Jump to content

Rengjøring av "nye" hvite skai-puter

strawberry

Recommended Posts

Hei!

Fikk laget flotte nye hvite puter, stoler og sofa til båten ifjor senhøstes. De er nå en sesong gamle. Ikke helt NY-look, men nesten. Hvordan rengjør man disse, slik at neste sesong starter som årets. Dvs. med tilsynelatende rene freshe puter. Er redd for å gå for hardt til verks med for sterke vaskemidler, men ønsker jo rene puter!

På forhånd takk!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Begynn heller med for mild såpe enn for sterk. Øk heller på med kjemikalier hvis du ikke oppnår nok effekt. Bedre det enn å oppleve at du "løser opp" skaien.

Jeg har brukt Ship Shape på problemflekker, men passet på å bruke mild blanding. Ellers bruker jeg helt alminnelige rengjøringsprodukter du kan vaske med i heimen.

Ben Sin

Du verden! :rolleyes: ! Her var det mange fine produktforslag :lol:

Jeg utførte denne jobben i dag på mine hvite skaiputer.

Til jobben brukte jeg mikrofiberklut reint vann og til sammen ca fem små dråper Zalo.

Fukt kluten med vann og ta en liten dråpe Zalo på den.

Skur puten grundig slik at det skummer lett (nesten ikke synlig).

Skyll kluten og tørk over puta til Zaloen (og møkka) er borte!

Resultatet ble strålende :cool:

Er dem jævlig møkkete , bruk rødsprit og stålull . Da blir det som nytt , men skyll godt . Mange som bruker kraftvask og anna surr , kan fort bli dyrt det . Kraftvaska tar sømmane dine hvis du ikke er rask med grundig skyllig .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Prøvde du møbelfarging?

Jeg forandra farge på kartbord fra hvitt skinn til svart skinn. Både for å dempe reflekser, og skjule gjennomslag av gult lim som var synlig i en og annen flekk. Kjøpte sort farge for skinn/skai av en lokal møbeltrekker, og dyppa på med svamp.

Resultatet ble knallbra. Han hadde farge som med tre strøk skulle gjøre svart til hvitt også, så da er vel hele spektret tilgjengelig. Det beste er slitestyrken. Frua tar båten nå og da, og da sklir typiske håndveskeartikler frem og tilbake oppe på det fargede partiet. Ikke antydning til riper.

Om du ikke har prøvd dette, så gjør et forsøk.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Du trenger ikke lete lenger, Vinyl & Rubber Cleaner / Conditioner fra Meguiars gjør jobben. I tillegg til å gjøre skai setene hvite blir de også myke å fine som nye. Ville vært forsiktig med sterke kjemikalier som tørker ut setene, om du ikke har tenkt å trekke om etter sesongen uansett da :)

http://www.panvulk.no/megboatpro/megboatinter.htm

Spray på denne og skrubb med en myk børste og setene er som nye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...