Jump to content

Normalt med svart olje i ny diesel motor?

Guest Princess Ess

Recommended Posts

Guest Princess Ess

Jeg har montert fabrikk ny diesel motor på 200 hk i båten min. Motoren hadde gått kun en halv time og oljen var gyllen.

Jeg kjørte den inn som beskrevet i manualen og nå etter 40 timer så er den svart. Jeg har snakket med et par verksteder og den ene sier dette er normalt, mens den andre sier det motsatte... Noen som har noen erfaringer på området?

Har dette noe med motortype og bruk å gjøre, tenker på turtall og belastning? Ombord hos meg på mine 2 x D4-225 er oljen gylden etter sesongen. Nå har de gått 205 timer og oljen er like "klar" og det skal den være har jeg hørt.

Hadde tidligere 290 Yanmar og her holdt også oljen seg ganske gylden utover i sesongen, men litt sortere helt på slutten.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

hvorfor snakke med forskjellige verksteder. det er jo den du kjøpte motoren med som må vite slikt. det beste er å forholde seg til ka forhandleren sier. for gjør du noe annet enn ka han he sagt du må gjer / ikkje trenger gjer så vil han gjerne rette fingeren mot deg om noe går galt. du har jo garanti og ved evt feil så plikter du faktisk å opplyse om evt feil slik det evt kan rettes før det går åt skogen.

Dette har med oljens kvalitet å gjøre. Vær glad den blir svart. En olje sine egenskaper skal være Smøre, kjøle og rense. Vi har oljekjølere fordi oljen er med på å holde motoren i en bestemt temperatur, vi har oljefilter fordi oljen skal ta opp små partikler og sot for så å bli renset i filteret. Hadde ikke oljen din blitt svart hadde den heller ikke hatt egenskapen til å ta opp sotpartikler.

Vær glad du for at den er blitt svart og stell pent med den nye motoren din og ikke spar penger på å drøye oljeskiftene. Lykke til

Guest Princess Ess

Takk for svarene. Dette høres kansje dumt ut, men kan man se hvor mye en motor har gått bare ved å se på oljen? Grunnen til at jeg spør er at han på motorverkstedet som foretok den første oljeskiften mente nemlig at motoren hadde gått ihvertfall 250 timer pga at oljen var svart og at jeg hadde blitt lurt... Det høres merklig ut...

Guest Princess Ess

Dette høres kansje dumt ut, men kan man se hvor mye en motor har gått bare ved å se på oljen? Jeg kjøpte og fikk montert en ny diesel motor på ca 200 hk og på den digitale displayen så stod det at motoren hadde gått en halv time. Jeg har kjørt inn motoren og den har nå gått rundt 40 timer. Grunnen til at jeg spør er at han på motorverkstedet som foretok den første oljeskiften mente nemlig at motoren hadde gått ihvertfall 250 timer pga at oljen var svart og at jeg hadde blitt lurt... Er det bare meg eller er mannen synsk?

Uten å ha noe erfaring med diesel motorer vi jeg anta at farven på oljen vil forandre seg med antall timer den har gått...

De første timene er jo motoren ikke innkjørt, dette vil jo gi et visst gjennomslag i sylindrene, noe som vi gi mere farve på oljen....

Når motoren er innkjørt ( etter X antall timer, ikke nødvendigvis det som er oppgitt i boka da dette sikkert vil variere med båt/gir/propell ++ ), vil jo ringene tette maksimalt, dette vil gi en minimum av gjennomslag, noe som igjen gir en renere olje...

Etterhvert som motoren begynner å bli slitt vil gjennomslaget øke.....

For å kunne se disse forskjellene ville det beste vært å byttet ut ALL olje, noe som i det virkelige liv ikke er så lett å gjennomføre :smiley: .

Skal du ha et svar som er riktig ifølge DIN motor bør du ta kontakt med leverandøren av DIN motor, for å kunne sammenligne med andre motoren må du nesten kun sammenligne med de som har 100% samme oppsett ( motor/gir/båt ) .

Hvis dette er en nyere motor med noe elektronikk, så ligger det vel en timeteller innebygget i denne ??, sitter jo tilogmed time teller i den 10 år gamle tvn min :lol:

et godt merkeverksted vil vel kunne hente fram dette ..

Arne Kjetil

At oljen er blitt svart er tegn på at oljen har gjort jobben, holder motoren ren innvendig. Oljen inneholder også fargestoffer som kommer frem ved bruk, av den grunn blir den også svart. Jeg kan betrygge deg med at jeg nettopp skiftet olje på min flett nye Steyr maskin etter innkjøring, 52 timer på telleren og kølsvart olje. Nok en gang viser det seg at mekanikere kommer med utalelser som bekrefter deres kunnskapsnivå.

Men hvorfor to tråder..?

Tja, si det? Uansett så slo jeg begge trådene sammen til en.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Guest Princess Ess

Reg.: 12.11.03

Aktiv:idag 16:50

Gruppe: Medlem Hvor mange tråder har

Ser at du Mix har skrevet en hel del i dette forum og har opparbeidet deg status her inne. Jeg derimot er ganske fersk på dette med tråder og emner og forsøkte faktisk å slette den ene når jeg ble klar over feilen. Har nå lest litt om etikk osv i forumet og du kan kansje være mer hjelpsom en annen gang isteden for å bare slenge med "leppa"!

Redigert av Princess Ess (see edit history)

Det finnes en del mekanikere som skremmer båteiere unødvendig - jeg velger å tro at du har vært utsatt for en slik en. Svart olje etter 40 timer på en ny diesel er ikke uvanlig på noen måte.

Ombord hos meg på mine 2 x D4-225 er oljen gylden etter sesongen. Nå har de gått 205 timer og oljen er like "klar" og det skal den være har jeg hørt.

Hadde tidligere 290 Yanmar og her holdt også oljen seg ganske gylden utover i sesongen, men litt sortere helt på slutten.

På min D6 var jeg også overraskt over hvor "ren" olja var etter en sesong, men etter å ha tenkt meg om er det vel åpenbart at med 20 liter olje skal det mer til før den blir like svart som tilsvarende motorer som ofte har mye mindre olje. Også D4`en har jo stort volum.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...