LENB Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Da er andre lag med lakk lagt i motorrommet, det ble seendes slik ut Ser jo riktig bra ut dette, men lurer på hvorfor motorfestene befinner seg til siden for i senter av båten. Ser unektelig ut som de står til den ene siden i forhold til kjølboltene, (med forbehold om at bildet forvrenger inntrykket) Selv om du har en lett og liten motor synes jeg de 4 "søylene" som motoren hviler på virker noe spinkle, men de holdt vel på gammelmotoren og da burde de vel duge på den nye! Motoren står litt til styrbord for senter ja. 4 X 60 mm vinkeljern tror jeg nok vil holde i nassevis! Har du sett på motorfestene på bilen din f.eks? Motoren veier ca 150 kg med girkasse, og den yter 28 HK. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Fikk gjordt en del i dag! Her er de nye motorfestene på plass Ny motoren stroppes i krana. Steady! Passet rett på festene!! Måtte modifisere litt på flattjernet som går på tvers mellom de aktre motorfestene. Den nye motoren har i motsetning til den gamle retur for dieselen her: Er det noen som veit om returen må routes tilbake til dieseltanken, eller kan jeg koble den tilbake til dieselfilteret her? Redigert 5.April.2008 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hvis dieselfilterholderen din har tilbakeførsel til tanken er ikke dette noe problem . Mange biler har det slik Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Smaapala Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Uten å vite helt sikkert vil jeg påstå at returen må tilbake til tank. Dette pga ivertfall 2 ting. 1. Dieselpumpa trenger å bli kjølt av dieselen som sirkulerer i pumpa. Ved å korte inn på kretsen vil kjølingen forsvinne. 2. Den nye motoren er sikkert selvluftende. For at den skal være det må den bli kvitt luften. Dette skjer via returen. Ved å føre returen til filter vil luften bli tatt inn igjen i pumpa. Hilsen Smaapala Redigert 5.April.2008 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Hvis dieselfilterholderen din har tilbakeførsel til tanken er ikke dette noe problem . Mange biler har det slik Dieselfilterholderen har ikke retur til tank. Kun et rør ifra tank til filter, og slange derifra til motor. Hmm, ser ut som jeg må legge en returslange til tanken da! Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Fikk gjordt litt i dag også! Motor rettet opp mot akselflensen. Akselen er på plass Ny pakkboks på plass Ny propell på plass Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Det var fryktelig lang avstand mellom støttelager og propell.Har du tenkt på vibrasjoner?Disse vil forsterkes noe voldsomt.Normal avstand er lik akseldiameter. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Så på bildet av det som var først og der var det plass til en aksel anode. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
LENB Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hmm, mulig jeg skal ta av litt mer av akselen ja. Skal uansett ikke ha propellen 25 mm fra støtta. Er redd propellen slår oppi skroget da. Snakket med noen folk i havna, og de mente ikke denne avstanden var noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Fikk kortet inn akselen i dag, ser litt bedre ut nå: Har flytta lyddemperen. Den lå før ca 170 cm aktenfor motoren, og ca i samme høyde som eksosutløpet på nymotorn. Dette var ifølge monteringsanvisningen no good, så nå har jeg plassert den ca 30 cm aktenfor og ca 25 cm under eksosutløpet. Får håpe det gjør susen, har ikke lyst å fylle motoren med vann! Neida, jeg har ikke glemt slangeklemmer på eksosutløpet, har bare ikke fått tak i nye enda! Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Hvilken lakk brukte du i oppussingen av området under motoren. Topcoat? Tranen Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
LENB Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Benga-lakk Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Fikk kortet inn akselen i dag, ser litt bedre ut nå:[ Hei, Ser veldig bra ut arbeidet du har utført ifbm med motorskifte Hvordan kortet du in akslingen, kappet du den bare med vinkelsliper? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
LENB Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Ja, tok den ut først da, tok ingen sjanser med ulmebrann! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Ville nok også tatt den ut først, ikke ønskelig med stål sprut utover ny motor og flott nytt motorrom. Grunnen til spørsmålet mitt var at jeg bare lurte på om denne måtte kaldkuttes eller om det var OK med vinkelsliper. Mao om det er noe herding i akslingen som kan bli ødelagt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
LENB Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Akselen er i 316 tror jeg. Herdingen vil kun bli påvirket i umiddelbar nærhet av kuttet, vi snakker maks 10mm på hver side (den ene siden har jeg jo kastet ) og har dermed ingen praktisk betydning. Om man i det hele tatt kan svekke herding av akselen med vinkelsliper-kutting kan jo diskuteres, på jobben sveiser vi høytrykksrør i 316 og andre materialer (arbeidstrykk opptil 690 bar) uten at det går utover kvaliteten på røret. Det er kun et 316 rør jeg har vært borti som har en noe sær herding (Butech), denne skal ikke utsettes for for stor varme da dette kan gå ut over herdingen. Jeg tror nok at man må ha en formidabel oppvarming (les: rødglødende) av hele akselen før herdingen blir påvirket. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Jeg skal bytte ladekablene til forbruksbatteriet da de gamle så litt spinkle ut for den nye 115A dynamoen. Vil det greie seg med 16kvadrat? Lengden på kablene er vel ca 2m. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Det har da vært en viss fremdrift selv om det har vært dårlig med oppdateringer her! Utrolig hvor mye tid det går med til allle småtingene som skal på plass! -Alle kabler i tilknytning til dynamo, batteribanker og starter har blitt byttet ut med 35 kvadrat. -Eksosslange er ferdig montert. -Retur for diesel til tank er på plass. -Kabler for gear og gass er montert. -Kabler til kontrollpanel er dratt. -Nytt kontrollpanel har blitt lagd. På tide å sjøsette? Glad jeg har høy krybbe! Ikke lenge før denne flyter! Det nye startpanelet, På plass med instrumenter: Dette måtte jo foreviges! Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Ganske trangt nedi her. Måtte fjerne litt isolasjon for å få alt på plass. Fikk rydda opp litt i dag, det begynner å ligne en båt igjen! Her skal Dickinson varmeren inn. Mulig jeg må ta av litt av enden på sofaen her. Disse platene skal vekk, også skal jeg lage ny brannvegg. Fremdeles en del småting som må gjøres før nymotoren kan startes, men jeg er da klar for sjøsetting! Redigert 12.Mai.2008 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Dette ser kjempebra ut. Hvordan fiksa du returen på dieselen? Jeg har begynt på samme jobb som deg og har ingen retur til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Dro en slange tilake til tanken. Var så heldig at jeg hadde en skruetilkobling på toppen av tanken som jeg kobbla slangen til. Sitér dette innlegget Link to post
NordicX2 Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Korr fikk du tak i det hanskerommet du har instrumentene i ?? E på utkikk etter et sånt. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Det er det gamle instumentpanelet. Jeg har pare limt inn en ny treplate hvor de nye instrumentene er festet. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Da er båten sjøsatt og motor prøvd! Funker som en drøm!! Var ute å tøffet rundt litt på fjorden i kveld, fantastisk båtvær er det også!! Får prøve å tatt no bilder når jeg er ferdig å vaske og polere! Dieselvarmeren får jeg montere til høsten tror jeg, venter en micromatros i midten av Juli, så jeg får vel annet å gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
dkl Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Hei. Jeg trenger også en nytt Motor. Hva har du betalt for Motor??? Daniel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.