VortexSurfer Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Takk for fine bilder AMALIE 36! Blir flotte greier å få inn D1-30'n ja! Har fått tilbud på skiller ifra samme sted som jeg kjøper motoren. Jeg skal sette inn en Dickinson dieselvarmer senere, så det blir ikke noen varmer i forbindelse med motoren. Dette vil jeg råde deg til å revurdere på det sterkeste, da en varmer basert på kjølevannet vil gi deg gratis varme under gange I de Bavariaene vi har solgt, vil jeg tro at over halvparten av kundene har fått dette montert hos oss. De fleste av de resterende kundene har senere kommet og fått dette ettermontert når det har gått opp for dem hvor mye varme de går glipp av uten dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Blir flotte greier å få inn D1-30'n ja! Har fått tilbud på skiller ifra samme sted som jeg kjøper motoren. Jeg skal sette inn en Dickinson dieselvarmer senere, så det blir ikke noen varmer i forbindelse med motoren. Det kan være at du ikke bruker motoren så mye, men å koble en varmeveksler til motoren innebærer så pass liten kostnad og så pass stor varmekapasitet, at jeg vil anbefale å koble til en varmeveksler, eksempelvis en EBER 1012 WA/1024 WA, forbruk 45-70W, varme effekt: 10.000W, leveres med 3 trinns bryter, kabelstokk og blindlokk, fra Seatronic, Moss kr: 1 990.- Jeg har aldri hørt noen angre på at de har montert denne. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 21.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Dickinson ovnen er kjøpt inn for lengst. Det har vært dieselvarmer i båten fra før, så dieseltanken og gjennomføring for pipe er allerede på plass. Blir dieselvarmer her ja! Trivelig med "peis" da! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Så enig, så enig. Har selv en Newport med samme luft/luft varmeveksler på røykrøret som på bildet ditt. Koselig "peisvarme" og fantastisk varmeeffekt. Godt og varmt hele turen, uten å ofre en tanke på strømforbruk. Enkelt og driftsikkert. Enkelt og fornuftig med kjølevannsvarmer også, fin som defroster og gratisvarme underveis, men kan ikke samenlignes med slik varmer. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Dickinson ovnen er kjøpt inn for lengst. Bildet viser en tvilsom plassering av en ellers ypperlig oljeovn.! 1. Sofaputer under og like i nærheten av ovnen. Før eller siden trenger ovnen rensing og ja, det blir søl både av sot og diesel. 2. Plassering langt oppe på en vegg gir ikke mye varme nede langs dørken. Denne ovnen burde absolutt stått så lavt som mulig. Ville kortet inn på sofabenken og gitt den plass på dørken. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Jeg "hoppet" også litt i stolen da jeg så monteringen av Dickinson. Umiddelbart hadde jeg ikke tatt sjansen på en slik montering. Jeg har ingen innsikt i regelverket for montering av denne ovnstypen, men ut fra sikkerhetskravene til bl.a. dieselvarmere ville jeg tro at både avstanden til pute under og pute ved siden av ovnen er i minste laget. Jeg kjenner ikke til sikkerhetssystemene for pumpen som fører diesel frem til Dickinson. Når det gjelder fremføring av diesel til eksempelvis Webasto Termo 90S som jeg har ombord, er det ikke mye som skal til av avvik på drivstofftilførselssiden før den stopper ut fra sikkerhetsmessige krav. Når dette er sagt, unner jeg dere all mulig komfort og glede med Dickinson. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Dickinson ovnen er kjøpt inn for lengst. Bildet viser en tvilsom plassering av en ellers ypperlig oljeovn.! 1. Sofaputer under og like i nærheten av ovnen. Før eller siden trenger ovnen rensing og ja, det blir søl både av sot og diesel. 2. Plassering langt oppe på en vegg gir ikke mye varme nede langs dørken. Denne ovnen burde absolutt stått så lavt som mulig. Ville kortet inn på sofabenken og gitt den plass på dørken. Jeg skal på ingen måte montere min ovn slik som dette! Dette var et bilde jeg fant på nettet for å illustrere! Min blir montert langt lavere, og med brannskjerming mot skott og sofa! Det kommer bilder etterhvert som arbeidet blir gjordt. Må bare få inn motoren først! Redigert 22.November.2007 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Tilførsel av drivstoff går på fall fra tank(mest vanlig), og reguleres av flotørregulator tilsvarende den som sitter i parafinovn i tusner av hjem. Forøvrig enig med det som er sagt om den viste innstalasjon. Et kar under ovnen, gjerne drenert til motorrom/kjølsvin eller beholder, i tilfelle. Når det er sagt, så er det bare den øvre halvdelen og røykrøret som blir varmt. Utfyllende monteringsanvisning følger med. