Jump to content

QL baugtruster, anode sitter fast...

Rormann

Recommended Posts

Har store problemer med å få av denne anoden til min QL baugtruster (bildet). Hullet til draco-nøkkelen er tært bort og jeg har prøvd med tang etc for å få den av. Virker ganske sprø. Bør jeg prøve å banke/hakke av resten ? Er redd for å skade skruven som den er festet til trusteren på..

:confused:

dsc02788.jpg

Redigert av Rormann (see edit history)

Vær forsiktig. Bruk tiden til hjelp. Kan du evt. spraye på rustløsende middel på overgang anode/gods. Anbefaler at du:

1. Først børster anoden grundig med stålbørste

2. Sprayer på effektiv lustløser

3. Forsiktig sliper deg inn til umbraco-bolt (denne bør nok erstattes uansett) med 180 graders festetak.

4. Med griptang fester anoden mens du forsiktig dreier på propellen.

Hvor lenge har denne anoden stått på før den nå skal skiftes?

Heisann ! Takk for tips !

Vet ikke hvor gammel den er, jeg kjøpte båten i høst og oppdaget dette da den kom på land. Båten er fra 2002 så den er sikkert ikke skiftet før.

Men hvorfor dreie på propellen ? Hvis du ser på bildet er anoden på andre sida av propellen og har ingen forbindelse til den regner jeg med !p><p><!--url{0}-->

Redigert av Rormann (see edit history)

Har samme truster som deg, unbrakoskruen i underkant på bilde er for tapping av olje, den trenger du ikke røre for å bytte sink. Propellen er også festet med unbrakoskruer i siden på propellen, disse trenger du heller ikke røre for å bytte sink. Sinken er kun festet i huset med unbrakoskruen i senter, dette ser du sikkert på den nye sinken. Den gamle sinken er sikkert så porøs at du får tak i unbrakohodet med ei god tang (sveisetang). demonter skruen og slå forsiktig løs den gamle sinken. Lykke til :sailing:

Hei. Dersom du er lett på handa så er dette enkelt.

Finn frem drillen og sett inn ett borr. Borr ut i zinken i en sirkel rundt skruen,tett i tett. Du kjenner når du går gjennom zinken.Når du har gjort det så går du opp i borrstørrelse og borrer en runde til slik at det ikke er mer gods igjen. Da kan du sette et skrujern inn i hullene og brekke hele resten av anoden i biter. Etterpå kan skruen normalt skrus ut uten problemer. Good luck!!

T.S.JOH.

Veldig enig med "nest siste taler"! Det er veldig liten anleggsflate for propellhuset, så mye makt fører veldig raskt til skade på tunnelen. Var vitne til en litt brutal herre som skulle skifte splinten på en baugpropell i havna, det knaste i tunnelen, og hele baugpropellen løsnet.

:smiley: En liten kuriositet i denne tråden: "draco", "umbraco", "umbrako" og "unbrako" - kjært barn har mange navn, men det heter og skrives "unbraco" :smiley:

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Fatter ikke hvorfor forrige eier ikke har skiftet denne anoden før....

Vil tro at denne anoden har stått der i ett, max to år. Hadde den ikke vært skiftet siden 2002 så hadde det nok ikke vært noe sink igjen i det hele tatt, kun bolten! Men litt grease på bolten hadde nok gjort seg, ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for det, overføringen på bp 500 er slik at motoren står oppå giret/akselen koblet i hop med fire bolter og en splint som brytes hvis det skulle kile seg eller noe annet. var det du som kjøpte deg 3010 c ?. Har selv kjøpt denne plotteren samt gmr 18 og gsd 21 fra usa, har montert og prøvd dette, skal etter hvert prøve å komme med tilbakemelding/erfaring på utsyret når jeg har holdt på med det litt lengre, foreløpig ser det bra ut, vurderer å kjøpe meg azimuth kvh 1000 i tillegg.

MVH

Geir.

• 14 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...