hermansen Startet 11.November.2007 Del på Facebook Startet 11.November.2007 Kort spørsmål: Er det noe i veien for å blande batterier av forskjellig type dersom de har like ladespenninger ? Jeg tenker på vanlig bly og AGM. Begge er oppgitt med ladespenning på 14.4-14.7 og vedlikehold på 13.2-13.7/13.8. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) tror ikke du skal blande forsjellige typer batteri i samme batteribank. Det går greit når de får lading, men ikke uten. har jeg hørt Redigert 11.November.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 hvis man skal blande batterier skal de: Være av samme Fabrikk, dato og styrke Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Seilaren Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Dette var nytt for meg. Tror jeg må ned i båten og koble om litt.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ben Sin Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 hvis man skal blande batterier skal de: Være av samme Fabrikk, dato og styrke Fordi? Det er noe som sier meg at vi har diskutert dette før.. Konklusjonen blir vel hver eneste gang at sitatet over her ikke holder mål. Antagelig heller ikke idag. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 hvis det er forskjelliger typer også videre. Da blir det ene batteriet mere landet enn det andre Har jeg hørt Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Ben Sin Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Det er ikke nødvendigvis sant alt du hører Hilmar. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Kansje en proff kan svare på dette. Redigert 11.November.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
OT-flyktning Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Kanskje alle som lurer kan lese litt i de ørten tusen innlegg som ble skrevet om dette emne før - tips: søkefunksjon og emneoversikten. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Da blir det ene batteriet mere landet enn det andre Har jeg hørt Er det et problem da? Noen som vet? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
avsluttet Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 sitat fra boka "strøm ombord" av Jon Winge, side 40: I en batteribank skal alle batterier skiftes samtidig. Setter du til ett batteri, vil det være kjemisk forsjellig fra dem som står der allerede, selv om de er av samme merke og kapasitet. Da kan batteriene krige innbyrdes og ødelegge hverandre over kortere eller lengre tid. I praksis er det ikke så farlig å paralellkoble litt uensartede batterier så lenge de er i konstant bruk. Får de stå stille en stund, begynner "krigen", som ender med at alle dør. ja ja Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Også et enkelt batteri kriger med seg selv og dør etter en stund når det ikke er i bruk. Selvutladning kalles det Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 mener du at denne prosessen ikke går fortere om du blander forskjellige batterier, trikola? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Her finner du en av de tidligere diskusjonene om dette temaet. Som du ser er meningene litt forskjellige. Du skriver at du vurderer å blande "vanlige bly- og AGM"-batterier. Avhengig av hvor høy ladespenning du har, bør du ta hensyn til følgende: - Vanlige åpne/ventilerte blybatterier tåler en maks ladespenning på 14,7 volt - Lukkede blybatterier og AGM-batterier bør ikke få over 14,4 volt Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Dette virker til å være en av de mytene/emnene som aldri dør. For meg virker det som batteriselgere og produsenter mener at batteri skal være samme merke/produksjonsserie/Ah, men disse har og til jobb å selge så mange batteri som mulig. Det er ikke dermed sagt at de lyver om dette. Andre (bl.a. her på BP) har testet dette og funnet ut at det går utmerket med å blande batteri av samme TYPE (ikke nødendigvis samme merke/Ah). Kan være at disse testene har hatt fordelaktige vilkår (selv om det ikke er ment å ha det). For min del tror jeg ikke at det er problem å blande batteri av samme type, men kanskje alle blir dårlige på samme tid - da bytter jeg alle. Jeg tror ikke det er lurt å blande forskjellige batterityper som bly og AGM fordi disse trenger forskjellig ladespenning og en kan ikke lade forskjellige batteri i samme bank med forskjellig spenning (uten å koble banke fra hverandre og lade hvert batteri for seg selv, men det virker tungvindt for meg) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Hvis du har en tank (=batteri) med et lite hull i bunnen og en tank med et større hull så tømmes den tanken med det større hull i bunnen raskere - batteriet lader seg ut fortere. Kobler du begge tanker sammen slik at begge tanker lader seg ut gjennom begge hull så lades den tanken med det større hull ut mindre rask (fordi den får forsyning fra tanken med det lite hull) og den tanken med det mindre hull lades ut raskere. Og da får man selvfølgelig det inntrykk at det gode batteri er blitt dårligere. Men at det dårlige batteri blir litt bedre oppdager man ikke så lett Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Det er ikke lett å svare for på alle spørsmål som stilles om praktisk bruk av batterier, for man trenger erfaring med hvor stor betydning hver enkelt feil har for det totale systemet. I en perfekt verden så er alle batteriene i en batteribank like, men like perfekt er jo da resten av systemet også. Hvis man da snur ting litt på hodet et øyeblikk, så kan man sette opp alle faktorene som fører til at batteriene får en prematur