Jump to content

Utleie av båten, noen som har erfaringer ?


Roy

Recommended Posts

Praktisk Båtliv hadde en artikkel om dette for et nummer eller 2 siden. Fyren hadde kjøpt en seilbåt som skulle leies ut i et år i Helles og så bli seilt til Norge. Man betaler på forskudd og får etter et år eller 2 en nesten ny båt til en rimeligere penge enn normalt. Sparer en del avgifter i tillegg.

 

På veien frem mot målet var det mye krøll og fyren trodde pengene var tapt. Til slutt ordnet det seg likevel i følge en notis i siste nr. av Praktisk Båtliv.

 

Er du villig til å ta litt risiko for å spare litt penger, kan dette være en mulighet. Jeg ville imidlertid heller vurdere en brukt norsk seilbåt. Litt tryggere.

 

Lotus

Link to post

Gran Seil foreslo alternativet at man leier ut privat men at de "kanaliserer" forespørsler til båteiere som er interessert i dette. Da kan man sitte med 100% av leien ( med fradrag av økt forsikringspremie osv. ) istedetfor 40-60% som er vanlig gjennom disse charter firmaene.

De tar ut sin "fortjeneste" gjennom at fler kjøper nybåt av dem. Vi vurderte en sånn løsning da vi handlet i fjor. Regnet ut at 3-4 ukers utleie i høysesong var tilstrekkelig til å skaffe det vi manglet.

 

Synes de ferdigpakkene fra bla.a Lunde Båtcharter er litt "ambisiøse". Såpass mange utleiedøgn pr år over såpass mange år, sliter nok skikkelig på båten. Hva som da er igjen etter 7-8-10 år er usikkert. Har sett endel brukte charterbåter, mange av disse var _ikke_ pene..

 

Vi vurderer igjen en sånn løsning, da en 32 foter vil kunne generere ca 25-30K netto i løpet av fellesferien. Dette vil gi et tilskudd på ca 2000,- pr mnd over hele året, i tillegg til det vi bruker på båt i dag, vil dette kunne betjene et skikkelig båtån, når tidshorisonten er f.eks 6 år.

 

Men mange leietagere i dag er kravstore, båtene må gjerne ha _alt_. Ikke for det, møtte folk i leide MAXI 84, FENIX`er og Comfort 30`er, så alt kan vel leies ut hvis prisen er rett..

 

Å kjøpe dyrere båt enn vi egentlig har råd til er en mulighet får å spare til pensjon i alle fall. Min generasjon vil vel måtte jobbe til vi er 75. Minst... Og båter taper seg jo lite over tid..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

I denne sammenhengen tror jeg det er viktig å merke seg noe som også blir påpekt i artikler om samme emne: Det er ofte snakk om en helt annen form for slittasje når båten går i de varmere breddegrader. Sesongen er helt enn annen enn hos oss. Klimaet kan være mye hardere - mye og sterk sol. Bruksmønsteret blir et helt annen enn når man selv steller med sitt eget kjæledegge. Jeg har sett det advares mot å tro at man vil få en båt i tilsvarende stand som hvis båten hadde vært brukt det samme antall år her hjemme.

Link to post

Jeg solgte en gang en båt som kjøperen satte rett inn på utleiemarkedet. Det var garantert ingen god løsning for ham og verdien falt vel med ca 30% i løpet av en sesong.

 

Nå var riktignok situasjonen litt spesiell ved at eieren/kjøperen bodde nord i landet, mens utleien foregikk fra et firma i Vestfold. Dermed hadde eieren ingen praktisk mulighet til å følge med hva som foregikk og angivelig ble båten bare utleid et par uker....

 

Jeg er "stygg nok" til å anta at utleieren "glemte" å ta med noen av ukene som båten var utleid   -   men jeg tviler sterkt på at han "glemte" noen av utleggene som han angivelig hadde på båten....

 

Min anbefaling må være: Achtung, Vorsicht, Warning, Take care......

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg lå forresten ved siden av en utleiebåt sist sommer. Det var en skinnende blank og ny havseiler som lå med motoren igang mens han bunkret og fyllte vann.

Plutselig gikk det opp for ham at han fyllte vann på dieseltanken  -  og motsatt. Det var helt sikkert ingen god start for hverken eier eller leier  :smiley::puke::wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

I denne sammenhengen tror jeg det er viktig å merke seg noe som også blir påpekt i artikler om samme emne: Det er ofte snakk om en helt annen form for slittasje når båten går i de varmere breddegrader. Sesongen er helt enn annen enn hos oss. Klimaet kan være mye hardere - mye og sterk sol. Bruksmønsteret blir et helt annen enn når man selv steller med sitt eget kjæledegge. Jeg har sett det advares mot å tro at man vil få en båt i tilsvarende stand som hvis båten hadde vært brukt det samme antall år her hjemme.

