oljeovn.!

1. Sofaputer under og like i nærheten av ovnen.

Før eller siden trenger ovnen rensing og ja, det blir søl både av sot og diesel.

 

2. Plassering langt oppe på en vegg gir ikke mye varme nede langs dørken.

 

Denne ovnen burde absolutt stått så lavt som mulig.

Ville kortet inn på sofabenken og gitt den plass på dørken.

 

 

Jeg skal på ingen måte montere min ovn slik som dette! Dette var et bilde jeg fant på nettet for å illustrere!

Min blir montert langt lavere, og med brannskjerming mot skott og sofa! Det kommer bilder etterhvert som arbeidet blir gjordt. Må bare få inn motoren først! :yesnod:

Redigert av AVIATOR (see edit history)
Link to post

Tilførsel av drivstoff går på fall fra tank(mest vanlig), og reguleres av flotørregulator tilsvarende den som sitter i parafinovn i tusner av hjem. Forøvrig enig med det som er sagt om den viste innstalasjon. Et kar under ovnen, gjerne drenert til motorrom/kjølsvin eller beholder, i tilfelle. Når det er sagt, så er det bare den øvre halvdelen og røykrøret som blir varmt. Utfyllende monteringsanvisning følger med. :smiley:

Link to post
Dette viser at anoden har gjort jobben!! - Hadde den sett "NY" ut hadde denne tæringen rammet aksel, propell eller andre vitale deler.

 

Jeg er klar over det. Denne annoden ble satt på i April i år, det var like før den datt av da båten ble tatt opp i Oktober.

Hva med de som har båten ute hele året for kun å ta den opp for stoffing, i beste fall en gang i året?

 

Min teori: Dårlig anode tærer fortere enn bra anode!

Bare pass på at anoden din ikke har bedre materialkvalitet enn det du vil forhindre at skal tære! :smiley:

Link to post

Fin tråd du har, alltid kjekt med prosjekttråder.

 

Når det gjelder tæring av anode skal du nok ikke skylde på Biltema. En dårlig anode er en anode med for stor grad av urenheter i sinken. En slik anode vil ikke tæres tilstrekkelig og ikke beskytte prop eller aksling tilfredstilende. Det at anoden er tært fort viser at den virker samt at du muligens har et problem med krypstrøm i båten, evt for få anoder.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
  • 2 måneder senere...

Fortell fortell! Hvor skal du montere ovnen?

 

Jeg har foreløpig montert en Taylor-ovn på babord sidet i toalettrommet. Sitter og kikker på den når jeg sitter på ramma. Men det er ikke en optimal plassering. Jeg lurer derfor på å flytte den ut i salogen. Der får jeg bedre utnyttelse av varmen, samtidig som det ikke blir så trangt. Det eneste naturlige stedet i salongen er på midtskottet på babord side. Men da forsvinner båtens beste sjøkøye. Selvfølgelig mulig å montere den litt høyt, slik at man får tærne under, men det er jo ikke optimalt det heller.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Fortell fortell! Hvor skal du montere ovnen?

 

Jeg har foreløpig montert en Taylor-ovn på babord sidet i toalettrommet. Sitter og kikker på den når jeg sitter på ramma. Men det er ikke en optimal plassering. Jeg lurer derfor på å flytte den ut i salogen. Der får jeg bedre utnyttelse av varmen, samtidig som det ikke blir så trangt. Det eneste naturlige stedet i salongen er på midtskottet på babord side. Men da forsvinner båtens beste sjøkøye. Selvfølgelig mulig å montere den litt høyt, slik at man får tærne under, men det er jo ikke optimalt det heller.

 

 

Min Alo 33 er litt anderledes enn de fleste andre jeg har sett. Den har toalettrom akterut på styrbord side, hele salongen er da noe lenger frem. Jeg har ett skott i mellom salong og forpigg og en noe større forpigg. Ovnen skal monteres på skottet mellom salong og forpigg ved siden av døra. Det har stått en taylor ovn på samme sted før.

