Jump to content

Misfornøyd med Garmin 340 C ekkolodd

Dreamer

Recommended Posts

Jeg har nylig montert en ny Garmin 340 C Fishfinder m/ innvendig svinger. I brosjyrene opereres det med max dybde fra 450 til 600 meter. Innvendig svinger er montert i rør fylt med hydraulikkolje. Ved testing viser det seg at ekkoloddet "mister" bunnen ved 130 meters dybde. Er det den innvendige svingeren som reduserer ytelsen så dramatisk?

Har du justert ekkoloddet slik at den står på bred stråle? Da mister du gjerne endel på dybden.

Forsøk å stille den inn på "Narrow beam"

Bred stråle er gjerne litt bedre å kjøre med normalt sett da den kan se litt lengre forover, men om du skal ha målinger på disse dybdene bør du nok justere

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Kan jeg låne tråden litt? Skal det være hydraulikkolje i disse rørene (beholder)? Jeg har frostvæske...

De fleste væsker vil gjøre samme nytten. Vaselin er også utmerket, men passer vel dårlig til å fylle et rør.

Du må for enhver pris unngå luftblærer for det kommer ikke signalene gjennom.

Både hydraulikkolje og frostveske brukes. Er vel bare den ikke giftige frostveska (propylenglykol) som er godkjent fra Airmar nå. Akustisk vil det være minimal forskjell på om det brukes olje eller propylenglykol.

En riktig montert innvendig svinger mister ca 20% av dybden. Hvis det er en orginal hekkmontert svinger du har montert innvendig tror jeg ikke du skal forvente å lese bunnen på noe særlig større dyp i saltvann.

Kjøper du en M260 svinger derimot er ikke de oppgitte dybdene urealistiske, men denne svingeren koster mye mer enn selve loddet. Veiledende pris fra Garmin USA er 1300 USD, men du kan få den til ca 770 USD i fra nettbutikker.

Airmar M260 for Garmin

Dette har vært debattert ad nauseam.

Du vil aldri oppnå et godt resultat med innvendig montert svinger.

Det er ikke mulig.

Refleksjoner og refraksjoner vil effektivt ødelegge signalet.

Regn med halve mulige dybden og svært dårlig presisjon.

Spec'en på Airmarsvingeren det vises til er ikke helt edruelig. Hvis du leser det med liten skrift så viser det seg at de viser til målinger med svingeren fritt i vannet.

Hadde de de sier vært sant, hadde de fått Nobelprisen alle sammen.

Men; monter svingeren en halv bølgelengde over bunnen. Da vil den første refleksjonen komme tilbake i medfase. Hydraulikkolje er et godt medium.

Det er bare tull at en ikke kan få godt resultat med innvendig svinger. Uten luftbobler i skroget vil signalet se helt likt ut ved innvendig og utendig montasje. Som du skriver vil en få et visst tap pga av refleksjon, men dette skal normalt ikke være mer enn ca 20%. Har sett mange titalls rapporter i fra vellykkede M260 installasjoner, også fra folk som tidligere har hatt B260. Har diskutert fysikken for dette med en kollega som simulerer og modellerer tilsvarende problemstillinger, og lydhastigheten både i oljer og glasfiber er så nær lydhastigheten i vann at dette ikke er noe stort problem.

Jeg synes ikke tallene som er oppgitt fra Airmar er optimistiske, med en B60 leser jeg Mjøsas bunn på 430m dybde i 30knop, og det på 200kHz.

lydhastigheten både i oljer og glasfiber er så nær lydhastigheten i vann at dette ikke er noe stort problem.

Opp til deg å kalle det tull eller ei.

Lydhastigheten i vann er sånn ca 1500 m/s.

I glass sånn ca 5300 m/s.

I polyester sånn ca 2300 m/s.

Loddet ser termokliner med avvik i lydhastighet på 2-3 m/s.

Det er selvsagt at pinging gjennom glassfiber/polyester forringer signalet mye.

Luft/vann reflekterer 95%.

Det er visst olja og frostveska som har en akustisk impendans så nær vann at det ikke er noe problem, for skroget er det at det er relativt tynt som gjør at det går greit. Ved et veldig tykt skrog ville halvparten av energien forsvinne både ved sending og mottaking slik at 3/4 av energien ville bli tapt. Hvis en tar hensyn til glassfiberen som en må ved et tykt skrog blir det enda værre. Formelene som tar hensyn til tykkelsen er så stygge at det ikke fristet å prøve å regne på disse.

Har også et garminlodd med innvendig montert svinger i båten min. Svingeren er montert i en kopp som var fylt opp med olje. En liten lekkasje i liminga i koppen gjorde at olja havna i kjølsvinet og jeg var uten signaler. Kjøpte så stearin som jeg varmet opp og fylte opp til over svingeren. Måler med dette dybder ned til ca 270 m før jeg mister kontakten med Mjøsas bunn. Husker ikke hvor dypt det skal måle men til mitt bruk er denne monteringen god nok, for ordens skyld så er dette montert i en snekke som ikke går fort, så jeg vet ikke om det ville ha fungert i en båt som går raskere.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Ved testing viser det seg at ekkoloddet "mister" bunnen ved 130 meters dybde. Er det den innvendige svingeren som reduserer ytelsen så dramatisk?

Det er så mye uforutsett ved innvendig montering, at jeg tror du skal si deg fornøyd med det.

Kommer an på hva du skal bruke loddet til. Er det for å holde deg unna trøbbel, så er det godt nok.

Slike verdier beror på så mye. Hvilken frekvens, hvilken strålebredde, hvor stor sendeeffekt og ikke minst installasjonen.