Dette er også mitt intrykk. Uleiebåter på sydlige breddegrader slites enormt, og forventningene til å få seg en fin og nesten ny båt er nok alt for høye. Tviler på at man sitter igjen med så mye båtglede med dette.

 

Til Suzuki:

 

Hvis du vet at du med sikkerhet kan sitte trygt og avslappet  i godstolen og se kulingvarsler på værmeldinga, mens båten din befinner seg på ukjent sted med en gjeng nybegynnere ombord, så er dette med finansiering vha utleie en god ide.

 

Hvis ikke - glem det, og bruk heller tiden på å forhandle om bedre lønn.

Link to post

Hvis man kjøper en båt som er litt i dyreste lage for økonomien, er man i utgangspunktet ute å kjøre (eller seile  :smiley: ). For å spe på den trange økonomien, leier man ut båten.  De som leier ønsker så og si alltid å leie i juli, og leieprisene er også høyest i juli.

 

Leier man ut båten i juli, spolerer man glatt sin egen båtferie. Så er det dette med bruk og slitasje som er nevt. Noen som leier er kløner. Noen er folk som ikke gidder å bry seg med å ta vare på det de leier. Noen er notoriske ulykkesfugler som lager større eller mindre havarier a la diesel på vanntanken, varmkjøring av motor osv.

 

Jeg kjenner flere som har leid ut. Felles for dem er at vinningen gikk opp i spinningen. Skader, slitasje, dyrere forsikring, uforutsett mikkmakk, alternativ ferie når båten er utleid....  Salderingspostene er mange for den leie som kommer inn.

 

Et godt råd. Bruk båten selv. Det er derfor du har kjøpt den. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Da går man heller et hakk ned i pris, størrelse eller alder. Punktum

 

Jeg har ennå til gode å møte noen som synes at utleie av familiebåten i beste ferietid var god butikk.

 

Lotus

Link to post

En bekjent leide ut en lignende båt som jeg har i bergens området. Han tjente ok på det, men måtte oppgradere båten ettepå. Både rens av vanntank, dieseltank osv. Vet ikke om det er tingen. Men er du heldig og får leid ut til kyndige folk kan du vel tjent deg noen kroner..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Lasse:

som sagt ordner du utleie selv, bestemmer du selv hvem som får leie båten.. , mao ingen erfaring=  intet leieforhold.

 

Dessuten er jeg vel mest nybegynner selv  :smiley:

 

Lotus: det er _IKKE_ ( for vår del ) snakk om å kjøpe en båt vi _ikke_ har råd til. Får vi til utleie, er det bra. Får vi ikke til, er det greit det også.

 

De aller aller fleste båter brukes lite. Svært lite. Min påstand er at fler båter står i stykker, enn de som blir brukt i stykker. Vi har _ALDRI_ fellesferie. Den som har frekventert f.eks Strømstad i midten av Juli, forstår hvorfor.

 

Det jeg er bekymret for er skader ifbm. utleiesesongen, som spolerer min egen ferie ( skikkelig grunnstøting el.l )

 

Suzuki - som veit man skal jobbe _MANGE_ overtidstimer for å sitte igjen med 30K etter skatt. Dessuten betaler de færreste for overtid i min bransje

No boat needed..

Link to post

Suzuki:

 

Ok. skal omformulere litt:

 

Det jeg forsøkte påpeke var stressfaktoren det innebærer å vite at andre (og kanskje ukjente) mennesker befinner seg et eller annet sted ombord i din kjære båt. Vil du klare å slappe av? Jeg ville ikke klart det. Sansynligvis ville jeg kjørt rundt med kikkert for å sett etter båten min  :smiley:

 

Jeg har en del erfaring med å leie båt privat. Mitt inntrykk var at de som leide ut slet en del med å få båten klar til nestemann. Skifte av utleier forgår gjerne i løpet av helgen, og når båten ble overlevert var det nesten alltid et eller annet som måtte ordnes i hui og hast.

 

Selv mistet jeg en fender  og støvsugeren ombord fungerte ikke så jeg fikk ikke overlevert båten ferdig støvsuget. Kanskje ingen katatstrofe, men en annen kom inn med havarert gummijolle og det er kanskje litt værre når det står i kontrakten at gummijolle med motor følger med?

Link to post

Kanskje tillates en aldri så liten avsporing?