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Jeg har gravitasjonstank innstalert, så jeg slipper noe tull med dieselpumpe o.s.v. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Biltema-anode etter en sesong!!! (Ref. bilde ovenfor) Dette viser at anoden har gjort jobben!! - Hadde den sett "NY" ut hadde denne tæringen rammet aksel, propell eller andre vitale deler. Redigert 22.November.2007 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Dette viser at anoden har gjort jobben!! - Hadde den sett "NY" ut hadde denne tæringen rammet aksel, propell eller andre vitale deler. Jeg er klar over det. Denne annoden ble satt på i April i år, det var like før den datt av da båten ble tatt opp i Oktober. Hva med de som har båten ute hele året for kun å ta den opp for stoffing, i beste fall en gang i året? Min teori: Dårlig anode tærer fortere enn bra anode! Bare pass på at anoden din ikke har bedre materialkvalitet enn det du vil forhindre at skal tære! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) Fin tråd du har, alltid kjekt med prosjekttråder. Når det gjelder tæring av anode skal du nok ikke skylde på Biltema. En dårlig anode er en anode med for stor grad av urenheter i sinken. En slik anode vil ikke tæres tilstrekkelig og ikke beskytte prop eller aksling tilfredstilende. Det at anoden er tært fort viser at den virker samt at du muligens har et problem med krypstrøm i båten, evt for få anoder. Redigert 22.November.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
LENB Svart 22.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 (redigert) OK, jeg får avslutte Biltemahetsen da! Redigert 22.November.2007 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Har vært lite aktivitet her i det siste, men jeg henta nymotor'n, ny propell, ny aksel + annet tilbehør på lørdag! Kommer flere bilder o.s.v. så snart monteringsarbeidet er i gang. Har nylig også kjøpt inn pipe til Dickinsonovnen! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Fortell fortell! Hvor skal du montere ovnen? Jeg har foreløpig montert en Taylor-ovn på babord sidet i toalettrommet. Sitter og kikker på den når jeg sitter på ramma. Men det er ikke en optimal plassering. Jeg lurer derfor på å flytte den ut i salogen. Der får jeg bedre utnyttelse av varmen, samtidig som det ikke blir så trangt. Det eneste naturlige stedet i salongen er på midtskottet på babord side. Men da forsvinner båtens beste sjøkøye. Selvfølgelig mulig å montere den litt høyt, slik at man får tærne under, men det er jo ikke optimalt det heller. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LENB Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Fortell fortell! Hvor skal du montere ovnen? Jeg har foreløpig montert en Taylor-ovn på babord sidet i toalettrommet. Sitter og kikker på den når jeg sitter på ramma. Men det er ikke en optimal plassering. Jeg lurer derfor på å flytte den ut i salogen. Der får jeg bedre utnyttelse av varmen, samtidig som det ikke blir så trangt. Det eneste naturlige stedet i salongen er på midtskottet på babord side. Men da forsvinner båtens beste sjøkøye. Selvfølgelig mulig å montere den litt høyt, slik at man får tærne under, men det er jo ikke optimalt det heller. Min Alo 33 er litt anderledes enn de fleste andre jeg har sett. Den har toalettrom akterut på styrbord side, hele salongen er da noe lenger frem. Jeg har ett skott i mellom salong og forpigg og en noe større forpigg. Ovnen skal monteres på skottet mellom salong og forpigg ved siden av døra. Det har stått en taylor ovn på samme sted før. Videre er masta litt lenger akterut, enn på endel Alo 33'er jeg har sett, og denne er gjennomgående. Det kommer bilder her etterhvert! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Min Alo 33 er litt anderledes enn de fleste andre jeg har sett Syns ikke jeg kjente meg helt igjen nei. Kokeapparat på babord side har jeg ikke sett før, og det var noe rart i framskipet... Men motoren delvis under byssa var det første jeg så. Det avslørte at det var en Alo33. Hvor ligger båten din? Kunne vært artig å komme på besøk hvis det ikke er for langt unna. