Mix Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Jeg synes bare det var unødvendig å starte flere tråder om samme emne etter hverandre. Så dessverre ikke at dette var et relativt ferskt medlem i farta. Det var ikke verre enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Hjertlig takk til alle sammen! Utrolig med så mye respons som jeg har fått på bare noen få timer. I tillegg så lærte jeg at man kan redigere bort sine egne svar om man har en dårlig dag... he he Peace! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Såvidt jeg har skjønt, så er det de første timene med innkjøring av ny motor som genererer mest ureinheter i olja - er jo derfor instruksjonsboka spesifiserer bytte etter relativt få timer på de fleste motorer. F.eks Yamaha 4T , byttes etter 10 timer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Blue_Dragon Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Synes det høres normalt ut. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Her snakker vi om mulige produksjons- og innkjøringsrelaterte metallpartikler og ikke sot og forbrenningspartikkler som gjør olja svart i en ny og teit motor. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 (redigert) Kan det ikke tenkes at stempeltetningene også trenger innkjøring, slik at de slipper forbi mer sot og forbrenningsprodukter i innkjøringsfasen? Redigert 12.November.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Jo tidliger kunne en nok tenke slik, men moderene motorer har mye bedre tilpasset og honet sylindervegger, så innkjøring er knapt nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Stempelringene må nå uansett kjøres inn noe for at de skal tette skikkelig. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Princess Ess Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Men hvorfor står det at man skal kjøre den inn i 20 timer om d ikke r nødvendig. De 2 første timene så kom det opp en varsellampe med alarm som betyr at motoren blir overbelastet og at man da skal trekke gassen tilbake. Dette skjedde særlig når turboen slod inn... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Ja motoren skal kjøres inn ut fra sin spek. Jeg prøver kanskje på en klønete måte å si at innkjøring av moderne motorer er noe annet et tidligere hvor innkjøringen hadde stor betydning for tilpasningen i forhold til moderen motorer hvor det er mye bedre tilpassing/syl.stempel og ringer. Jeg tror ikke det er sagt noe om motortype, her er selvfølgelig forskjeller. Men som sagt tidligere, er oljen svart etter noen få timer vil i alle fall jeg ha sjekket det nærmere. Og alle som kjører glad og fornøyd rundt med motorer hvor oljen er svar som f..... burde kanskje reflektere litt over hvorfor oljen er svart. Og tro at det bare er et hyggelig bevis på oljens rensende effekt minner meg om en diskus. jeg hadde med to karer på et verksted som i fullt alvor mente at en ikke burde bytte oljefilter for jo mer snadder i filtert jo bedre renset det oljen På andre siden kan en uten tvil i mange tilfeller kjøre en motor lenge, svært lenge ,med en smule koksing og gjennomblåsing. Men svart olje er definitivt ikke noe kvalitetskriterie. Jeg har en gammel bil som er kjørt ca 180000 og som har blank olje 4-6 mnd. etter oljeskift. Det kaller jeg en kvalitetsmotor. Nei, jeg nevnte i merke, non non Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 I de to første timene vil varsellampen tenne på Steyr om pådrag overstiger 50%. Dette er ikke halveis på spaken i båten, det er 50% av pådrag av den elektronisk styrte pådragslenken som ligger på langs av injektorene. Det er nettopp i denne første fasen at stempelringene skal "sette" seg. Synder man i disse to første timene så kan man ha ordnet seg oljeforbruk for evig og alltid. Evt, fram til overhaling hvor sylindre hones og stempelringer byttes. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Ikke mitt fagområde, men jeg kan ikke skjønne at oljen gjør jobben sin hvis den er blank og fin etter en stund. Hadde før en gammel Volvo 740 - og oljen var alltid svart umiddelbart etter skifte. Så byttet jeg olje til en Valvoline olje. Og den var blank lenge - og heller ikke så veldig svart etter 10 ' km. Jeg lever i den tro at den ikke samlet opp det den burde ha gjort - og gikk tilbake til andre oljer som igjen er svarte omtrent med en gang. Har nå en helt ny Volvo V 70. Må innrømme at de første par tusen km var ikke oljen så veldig svart - men nå etter ca 8 ' km er den skikkelig svart slik jeg er vant til å observere oljen. Av min tidligere observasjon med oljetyper tror jeg at jeg ville lett videre til en annen olje dersom jeg igjen hadde erfart at oljen forble blank. