Jump to content

Blande batterier (igjen, sorry)


hermansen

Recommended Posts

sitat fra boka "strøm ombord" av Jon Winge, side 40:

 

I en batteribank skal alle batterier skiftes samtidig. Setter du til ett batteri, vil det være kjemisk forsjellig fra dem som står der allerede, selv om de er av samme merke og kapasitet. Da kan batteriene krige innbyrdes og ødelegge hverandre over kortere eller lengre tid. I praksis er det ikke så farlig å paralellkoble litt uensartede batterier så lenge de er i konstant bruk. Får de stå stille en stund, begynner "krigen", som ender med at alle dør.

 

ja ja

Link to post

Her finner du en av de tidligere diskusjonene om dette temaet. Som du ser er meningene litt forskjellige.

 

Du skriver at du vurderer å blande "vanlige bly- og AGM"-batterier. Avhengig av hvor høy ladespenning du har, bør du ta hensyn til følgende:

- Vanlige åpne/ventilerte blybatterier tåler en maks ladespenning på 14,7 volt

- Lukkede blybatterier og AGM-batterier bør ikke få over 14,4 volt

Link to post

Dette virker til å være en av de mytene/emnene som aldri dør.

 

For meg virker det som batteriselgere og produsenter mener at batteri skal være samme merke/produksjonsserie/Ah, men disse har og til jobb å selge så mange batteri som mulig. Det er ikke dermed sagt at de lyver om dette.

 

Andre (bl.a. her på BP) har testet dette og funnet ut at det går utmerket med å blande batteri av samme TYPE (ikke nødendigvis samme merke/Ah). Kan være at disse testene har hatt fordelaktige vilkår (selv om det ikke er ment å ha det).

 

For min del tror jeg ikke at det er problem å blande batteri av samme type, men kanskje alle blir dårlige på samme tid - da bytter jeg alle.

 

Jeg tror ikke det er lurt å blande forskjellige batterityper som bly og AGM fordi disse trenger forskjellig ladespenning og en kan ikke lade forskjellige batteri i samme bank med forskjellig spenning (uten å koble banke fra hverandre og lade hvert batteri for seg selv, men det virker tungvindt for meg)

Link to post

Hvis du har en tank (=batteri) med et lite hull i bunnen og en tank med et større hull så tømmes den tanken med det større hull i bunnen raskere - batteriet lader seg ut fortere.

 

Kobler du begge tanker sammen slik at begge tanker lader seg ut gjennom begge hull så lades den tanken med det større hull ut mindre rask (fordi den får forsyning fra tanken med det lite hull) og den tanken med det mindre hull lades ut raskere.

 

Og da får man selvfølgelig det inntrykk at det gode batteri er blitt dårligere. Men at det dårlige batteri blir litt bedre oppdager man ikke så lett

Link to post

Det er ikke lett å svare for på alle spørsmål som stilles om praktisk bruk av batterier, for man trenger erfaring med hvor stor betydning hver enkelt feil har for det totale systemet. I en perfekt verden så er alle batteriene i en batteribank like, men like perfekt er jo da resten av systemet også.

 

Hvis man da snur ting litt på hodet et øyeblikk, så kan man sette opp alle faktorene som fører til at batteriene får en prematur død og mene litt om hvilke faktorer som er viktigst å rette på først.

 

En slik liste er relativt lang og viktig for alle som designer energisystemer.

 

Her er noen av årsakene til at batterier dør før tiden.

 

Overlade batteriene med for høy spenning over tid. (Over 13,8 volt)

Underlade batteriene over tid. (Aldri over 13,9 volt).

Lade batterier som er for varme.

Ikke temperaturkompensere ladespenningen.

Lade et semitraksjon eller traksjonsbatteri som et UPS batteri.

Utsette utladede batterier for vibrasjon eller støt.

Lade et batteri for fort.

Aldri tilføre batteriet gassespenning.

Etterfylle batterier ujevnt.

Eksponere platene i batteriet.