Videre er masta litt lenger akterut, enn på endel Alo 33'er jeg har sett, og denne er gjennomgående. Det kommer bilder her etterhvert! :smiley:

Link to post
Min Alo 33 er litt anderledes enn de fleste andre jeg har sett

Syns ikke jeg kjente meg helt igjen nei. Kokeapparat på babord side har jeg ikke sett før, og det var noe rart i framskipet... Men motoren delvis under byssa var det første jeg så. Det avslørte at det var en Alo33. Hvor ligger båten din? Kunne vært artig å komme på besøk hvis det ikke er for langt unna.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Syns ikke jeg kjente meg helt igjen nei. Kokeapparat på babord side har jeg ikke sett før, og det var noe rart i framskipet... Men motoren delvis under byssa var det første jeg så. Det avslørte at det var en Alo33. Hvor ligger båten din? Kunne vært artig å komme på besøk hvis det ikke er for langt unna.

 

 

Den er på land på Notodden nå. Sommerstid er den i Kragerø. Det er en annen Alo 33 her på Notodden også, denne med en mer tradisjonell innredning, han har en stor refleksovn montert på skottet mot toalettrommet (i senter)

Velkommen skal du være om du velger å ta turen, blir nok liggende på Notodden frem til midten av Juni. :flag:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jaja, da var jeg endelig i gang igjen etter en pause i vinter.

Har i går og i dag fått overhalt "maskinrommet". Først et par runder med zalovann, deretter en turn med Aceton. Deretter mattet jeg ned overflaten med sandpapir, slipt overflaterust av motorfester og kjølboltermuttere, forså å vaske igjen med zalovann og Aceton. Til slutt fikk jeg lagt første strøk med lakk.

Begynner å se brukbart ut! :flag:

 

dsc00020.jpg

 

dsc00021.jpg

 

dsc00023.jpg

 

Det blir ett strøk til i morgen, og deretter blir det påskeferie på fjellet.

Link to post

I dag har jeg fått revet ut alt det gamle ledningsnettet som tilhørte den forrige motoren. Har også tatt vekk ladekablene til den ene batteribanken da disse var for tynne for den nye dynamoen. J#%¤ig jobb rett å slett! Bir greit å få på plass nytt! Nå er det påske ferie, blir ikke no mer framdrift før etter påske! :drink::cheers:

Link to post
...Tilførsel av drivstoff går på fall fra tank, og reguleres av flotørregulator tilsvarende den som sitter i parafinovn i tusner av hjem...

 

Hvis jeg retter deg litt her, så må du ikke ta det ille opp, Gullfisk. Det er IKKE mening å være "besserwisser". Er bare litt opptatt av at ikke noen tar utsagnet ditt for "god fisk" og bruker en slik hjemmeparafin-regulator på en ovn i båt - da ville ulykken være ute ganske fort.

 

I Dickinson / Taylor / Refleks / Glembring / Pyro og lignende ovner sitter det en Trailer Control 252 AY -- REGULATOR -- som er tilsynelatende ganske lik en hjemmeparafin-regulator. Begge har et flotørkammer som regulerer brensel-nivået i brennkammeret. Din hjemmeparafinovn står jo montert på et gulv som ikke beveger seg og blir ikke "vugget" slik en båtovn gjør. Regulatoren har derfor en mye enklere funksjon.

 

En Trailer Control har et overløpsrør inni regulatorens flotørkammer. Overløpsrøret har den meget viktige sikkerhetsfunksjon å unngå at båtens bevegelse fyller ovnen opp med diesel - noe en vanlig regulator ville ha gjordt. Overløpsrøret er vanligvis tilkoblet en overløps-tank.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Da er andre lag med lakk lagt i motorrommet, det ble seendes slik ut

 

Ser jo riktig bra ut dette, men lurer på hvorfor motorfestene befinner seg til siden for i senter av båten.

Ser unektelig ut som de står til den ene siden i forhold til kjølboltene, (med forbehold om at bildet forvrenger inntrykket) :confused:

 

Selv om du har en lett og liten motor synes jeg de 4 "søylene" som motoren hviler på virker noe spinkle, men de holdt vel på gammelmotoren og da burde de vel duge på den nye! :yesnod:

Link to post
Ser jo riktig bra ut dette, men lurer på hvorfor motorfestene befinner seg til siden for i senter av båten.

Det må du spørre Jan Bjerke (konstruktøren) om. Dette er standard på alle ALO 33. Siden motoren ligger under aktre del av u-sofaen i salongen (ikke under cockpit) er dette nødvendig for å få litt plass til å gå forbi motorkassa/salongbenken. Jeg har ikke merket noen ulemper med denne løsningen, at båten trekker til babord el.l., men hadde det vært en motorbåt med grunn kjøl hadde det kanskje vært et større problem.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...