Jump to content

Montering av ny VP D1-30 og Dickinson dieselvarmer

LENB

Recommended Posts

Da er andre lag med lakk lagt i motorrommet, det ble seendes slik ut

Ser jo riktig bra ut dette, men lurer på hvorfor motorfestene befinner seg til siden for i senter av båten.

Ser unektelig ut som de står til den ene siden i forhold til kjølboltene, (med forbehold om at bildet forvrenger inntrykket) :confused:

Selv om du har en lett og liten motor synes jeg de 4 "søylene" som motoren hviler på virker noe spinkle, men de holdt vel på gammelmotoren og da burde de vel duge på den nye! :yesnod:

Motoren står litt til styrbord for senter ja.

4 X 60 mm vinkeljern tror jeg nok vil holde i nassevis! Har du sett på motorfestene på bilen din f.eks?

Motoren veier ca 150 kg med girkasse, og den yter 28 HK.

• 2 uker senere...

Fikk gjordt en del i dag!

Her er de nye motorfestene på plass

cimg0110.jpg

Ny motoren stroppes i krana.

cimg0112.jpg

Steady!

cimg0113.jpg

cimg0114.jpg

cimg0115.jpg

Passet rett på festene!! :cheers:

cimg0116.jpg

Måtte modifisere litt på flattjernet som går på tvers mellom de aktre motorfestene.

cimg0117.jpg

cimg0118.jpg

Den nye motoren har i motsetning til den gamle retur for dieselen her:

cimg0119.jpg

Er det noen som veit om returen må routes tilbake til dieseltanken, eller kan jeg koble den tilbake til dieselfilteret her?

cimg0120.jpg

Redigert av AVIATOR (see edit history)

Uten å vite helt sikkert vil jeg påstå at returen må tilbake til tank.

Dette pga ivertfall 2 ting.

1. Dieselpumpa trenger å bli kjølt av dieselen som sirkulerer i pumpa. Ved å korte inn på kretsen vil kjølingen forsvinne.

2. Den nye motoren er sikkert selvluftende. For at den skal være det må den bli kvitt luften. Dette skjer via returen. Ved å føre returen til filter vil luften bli tatt inn igjen i pumpa.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
  • 2 uker senere...

Fikk kortet inn akselen i dag, ser litt bedre ut nå:

4.jpg

Har flytta lyddemperen. Den lå før ca 170 cm aktenfor motoren, og ca i samme høyde som eksosutløpet på nymotorn. Dette var ifølge monteringsanvisningen no good, så nå har jeg plassert den ca 30 cm aktenfor og ca 25 cm under eksosutløpet. Får håpe det gjør susen, har ikke lyst å fylle motoren med vann! :diving:

1.jpg

3.jpg

Neida, jeg har ikke glemt slangeklemmer på eksosutløpet, har bare ikke fått tak i nye enda! :flag:

Akselen er i 316 tror jeg. Herdingen vil kun bli påvirket i umiddelbar nærhet av kuttet, vi snakker maks 10mm på hver side (den ene siden har jeg jo kastet :smiley: ) og har dermed ingen praktisk betydning. Om man i det hele tatt kan svekke herding av akselen med vinkelsliper-kutting kan jo diskuteres, på jobben sveiser vi høytrykksrør i 316 og andre materialer (arbeidstrykk opptil 690 bar) uten at det går utover kvaliteten på røret. Det er kun et 316 rør jeg har vært borti som har en noe sær herding (Butech), denne skal ikke utsettes for for stor varme da dette kan gå ut over herdingen. Jeg tror nok at man må ha en formidabel oppvarming (les: rødglødende) av hele akselen før herdingen blir påvirket.

• 3 uker senere...

Det har da vært en viss fremdrift selv om det har vært dårlig med oppdateringer her!

Utrolig hvor mye tid det går med til allle småtingene som skal på plass!

-Alle kabler i tilknytning til dynamo, batteribanker og starter har blitt byttet ut med 35 kvadrat.

-Eksosslange er ferdig montert.

-Retur for diesel til tank er på plass.

-Kabler for gear og gass er montert.

-Kabler til kontrollpanel er dratt.

-Nytt kontrollpanel har blitt lagd.

På tide å sjøsette? Glad jeg har høy krybbe!

10.jpg

Ikke lenge før denne flyter!

16.jpg

Det nye startpanelet,

12.jpg

På plass med instrumenter:

14.jpg

Dette måtte jo foreviges!

15.jpg

:cheers:

Ganske trangt nedi her. Måtte fjerne litt isolasjon for å få alt på plass.

17.jpg

Fikk rydda opp litt i dag, det begynner å ligne en båt igjen!

18.jpg

Her skal Dickinson varmeren inn. Mulig jeg må ta av litt av enden på sofaen her. Disse platene skal vekk, også skal jeg lage ny brannvegg.

19.jpg

Fremdeles en del småting som må gjøres før nymotoren kan startes, men jeg er da klar for sjøsetting! :flag:

Redigert av AVIATOR (see edit history)
  • 3 uker senere...

Da er båten sjøsatt og motor prøvd! Funker som en drøm!! :flag:

Var ute å tøffet rundt litt på fjorden i kveld, fantastisk båtvær er det også!! :sailing:

Får prøve å tatt no bilder når jeg er ferdig å vaske og polere! :sweat: Dieselvarmeren får jeg montere til høsten tror jeg, venter en micromatros i midten av Juli, så jeg får vel annet å gjøre! :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...