 

Jeg har et lite "sitat" som jeg av og til fremfører i fartøyvernkretser for å illustrere en ekte båtmanns forhold til sin båt. Den gjør seg godt med nordlandsdialekt, men burde være like almengyldig for alle båtfolk:

 

"At du pult' kjerringa mi  -  det kan 'æ tilgi dæ' "

 

"At du tørka tå' snurrbassen i den nye tyllgardina mi  -   det kan 'æ også tilgi dæ' "

 

"Men at du skeit i robåten min  -  det skal 'an Tykje ta dæ' for!!!"

 

mvh

Poseidon

(som håper at ingen sarte sjeler tar anstøt...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

...ordner du utleie selv, bestemmer du selv hvem som får leie båten.. , mao ingen erfaring=  intet leieforhold.

Men likevel innebærer dette slik jeg ser det en ganske stor risiko. Hvordan bedømmer man erfaringen til den som ønsker å leie? Ljuge kan alle... Forlange referanser og begynne å ringe rundt? Og selv om man på en eller annen måte lykkes med å overbevise seg selv at vedkommende har vært ute i båt før, kan vedkommende fremdeles være unormalt uvøren, klossete, uheldig, drikkefeldig, osv. Hvilket i alle tilfellene øker sannsynligheten for skade på båten. For min egen del, er eneste formen for utleie jeg kunne tenkt meg, utleie MED skipper. Og skipper skal da enten være meg selv eller noen jeg kjenner og stoler fullt ut på. Så får heller leieordningen bli deretter - eventuelt begrenset til dagsturer, om det så måtte være.
Link to post

1: Det jeg forsøkte påpeke var stressfaktoren det innebærer å vite at andre (og kanskje ukjente) mennesker befinner seg et eller annet sted ombord i din kjære båt. Vil du klare å slappe av? Jeg ville ikke klart det. Sansynligvis ville jeg kjørt rundt med kikkert for å sett etter båten min  :fishing:

 

2: Jeg har en del erfaring med å leie båt privat. Mitt inntrykk var at de som leide ut slet en del med å få båten klar til nestemann. Skifte av utleier forgår gjerne i løpet av helgen, og når båten ble overlevert var det nesten alltid et eller annet som måtte ordnes i hui og hast.

 

3:Selv mistet jeg en fender  og støvsugeren ombord fungerte ikke så jeg fikk ikke overlevert båten ferdig støvsuget. Kanskje ingen katatstrofe, men en annen kom inn med havarert gummijolle og det er kanskje litt værre når det står i kontrakten at gummijolle med motor følger med?

tja, forsøker å svare kort.

1, veit ikke. Kikkert og bil har jeg i alle fall :lol:

2, Det ønskelige for meg var f.eks 2x2 uker. Å leie ut på helge basis f.eks er for meg uinteressant.  4 uker i fellesferien kunne gi et bra tilskudd til båtkassa. Fikk jeg f.eks 3 uker holdt det sikkert det også. 1+1+1+1 uker blir ALT for mye jobbing på meg.

3, alle kan være uheldige. Å erstatte en jolle er ikke verdens vanskeligste sak. Men som du sier, med hektiske bytter iløpet av noen lørdagstimer KAN være et problem. Dette kan motvirkes med færrest mulige bytter, les pkt. 2

 

Ellers er jeg absolutt klar over alle begrensninger. - MEN med ref i en annen tråd, den som intet våger, intet vinner. Forrige gang blei det ikkeno`av, neste gang vurderes det pånytt, det er iallefall helt sikkert.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Har 3 bekjente som slengte seg på en slik utlåns ordning i utlandet. De betalte ca 600 000 på deling og et firma betalte de 600 000 resterende. Avtalen var da at firmaet kunne leie ut båten i 3 år før båten var deres. De hadde da rett til bruk av båten 6 uker pr år tror jeg. Dette gikk fint og firmaet tok seg av vedlikehold og renhold. Dette var en seilbåt.

 

Ordningen fungerte fint for dem, men tror det har mye å si hvem du velger som utleier!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Med de summene du skisserer der, er 6 sesongers utleie vanlig, altså 5,5 år. I allefall hos de store som Sunsail, Moorings, Kiriacoulis... Dette gjelder Middelhavet, det er vel kanskje mest aktuelt hvis man har planer om å bruke de 6 ukene selv...?

 

Det største problemet slik jeg ser det er vedlikeholdet og reparasjoner. Restverdien vil variere enormt avhengig av hvor omsorgsfullt dette er utført, og før jeg inngikk en slik avtale så ville jeg nok reist litt rundt i havnene og "spanet" hos aktuelle partnere.