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LENB Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Syns ikke jeg kjente meg helt igjen nei. Kokeapparat på babord side har jeg ikke sett før, og det var noe rart i framskipet... Men motoren delvis under byssa var det første jeg så. Det avslørte at det var en Alo33. Hvor ligger båten din? Kunne vært artig å komme på besøk hvis det ikke er for langt unna. Den er på land på Notodden nå. Sommerstid er den i Kragerø. Det er en annen Alo 33 her på Notodden også, denne med en mer tradisjonell innredning, han har en stor refleksovn montert på skottet mot toalettrommet (i senter) Velkommen skal du være om du velger å ta turen, blir nok liggende på Notodden frem til midten av Juni. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Jaja, da var jeg endelig i gang igjen etter en pause i vinter. Har i går og i dag fått overhalt "maskinrommet". Først et par runder med zalovann, deretter en turn med Aceton. Deretter mattet jeg ned overflaten med sandpapir, slipt overflaterust av motorfester og kjølboltermuttere, forså å vaske igjen med zalovann og Aceton. Til slutt fikk jeg lagt første strøk med lakk. Begynner å se brukbart ut! Det blir ett strøk til i morgen, og deretter blir det påskeferie på fjellet. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Da er andre lag med lakk lagt i motorrommet, det ble seendes slik ut Et bilde av nymotorn. Her er de nye motorfestene jeg har lagd. Disse flattjernene boltes rett på de gamle festene, slik at jeg lettvint får montert den nye motoren uten sveising o.s.v. Glad jeg ikke har motorbukk i glassfiber! Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 I dag har jeg fått revet ut alt det gamle ledningsnettet som tilhørte den forrige motoren. Har også tatt vekk ladekablene til den ene batteribanken da disse var for tynne for den nye dynamoen. J#%¤ig jobb rett å slett! Bir greit å få på plass nytt! Nå er det påske ferie, blir ikke no mer framdrift før etter påske! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 ...Tilførsel av drivstoff går på fall fra tank, og reguleres av flotørregulator tilsvarende den som sitter i parafinovn i tusner av hjem... Hvis jeg retter deg litt her, så må du ikke ta det ille opp, Gullfisk. Det er IKKE mening å være "besserwisser". Er bare litt opptatt av at ikke noen tar utsagnet ditt for "god fisk" og bruker en slik hjemmeparafin-regulator på en ovn i båt - da ville ulykken være ute ganske fort. I Dickinson / Taylor / Refleks / Glembring / Pyro og lignende ovner sitter det en Trailer Control 252 AY -- REGULATOR -- som er tilsynelatende ganske lik en hjemmeparafin-regulator. Begge har et flotørkammer som regulerer brensel-nivået i brennkammeret. Din hjemmeparafinovn står jo montert på et gulv som ikke beveger seg og blir ikke "vugget" slik en båtovn gjør. Regulatoren har derfor en mye enklere funksjon. En Trailer Control har et overløpsrør inni regulatorens flotørkammer. Overløpsrøret har den meget viktige sikkerhetsfunksjon å unngå at båtens bevegelse fyller ovnen opp med diesel - noe en vanlig regulator ville ha gjordt. Overløpsrøret er vanligvis tilkoblet en overløps-tank. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
knutza Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Til slutt fikk jeg lagt første strøk med lakk. Hvilken type lakk har du brukt? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Da er andre lag med lakk lagt i motorrommet, det ble seendes slik ut Ser jo riktig bra ut dette, men lurer på hvorfor motorfestene befinner seg til siden for i senter av båten. Ser unektelig ut som de står til den ene siden i forhold til kjølboltene, (med forbehold om at bildet forvrenger inntrykket) Selv om du har en lett og liten motor synes jeg de 4 "søylene" som motoren hviler på virker noe spinkle, men de holdt vel på gammelmotoren og da burde de vel duge på den nye! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Ser jo riktig bra ut dette, men lurer på hvorfor motorfestene befinner seg til siden for i senter av båten. Det må du spørre Jan Bjerke (konstruktøren) om. Dette er standard på alle ALO 33. Siden motoren ligger under aktre del av u-sofaen i salongen (ikke under cockpit) er dette nødvendig for å få litt plass til å gå forbi motorkassa/salongbenken. Jeg har ikke merket noen ulemper med denne løsningen, at båten trekker til babord el.l., men hadde det vært en motorbåt med grunn kjøl hadde det kanskje vært et større problem. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.