Jeg har tatt opp data fra 3000 m, men det var med et Atlas-Deso lodd på 15 kHz, 6 kW sluttrinn og svinger på størrelse med ei lita Pionerjolle. Og pris som en Corolla.

Svingerinstallasjonen er alfa og omega i slike saker. Det beste resultatet får du med svingeren hengende løst i vannet, for eksempel i enden av et rør spent fast på siden av båten med svingerflaten pekende litt forover for å holde den fri fra luftbobbler. Jeg tar bunnen på 750 m. med en slik montasje med Furuno LS6100 på 50 kHz, selv om det er litt akademisk da den slutter å digitalisere på 650 m.

Nest best er å montere den forsenket i et blister under båten slik at den blir løftet ut fra laminærstrømmen rundt båten når båten beveger seg. Også her pekende forsiktig forover. Jeg har selv svingeren montert slik.

Dårligst resultat gir det å montere den i Sikaflex inne i båten.

Hvis man velger å ha den inne, er løsningen du har valgt den nest beste. Det beste i slike tilfeller er en akustisk linse i skroget, men de koster en jetjager. Men finn et sted som er mest mulig horisontalt og uten andre innlaminerte detaljer og som er nærmest en tredjedels båtlengde fra baugen. Monterer du inntil en stringer eller ett spant vil det være overlamineringer der som gir varierende bunntykkelse.

Det er også viktig at svingeren ikke står slik plassert at refleksjoner fra skutebunnen ikke kansellerer signalet.

Re Abbor:

Her er et skjermbilde av Raymarine C80/DSM300 med en M260 svinger. Dybden er 804m

Skulle bare mangle at den ikke skulle klare å tegne bunn med så god svinger som det du har.

Ser at du står Auto High med gain. Mulig den hadde blitt tydeligere hvis du hadde "gainet" den manuelt?

Syntes den bunntegningen var farlig svak, men det er vel selve loddet som ikke er kraftig nok! :fishing:

Bildet er ikke fra mitt lodd. Jeg har et Furuno FCV-620 med en B60 svinger. Som jeg skrev lenger opp leser jeg bunnen fint på 430m på Mjøsa i 200kHz modus ved 30knop med det. Har aldri prøvd loddet i saltvann. Klarer bunnen på samme dyp men lavere hastighet med Lowrance LCX-15MT med standard 200kHz hekksvinger fra Lowrance, men signalet er ikke like bra som fra Furunoen.

Den nye B164 svingeren er sannsynligvis det beste valget for de med båt på under 25-30 fot og v-skrog som ønsker seg en høyytelsessvinger.

Bakgrunnen til at jeg postet dette bildet er diskusjonen om innvendig kontra utvendig svinger lenger opp i denne tråden.

Her er et skjermbilde av Raymarine C80/DSM300 med en M260 svinger. Dybden er 804m

DUMP006a.jpg

Håper at de fleste er klar over at ekkoloddets ping forstyrres av mye annet enn luftbobler og glassfiber skrog. På dybder som dette er det nesten garantert at dybden ikke stemmer, og at du neppe treffer bunnen under båten. Svingeren er gjerne stilt inn på 30 eller 45 grader, og da er det lett å regne ut omkretsen av kjeglen som treffer bunnen.

Ekkoloddet påvirkes også av de forskjellige sjikt av vann med ulik saltholdighet, temperatur osv. dvs at retningen kan reflekteres mange grader og på slike dyp blir det mange meter. I tillegg kommer båtens egne bevegelser som rulling og pitching.

For små båter er derfor ekkolodd av begrenset kvalitet som posisjonsangivelse på dypt vann.

Ekkoloddets funksjon for fritidsbåtflåten bør derfor være varsel om grunnere vann ved å sette på dybdealarm avhengig av hvor du er. Større limit ved havseilas, og lav limit innaskjærs. Fiske og annen bruk ser jeg bort fra her.

Jeg har også møtt flere som selv har justert, eller ber meg hjelpe med å justere for distansen mellom svinger og reellt havnivå. Dette bør unngås da fokuset bør være på antall meter under kjølen og ikke noe annet. (Unntatt for de som har spesiell interesse av å navigere med ekkolodd som posisjonsgiver).

Redigert av Ma Rex 1 (see edit history)

Det er gjerne sånn at strålevinkel og frekvens er en funksjon av hverandre.

Furunosvingeren min (520-5PSD) har en åpningsvinkel på hele 46 grader på 50 kHz og 10 grader på 200 kHz.

Jo høyere frekvens, jo smalere stråle. Jo større svingerflate, jo smalere stråle.

Det er selvsagt avvik fra en sånn tommelfingerregel. Noen svingere har multielement, phased-array og dylikt.

Men når det pinges gjennom skroget, faller tilpasning til svingerflate bort. Man vet ikke hvor stor del av skroget som pinger med. Refraksjon gjør også at man ikke helt vet hvor strålen peker hen. Men på 50 kHz peker garantert noe av den mot bunnen.

Lydhastighet er også viktig. På den lille Furunoen min kan den stilles til saltvann eller ferskvann. Greit til hobbybruk. På lodd jeg ellers bruker, Simrad (fra Horten) og Odom, kan den stilles inn trinnløst etter temperatur7salinitet måling.

M260 svingeren som er brukt på skjermbildet som er vist har 20 grader strålevinkel for 50kHz og 8 grader for 200kHz. I bunnen av kjegla som er avbildet til høyre er diameteren på bunndekningen vist.

Airmar kommer snart med en ny 1kW svinger med 20 graders strålevinkel for både 50 og 200kHz (SS270). For første gang blir det tilgjengelig en høykvalitets 1kW svinger som egener seg for bruk på grunnt vann og til trollingfiske.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...