død og mene litt om hvilke faktorer som er viktigst å rette på først. En slik liste er relativt lang og viktig for alle som designer energisystemer. Her er noen av årsakene til at batterier dør før tiden. Overlade batteriene med for høy spenning over tid. (Over 13,8 volt) Underlade batteriene over tid. (Aldri over 13,9 volt). Lade batterier som er for varme. Ikke temperaturkompensere ladespenningen. Lade et semitraksjon eller traksjonsbatteri som et UPS batteri. Utsette utladede batterier for vibrasjon eller støt. Lade et batteri for fort. Aldri tilføre batteriet gassespenning. Etterfylle batterier ujevnt. Eksponere platene i batteriet. Gjentatte ganger lade batteriet for mye ut. Overbelaste batteriet. La batteriet stå ubrukt over lang tid uten ladning. Benytte batterier med dårlige lommeseparatorer. Søle elektrolytt og etterfylle vann. Etterfylle forurenset vann. Lade batteriet for langt ned når det er kaldt. Jeg ville definitivt vurdert å tilføye ulike batterier i samme bank på denne fy listen, men har ikke noen god statistikk. Vanligvis har båter med blandede batteribanker så mange andre feil i tillegg, at en karakter i ulykkestatistikken er vanskelig å bedømme. Spørsmåler er vel om man vil være sikker eller usikker på deler av systemet eller usikker på hele systemet og se hvordan det går. Redigert 12.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Når du sier "ulike batterier" - mener du forskjellig type, eller forskjellig prod.dato/merke/Ah? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Jeg mener kjemisk ulike uansett årsak som ikke ladesystemet klarer å rette på. Batteriene trenger ikke en gang å være forskjellige i utgangspunktet. Dårlige ladesystemer får like batterier til å bli ulike innvendig. Jeg tenker da spesielt på at cellene som er seriekoblet i batteriet blir forskjellige over tid. Redigert 12.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 12.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2007 Jeg har lest mye om alt det som står. Blant annet har Ingar laget en veldig god dokumentasjon på forskjellige koblinger. I dette tilfelle vil batteriene kun være sammenkoblet under ladning, ikke under bruk. Det betyr bruk av type BEP spenningsstyrt rele (kobler sammen når spenning > 13,8 volt (typisk dynamo går/lader aktiv) og kobler fra igjen når spenning < 12,8 volt). I en annen båt har jeg en BBC lader fra Sterling. Det funker helt ok. Men tenkte at i denne båten er det litt enklere opplegg. Har et enkelt startbatteri (bly-syre) og skal ha et forbruk (type AGM). Jeg har batteriet (AGM) og det er ikke noe alternativ å kjøpe nytt. AGM batteriet er oppgitt (i spec) til å ha en ladespenning på 14,4-14,7 volt. Så den "gamle sannheten" om at AGM ikke skal ha over 14.4 er feil. Videre er AGM batteriet oppgitt (nok en gang i spec) til å ha en vedl. spenning på 13,4-13,8 volt. I praksis betyr det at lade + vedl. spenning til AGM batteriet er oppgitt til å være i samme oppråde som bly-syre batterier. Og da bør det vel gå ok å koble dem sammen via et BEP spenningsstyrt rele ? Bruk av BBC lader fra Sterling i denne båten er ikke en opsjon (plassmessig og kost). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 (redigert) Du er inne på noe vesentlig Hermansen og har tydelighvis begynt i riktig ende. Fjerner man værstingene først er det selvfølgelig liten mulighet for feil videre. Bygger man opp systemet fra bunn av, konsentrerer vi oss om å ta alle detaljene, for da det koster ikke mer å gjøre det riktig. Redigert 12.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 er det bare meg tro?? har målt syrevektenpå en mengde batterier i bil . den cellen som oftest kommer dårligst ut er cellen nærmest - polen . er det bare tilfeldighet , eller er det ganske vanlig? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
logget av Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 er det bare meg tro?? har målt syrevektenpå en mengde batterier i bil . den cellen som oftest kommer dårligst ut er cellen nærmest - polen . er det bare tilfeldighet , eller er det ganske vanlig? Det er nok bare deg pluss en hel hau andre. Det kalles skjevladning. Bruker man en syremåler, og ikke det som kalles en syremåler som hjemmebrennerne brukes for å måle alkoholinnhold med, så ser man det tydeligere. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 ok . er det altså normalt eller er det tegn på noe er i gjære? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sail S Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 For å svare på det trådstarter spør om så tror jeg dette slik du beskriver det kommer til å gå greit. Hvis batteriene oppfører seg forskjellig er det verste som kan skje at du får dårlig ladeeffekt på en del av banken, men siden de ikke står sammenkoblet annet enn ved lading vil det ikke skje noe annet. En gang i tiden hadde jeg et system hvor jeg hadde to banker og slo over en manuell bryter til begge ved lading. Disse bankene var ikke like, men dette virket utmerket allikevel. Hadde de derimot vært koblet sammen ved bruk over tid ville det ikke gått bra. Jeg ser det reises tvil om dette tidligere i tråden og jeg kan underskrive på at det er korrekt fordi strømmen går til den svakeste delen av banken på bekostning av de andre slik at de bør være mest mulig like hvis de skal stå sammen over tid, men akkurat hvor like "mest mulig like er" skal jeg ikke uttale meg om. Min erfaring er fra to tolv volts batterier av forskjellig merke og med forskjellig ampere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.