 

Dessuten så ender man opp med en "bolle" med mange lugarer, noe jeg egentlig ikke er på jakt etter. Den eneste av disse charterbåtene som ser lovende ut er "Ocean"-serien fra Bavaria, men jeg har jo aldri studert en...

 

Hvis man allikevel leier båt i Middelhavet noen uker i året, er det sikkert ikke noe dårlig alternativ å inngå en s.k. manangement-avtale.

 

GeirKS

Link to post

tja, forsøker å svare kort.

1, veit ikke. Kikkert og bil har jeg i alle fall :fishing:

2, Det ønskelige for meg var f.eks 2x2 uker. Å leie ut på helge basis f.eks er for meg uinteressant.  4 uker i fellesferien kunne gi et bra tilskudd til båtkassa. Fikk jeg f.eks 3 uker holdt det sikkert det også. 1+1+1+1 uker blir ALT for mye jobbing på meg.

3, alle kan være uheldige. Å erstatte en jolle er ikke verdens vanskeligste sak. Men som du sier, med hektiske bytter iløpet av noen lørdagstimer KAN være et problem. Dette kan motvirkes med færrest mulige bytter, les pkt. 2

 

Ellers er jeg absolutt klar over alle begrensninger. - MEN med ref i en annen tråd, den som intet våger, intet vinner. Forrige gang blei det ikkeno`av, neste gang vurderes det pånytt, det er iallefall helt sikkert.

 

Suzuki

Kunne kanskje vært smart med 2 uker + egen ferie + 2 uker igjen. Kanskje ikke så stor etterspørsel etter leiebåt i to uker tidlig og sent på sesongen, men muligens flere som har erfaring og som ønsker en rolig tur uten for mye havne stress osv.

Link to post

Kunne kanskje vært smart med 2 uker + egen ferie + 2 uker igjen. Kanskje ikke så stor etterspørsel etter leiebåt i to uker tidlig og sent på sesongen, men muligens flere som har erfaring og som ønsker en rolig tur uten for mye havne stress osv.

For oss ville de 2 siste ukene i juni, 3 første i juli være aktuelle. Er IKKE interessert i fellesferie, dessuten regner det som regel da.

Men poenget med "erfarne folk velger seg utenom fellesferien" kjøper jeg 100%.

Spm. er da, må båten være ny, eller kan man få en bra pris for en eldre ( selvf. velholdt.. ! ) båt.

 

Contrast 33, SCANMAR 33 & 35 Comfort 32 & 34 er typiske båter jeg da ville vurdere. Sammen med f.eks en gasnke ny Dufour 30, Hanse 300, eller Bavaria 32 / 34.

Selv om jeg drømmer om en HR / NAJAD, tviler jeg på at utleie markedet er villig til å betale ekstraprisen denne ville komme på. Dessuten er jeg ikke SÅÅ glad i båtpuss..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

leigde ut båten en uke i fjor sommer og det gikk helt fint. Eneste som skjedde var at batteriet og startreleet sluttet i virke, men det tror eg neppe eg kan klandre leigeren for.

Og så var septiktanken tett da eg fikk den tilbake, den kan også ha vart tett før dei overtok båten, så det vet eg ikke.

 

Folka var veldig greie, og krevde ikke noe kompensjosjon for motortrøbbelet.

Vurderer å leie ut båten også i år en uke, da vil alle utgiftene eg har hatt på oppussing og vedlikehold bli dekket. :smiley:

Link to post

Har leid seilbåter et par ganger i middelhavet, og det var helt greit.

Tror nok jeg ville leid ut båten privat, og ikke brukt noe selskap hvis jeg skulle ha gjort det.

Er litt redd for at "vinningen går opp i spinningen"

Kan jo også være en ide å formidle utleie - byttelåne båter gjennom baatplassen. Her kunne folk ifra forskjellige deler av landet byttelåne båter, eventuelt leie.

Link to post

En god kontrakt burde hjelpe på utleie. Har leid båt selv i Hellas med følgende eksempler på leieavtale:

 

 

Leiepris for 2 uker 65000,- (seilbåt)

-egenandel var ca 17000,- (som sikkert dekker egenandel på forsikring til eier)

-egenandel kan forsikres for 4000,-(en valgfritt sum en betaler ekstra, og slipper dermed erstatte noe som helst).

 

I tilleg når en leier ut planende større kostbar båt vil jeg:

- ha en god avtale med båt verksted som er villig å reparere (for eks høyere timepris) i høysesong.

 

- i tillegg kan man montere (har konkret eksempel på utstyr) loggesystem på motor og fart, der en kan se motortemperaturer, turtall og fart i hele leieperioden. En stille krav til verdier en ikke skal over, dersom dette skjer trekker en fra egenandelen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...