Jump to content

Normalt med svart olje i ny diesel motor?

Guest Princess Ess

Recommended Posts

Såvidt jeg har skjønt, så er det de første timene med innkjøring av ny motor som genererer mest ureinheter i olja - er jo derfor instruksjonsboka spesifiserer bytte etter relativt få timer på de fleste motorer. F.eks Yamaha 4T , byttes etter 10 timer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja motoren skal kjøres inn ut fra sin spek. Jeg prøver kanskje på en klønete måte å si at innkjøring av moderne motorer er noe annet et tidligere hvor innkjøringen hadde stor betydning for tilpasningen i forhold til moderen motorer hvor det er mye bedre tilpassing/syl.stempel og ringer. Jeg tror ikke det er sagt noe om motortype, her er selvfølgelig forskjeller. Men som sagt tidligere, er oljen svart etter noen få timer vil i alle fall jeg ha sjekket det nærmere.

Og alle som kjører glad og fornøyd rundt med motorer hvor oljen er svar som f..... burde kanskje reflektere litt over hvorfor oljen er svart. Og tro at det bare er et hyggelig bevis på oljens rensende effekt minner meg om en diskus. jeg hadde med to karer på et verksted som i fullt alvor mente at en ikke burde bytte oljefilter for jo mer snadder i filtert jo bedre renset det oljen :crazy:

På andre siden kan en uten tvil i mange tilfeller kjøre en motor lenge, svært lenge ,med en smule koksing og gjennomblåsing. Men svart olje er definitivt ikke noe kvalitetskriterie. Jeg har en gammel bil som er kjørt ca 180000 og som har blank olje 4-6 mnd. etter oljeskift. Det kaller jeg en kvalitetsmotor. Nei, jeg nevnte i merke, non non :wink:

I de to første timene vil varsellampen tenne på Steyr om pådrag overstiger 50%. Dette er ikke halveis på spaken i båten, det er 50% av pådrag av den elektronisk styrte pådragslenken som ligger på langs av injektorene. Det er nettopp i denne første fasen at stempelringene skal "sette" seg. Synder man i disse to første timene så kan man ha ordnet seg oljeforbruk for evig og alltid. Evt, fram til overhaling hvor sylindre hones og stempelringer byttes.

Ikke mitt fagområde, men jeg kan ikke skjønne at oljen gjør jobben sin hvis den er blank og fin etter en stund. Hadde før en gammel Volvo 740 - og oljen var alltid svart umiddelbart etter skifte. Så byttet jeg olje til en Valvoline olje. Og den var blank lenge - og heller ikke så veldig svart etter 10 ' km. Jeg lever i den tro at den ikke samlet opp det den burde ha gjort - og gikk tilbake til andre oljer som igjen er svarte omtrent med en gang. Har nå en helt ny Volvo V 70. Må innrømme at de første par tusen km var ikke oljen så veldig svart - men nå etter ca 8 ' km er den skikkelig svart slik jeg er vant til å observere oljen. Av min tidligere observasjon med oljetyper tror jeg at jeg ville lett videre til en annen olje dersom jeg igjen hadde erfart at oljen forble blank.

Helt normalt med svart olje. Har att det på alle mine motorer også motorer som har vært nye. Ang. olje så r det mye overtro og synsing også fra mekanikere. Problemet er at man ikke kan si noe særlig om olje før man har kjørt motorene langt over tid kallstater etc. Derfor er det nesten umulig å få nøytrale tester på dette. Selvfølgelig er det forskjeller på motorer og oljer men hva om er bra og dårlig er vanskelig å vite. Følg instruksjonsboken ang. intevaller kvalitetsgrad til oljen etc så vil nok din motor leve lenge. Skulle den ikke det har vi 5 års rekalamsjonsrett.

Sortfarging av smøreolje i en forbrenningsmotor skjer jo fordi man har en ufullstendig forbrenning. Dette er mer gjeldende på en dieselmotor enn en bensinmotor. Sot oppstår i større grad når man ikke har optimal temperatur noe som ofte skjer i en innkjøringsperiode. Oljens oppgave er da i størst mulig grad å absorbere slaggstoffene(sot) slik at disse kan fjernes(ved oljeskift). Unormale mengder sot vil oppstå ved en motor som ikke har optimal forbrenning(kan være kald motor/tett luftfilter/for høyt pumpetrykk), men etter 50 timer er det ikke ubormalt at en diesel får sort olje, spesielt om den går med lav temperatur grunnet liten belastning.

Det samme skjer i peisen din hvor soten samler seg i overkant av veden, men det mangler olje for rens.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Gudrun, jeg inbiller meg at du er "litt over middels interessert i olje/motor". Kan du gi et tips om når det er på tide å skifte oljen (PRM benytter 15-40 mineralsk) gearkasse ?

Den vil jo aldri bli sort...er det hvis man ser antydning til melkefarge eller er det på time-interval ? (jeg antar smøre-egenskapene avtar med belastning/timer)

Sorry, litt OT, unskyldniger overbringes på forhånd...

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Uansett om det er gear eller motor skal alltid produsentens spesifikasjoner (og kalt spec) følges.

Instruksjonsboken forteller deg i detalj hva, når og hvordan.

Hvis du ikke har instruksjonsbok for gearet ditt så hører du med importøren.

Kanskje denne linken kan hjelpe deg?

Tror jeg ville ha ringt de for å være sikker på å få svar.

http://www.halaas.no/PRM_gear.htm

I min utgave av Verkstedhåndbok Marine Gearbokser PRM 160 og PRM 310 står det under "Rutinemessig vedlikehold" på side 16 : "Skift gearolje samtidig med motorolje". Utover det står det ikke så mye om oljeskift, bortsett fra første skift som burde skje etter 25 timer og eventuelt øvrige skift når det er vann i oljen eller ved mekanisk skade.

Ringer Halaas & Mohn i morgen jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...