Rormann Startet 12.November.2007 Link til dette innlegget Startet 12.November.2007 (redigert) Har store problemer med å få av denne anoden til min QL baugtruster (bildet). Hullet til draco-nøkkelen er tært bort og jeg har prøvd med tang etc for å få den av. Virker ganske sprø. Bør jeg prøve å banke/hakke av resten ? Er redd for å skade skruven som den er festet til trusteren på.. Redigert 12.November.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Vær forsiktig. Bruk tiden til hjelp. Kan du evt. spraye på rustløsende middel på overgang anode/gods. Anbefaler at du: 1. Først børster anoden grundig med stålbørste 2. Sprayer på effektiv lustløser 3. Forsiktig sliper deg inn til umbraco-bolt (denne bør nok erstattes uansett) med 180 graders festetak. 4. Med griptang fester anoden mens du forsiktig dreier på propellen. Hvor lenge har denne anoden stått på før den nå skal skiftes? Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 12.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 (redigert) Heisann ! Takk for tips ! Vet ikke hvor gammel den er, jeg kjøpte båten i høst og oppdaget dette da den kom på land. Båten er fra 2002 så den er sikkert ikke skiftet før. Men hvorfor dreie på propellen ? Hvis du ser på bildet er anoden på andre sida av propellen og har ingen forbindelse til den regner jeg med ! Redigert 12.November.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 QL propellene har gjerne en dobbel låsing. Dersom du ser på bildet ditt, er det en umbraco skrue i underkant. Denne må du løsne helt. Det kan virke som at du kommer til denne. Deretter bør du holde fast i propellen mens du skrur ut senterbolten i anoden. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 12.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Ok, trodde denne skruven var til avtapping av olja på trusteren. Prøver linken til anoden påny: http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=2966 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Umbracoen i underkant mener jeg er en låseskrue som går inn i en ring på selve akselen på baugtrusteren. Det er det i alle fall hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 12.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Men vil oljen renne ut her da, eller tappes den ut et annet sted ? Sitér dette innlegget Link to post
sjurbukta Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Har samme truster som deg, unbrakoskruen i underkant på bilde er for tapping av olje, den trenger du ikke røre for å bytte sink. Propellen er også festet med unbrakoskruer i siden på propellen, disse trenger du heller ikke røre for å bytte sink. Sinken er kun festet i huset med unbrakoskruen i senter, dette ser du sikkert på den nye sinken. Den gamle sinken er sikkert så porøs at du får tak i unbrakohodet med ei god tang (sveisetang). demonter skruen og slå forsiktig løs den gamle sinken. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 12.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Takk ! Hadde en mistanke om dette. Sitér dette innlegget Link to post
BIVROST Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Hei. Dersom du er lett på handa så er dette enkelt. Finn frem drillen og sett inn ett borr. Borr ut i zinken i en sirkel rundt skruen,tett i tett. Du kjenner når du går gjennom zinken.Når du har gjort det så går du opp i borrstørrelse og borrer en runde til slik at det ikke er mer gods igjen. Da kan du sette et skrujern inn i hullene og brekke hele resten av anoden i biter. Etterpå kan skruen normalt skrus ut uten problemer. Good luck!! Sitér dette innlegget T.S.JOH. Link to post
Fantino Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Hvis sinken er veldig gjenstridig og har grodd fast kan den kanskje "mykes" opp med en dusj saltsyre som får ligge på en stund? Så spyle rikelig og gå til nytt "angrep"? Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 12.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Skal gjøre et forsøk med metallborr, event syre. Har allerede prøvd med rustløser og tang uten resultat, selv om mye av ytterkantene har smuldret opp. Fatter ikke hvorfor forrige eier ikke har skiftet denne anoden før.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Hei Kan ikke gi noe konkret råd, men bare løfte en pekefinger, på det med å bruke makt. Tunnelveggen er 5-6 mm tykk og det er helt sikkert begrensninger på hvor stort moment denne vil tåle, om du bruker for grovt verktøy på zinken. Her må det brukes list og lempe... Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Hvis sinken er veldig gjenstridig og har grodd fast kan den kanskje "mykes" opp med en dusj saltsyre som får ligge på en stund? Så spyle rikelig og gå til nytt "angrep"? Tenkte på det samme, saltsyre vil løse opp sinken, og ikke ødelegge umbrako skruen. Bare ikke la syren virke for lenge! Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 (redigert) Veldig enig med "nest siste taler"! Det er veldig liten anleggsflate for propellhuset, så mye makt fører veldig raskt til skade på tunnelen. Var vitne til en litt brutal herre som skulle skifte splinten på en baugpropell i havna, det knaste i tunnelen, og hele baugpropellen løsnet. En liten kuriositet i denne tråden: "draco", "umbraco", "umbrako" og "unbrako" - kjært barn har mange navn, men det heter og skrives "unbraco" Redigert 13.November.2007 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
index Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Fatter ikke hvorfor forrige eier ikke har skiftet denne anoden før.... Vil tro at denne anoden har stått der i ett, max to år. Hadde den ikke vært skiftet siden 2002 så hadde det nok ikke vært noe sink igjen i det hele tatt, kun bolten! Men litt grease på bolten hadde nok gjort seg, ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rormann Svart 13.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 (redigert) Vips, så var den av ! Brukte bore-metoden, og da løsnet den etterhvert. Hvis andre skal gjøre noe lignende så pass på å ikke bore for hardt eller langt inn. Det er lett å komme inn i godset... Redigert 13.November.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Godt jobbet. Jeg må nå innrømme at jeg feiltolket det første bildet ditt, skylder litt på en liten laptop skjerm. Ser nå på bildene dine med stor skjerm. Siden du først gjør jobben er det kanskje en ide å rense baugpropellen og sette den inn med primer og bunnstoff. Da kan ny anode vare i flere år før den er tæret bort. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Ikke dårlig. Men skal ikke skruen også av mon tro? Om sinken du har lagt ut i lenka er riktig ser det ut som denne levers med umbrakoskrue i midten. Men du kan vente å se til du har kjøpt ny sink, så finner du fort ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
geir s Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Hei. Har selv ql bp 500, der er det som forrige innlegg det følger med en unbrcobolt som sitter i lag med sinken, den bruker jeg å skruve ut når jeg bytter sink på min propell. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Hei geir s. Velkommen til forumet. Ser at det er din andre posting, men alltid hyggelig å ønske nye medlemmer velkommen hit til BP. Jeg har selv en QL baugpropell med removerføring av kraft fra elektromotor til akslingssystem. Litt utenom selve trådtemaet: Hva slags overføringssystem er det på 500 modellen fra elektromotor til propellaksel? Sitér dette innlegget Link to post
geir s Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Takker for det, overføringen på bp 500 er slik at motoren står oppå giret/akselen koblet i hop med fire bolter og en splint som brytes hvis det skulle kile seg eller noe annet. var det du som kjøpte deg 3010 c ?. Har selv kjøpt denne plotteren samt gmr 18 og gsd 21 fra usa, har montert og prøvd dette, skal etter hvert prøve å komme med tilbakemelding/erfaring på utsyret når jeg har holdt på med det litt lengre, foreløpig ser det bra ut, vurderer å kjøpe meg azimuth kvh 1000 i tillegg. MVH Geir. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Nei, jeg bruker Raymarine E overalt. Men det er flere her på BP som bruker Garmin, så du får mange kommentarer på 3010c. Sitér dette innlegget Link to post
geir s Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 :hei, blandtet litt her ja, har fulgt med på tråden radarbilder, der har du lagt ut bilder etc, e serien ser ut til å være meget bra, vurderte den samt c serien, pris blev nok en avgjørende faktor for meg, men når det er sagt så ser det bra ut så langt. MVH Geir Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 22.April.2022 Link til dette innlegget Svart 22.April.2022 Hei, Samme problem som trådstarteren. Anode på baupropellen sitter fast. Det er en SE55. Hvilke verktøy skal jeg bruke for å løsne den? Skruen er skrudd ut. Takk for tips! PS. Selve trusteren går rundt så jeg må stoppe den med hendene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.