Gjentatte ganger lade batteriet for mye ut.

Overbelaste batteriet.

La batteriet stå ubrukt over lang tid uten ladning.

Benytte batterier med dårlige lommeseparatorer.

Søle elektrolytt og etterfylle vann.

Etterfylle forurenset vann.

Lade batteriet for langt ned når det er kaldt.

 

Jeg ville definitivt vurdert å tilføye ulike batterier i samme bank på denne fy listen, men har ikke noen god statistikk. Vanligvis har båter med blandede batteribanker så mange andre feil i tillegg, at en karakter i ulykkestatistikken er vanskelig å bedømme.

Spørsmåler er vel om man vil være sikker eller usikker på deler av systemet eller usikker på hele systemet og se hvordan det går.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Jeg mener kjemisk ulike uansett årsak som ikke ladesystemet klarer å rette på. Batteriene trenger ikke en gang å være forskjellige i utgangspunktet. Dårlige ladesystemer får like batterier til å bli ulike innvendig. Jeg tenker da spesielt på at cellene som er seriekoblet i batteriet blir forskjellige over tid.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Jeg har lest mye om alt det som står. Blant annet har Ingar laget en veldig god dokumentasjon på forskjellige koblinger.

 

I dette tilfelle vil batteriene kun være sammenkoblet under ladning, ikke under bruk. Det betyr bruk av type BEP spenningsstyrt rele (kobler sammen når spenning > 13,8 volt (typisk dynamo går/lader aktiv) og kobler fra igjen når spenning < 12,8 volt).

 

I en annen båt har jeg en BBC lader fra Sterling. Det funker helt ok. Men tenkte at i denne båten er det litt enklere opplegg. Har et enkelt startbatteri (bly-syre) og skal ha et forbruk (type AGM). Jeg har batteriet (AGM) og det er ikke noe alternativ å kjøpe nytt.

 

AGM batteriet er oppgitt (i spec) til å ha en ladespenning på 14,4-14,7 volt. Så den "gamle sannheten" om at AGM ikke skal ha over 14.4 er feil. Videre er AGM batteriet oppgitt (nok en gang i spec) til å ha en vedl. spenning på 13,4-13,8 volt. I praksis betyr det at lade + vedl. spenning til AGM batteriet er oppgitt til å være i samme oppråde som bly-syre batterier. Og da bør det vel gå ok å koble dem sammen via et BEP spenningsstyrt rele ?

 

Bruk av BBC lader fra Sterling i denne båten er ikke en opsjon (plassmessig og kost).

Link to post
er det bare meg tro?? har målt syrevektenpå en mengde batterier i bil . den cellen som oftest kommer dårligst ut er cellen nærmest - polen . er det bare tilfeldighet , eller er det ganske vanlig?

Det er nok bare deg pluss en hel hau andre. Det kalles skjevladning. Bruker man en syremåler, og ikke det som kalles en syremåler som hjemmebrennerne brukes for å måle alkoholinnhold med, så ser man det tydeligere.

Link to post

For å svare på det trådstarter spør om så tror jeg dette slik du beskriver det kommer til å gå greit. Hvis batteriene oppfører seg forskjellig er det verste som kan skje at du får dårlig ladeeffekt på en del av banken, men siden de ikke står sammenkoblet annet enn ved lading vil det ikke skje noe annet. En gang i tiden hadde jeg et system hvor jeg hadde to banker og slo over en manuell bryter til begge ved lading. Disse bankene var ikke like, men dette virket utmerket allikevel. Hadde de derimot vært koblet sammen ved bruk over tid ville det ikke gått bra. Jeg ser det reises tvil om dette tidligere i tråden og jeg kan underskrive på at det er korrekt fordi strømmen går til den svakeste delen av banken på bekostning av de andre slik at de bør være mest mulig like hvis de skal stå sammen over tid, men akkurat hvor like "mest mulig like er" skal jeg ikke uttale meg om. Min erfaring er fra to tolv volts batterier av forskjellig merke og med forskjellig ampere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...