Jump to content

Har volvo AQ200 bensin, men diesel DP propeller...

Pledd 74

Recommended Posts

Har demontert propellene mine nå for puss og stell i vinter.. Drev: 280 DP

Etter å ha lest Volvo Pentas propelloversikt så fant jeg ut at jeg egentlig skulle hatt type B propeller, men har faktisk type A (med 3 blader og 4 blader) Dette er jo til dieselmotorer.. :confused:

Vurderer å bytte propeller neste sesong pga maxturtall for motor er 4400O/min mens jeg klarer godt over 5000 om jeg vil.

Det jeg lurer på er om akslingene er de samme på A og B, slik at de går om hverandre?

Samme aksling på 280 og 290 DP?

Bør jeg fortsette med type B, men en dimensjon opp?

Og hvor leser man av "type" på propellene? (mine er litt slitt, så det kan være merket er tært bort)

Så vidt jeg vet så ble de store V8 motorene med 1:1,61 utveksling på drevet levert med A propellere

Om du skal ha A eller B propeller avhenger av utvekslingen på drevet i kombinasjon med dreiemometskurve på motor.

F.eks så ble 41 motorene levert med A propeller mens kad 42/43 ble levert med B propeller.

Mener også at B propellene er mer tungdrevne en A propellene ( ved samme str. f.eks 6 )

Jeg tror du kommer best ut av det med A propeller, gjerne 2 str opp.

Informasjon om propellene finner du i enden av propellbosset.

Propellakslingen er lik på 280 dp og 290 dp

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...