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Kan dette med svart olje ha noe si forhold til f.eks: helsynt eller mineral olje? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Helt normalt med svart olje. Har att det på alle mine motorer også motorer som har vært nye. Ang. olje så r det mye overtro og synsing også fra mekanikere. Problemet er at man ikke kan si noe særlig om olje før man har kjørt motorene langt over tid kallstater etc. Derfor er det nesten umulig å få nøytrale tester på dette. Selvfølgelig er det forskjeller på motorer og oljer men hva om er bra og dårlig er vanskelig å vite. Følg instruksjonsboken ang. intevaller kvalitetsgrad til oljen etc så vil nok din motor leve lenge. Skulle den ikke det har vi 5 års rekalamsjonsrett. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Sortfarging av smøreolje i en forbrenningsmotor skjer jo fordi man har en ufullstendig forbrenning. Dette er mer gjeldende på en dieselmotor enn en bensinmotor. Sot oppstår i større grad når man ikke har optimal temperatur noe som ofte skjer i en innkjøringsperiode. Oljens oppgave er da i størst mulig grad å absorbere slaggstoffene(sot) slik at disse kan fjernes(ved oljeskift). Unormale mengder sot vil oppstå ved en motor som ikke har optimal forbrenning(kan være kald motor/tett luftfilter/for høyt pumpetrykk), men etter 50 timer er det ikke ubormalt at en diesel får sort olje, spesielt om den går med lav temperatur grunnet liten belastning. Det samme skjer i peisen din hvor soten samler seg i overkant av veden, men det mangler olje for rens..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Onkel Donald Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Jeg fikk ny motor i våres,, har bare kjørt 33 timer.. Oljen er like gyllen.... Mercruiser 4.3 MPI O.D Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Ikke sikkert oljen er like gyllen hvis du blåser hardt i peilehullet til du hører det bobler og får oljen som er i bunnpannen opp i røret etterpå... Ofte lurer jeg på når folk sier "oljen var skikkelig svart", er ikke svart svart lengre, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 enig med sistemann. Jeg skjønte ikke hvorfor oljen i min nye Yanmar stadig var like blank ved alle peilinger. Det var like til jeg skiftet oljen ved 50 timer. Da brast den illusjonen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
VannTro Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 (redigert) Gudrun, jeg inbiller meg at du er "litt over middels interessert i olje/motor". Kan du gi et tips om når det er på tide å skifte oljen (PRM benytter 15-40 mineralsk) gearkasse ? Den vil jo aldri bli sort...er det hvis man ser antydning til melkefarge eller er det på time-interval ? (jeg antar smøre-egenskapene avtar med belastning/timer) Sorry, litt OT, unskyldniger overbringes på forhånd... Redigert 12.November.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gudrun Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Uansett om det er gear eller motor skal alltid produsentens spesifikasjoner (og kalt spec) følges. Instruksjonsboken forteller deg i detalj hva, når og hvordan. Hvis du ikke har instruksjonsbok for gearet ditt så hører du med importøren. Kanskje denne linken kan hjelpe deg? Tror jeg ville ha ringt de for å være sikker på å få svar. http://www.halaas.no/PRM_gear.htm Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Dette er jo nesten håpløst å svare på, veldig forskjellig fra motor til motor! Faktisk nye MAN lastebilmotorer er oljeskiftintervallen på 100.000 km!!! Og da var fremdeles olja som ny! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
hifo Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 jeg ringte inportøren til mitt prm gir i fjor . han anbefalte oljeskift hvert år . samtidig som man tok en dieselrens av girkassen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nordan family 27 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 I min utgave av Verkstedhåndbok Marine Gearbokser PRM 160 og PRM 310 står det under "Rutinemessig vedlikehold" på side 16 : "Skift gearolje samtidig med motorolje". Utover det står det ikke så mye om oljeskift, bortsett fra første skift som burde skje etter 25 timer og eventuelt øvrige skift når det er vann i oljen eller ved mekanisk skade. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Ringer Halaas & Mohn i morgen jeg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.