Jump to content

Erfaringer med knop måling med GPS?

Viking.

Recommended Posts

Heisann.

Lurte på å få lånt en gps av en i familien, for å lese av fart. Noen som har erfaring med dette?? Måler gps relativt nøyaktig av farten? Har noen for eksempel sjekket gps opp imot knopmåler? :-)

Tor.

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

En GPS måler farten svært nøyaktig, men husk at denne måler den faktiske farten du beveger deg over sjøbunnen, mens en tradisjonell knopmåler måler farten relativt i forhold til vannet. Dvs at skal du måle båtens max fartspotenialet med GPS må du først gå en retning og lese av farten, snu 180 grader og gå tilbake og ta en ny måling, legge sammen disse to målingene og dele på 2. Gjør du ikke dette vil GPS avlesningen bli påvirket av evt med eller motstrøm.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei.

Selv GPS ha avvik, men den er ikke så meget stor vanligvis.

Ellers er GPS i hvert fall mye mer nøyaktig enn vanlige hastighetsmåler

fordi vanlige måler "kun" fart gjennom vannet mens GPS måler fart over grunn.

Men fart gjennom vann er noen ganger også viktig, f.eks. ved seiling.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

En GPS måler hastighet (over land!) meget nøyaktig. Det gjør den ved hjelp av Doppler-effekten, dvs. ved å måle endringer i frekvensen på satelittsignalene . Garmin angir nøyaktigheten til 0,1 mph, men på grunn av mulige signalfeil kan man legge til grunn en nøyaktighet på 0,5 mph. Som tilsvarer 0,8 kmt. Eller drøyt 0,4 knop.

Les mer om dette her (side 52, kap. 3.3): www.navcen.uscg.gov/pubs/gps/gpsuser/gpsuser.pdf

Jeg oppdaget ellers til min store skuffelse at sporloggen i min håndholdte Garmin 60CS IKKE inneholder de nøyaktige hastighetsdataene jeg kan se på displayet underveis, men bare den unøyaktige beregningen av distanse dividert med tid. Hmpf.

GPS måler fart på den måten at den finner posisjonen din (hvor ofte avhenger av type GPS og innstillinger) og ved å ved å vite når du har vært flere steder vil den kunne gjøre om dette til fart. Fart = avstand / tid.

Men...... det er et men det er ikke alltid posisjonene er halt korrekte, jeg har brukt GPS mye i katamaran seilbåt og vet at maks fart ikke er 128 knop, men GPS'en min påstår at maks fart var 128 knop. Når jeg gikk inn og så på "tracket" så seilte jeg en rett linje i Lysakerfjorden men hoppet plutselig inn til Skøyen og tilbake. Det var denne uriktige posisjoneringen som ga feil toppfart.

Vær derfor varsom med å påstå at min båt har toppfart på xx knop fordi det har jeg målt med GPS.

Selv om en GPS kan oppgi en hastighet med 2 desimaler betyr ikke at den er nøyaktig. Det er stor forskjell på nøyaktighet og oppløsning.

GPS måler fart på den måten at den finner posisjonen din (hvor ofte avhenger av type GPS og innstillinger) og ved å ved å vite når du har vært flere steder vil den kunne gjøre om dette til fart. Fart = avstand / tid.

Som jeg forsøkte å si, må vi skille mellom den nøyaktige hastigheten som vises på displayet [som baseres på Doppler-effekten], og den unøyaktige hastigheten som framkommer av sporloggen [som ofte bare baseres på (posisjonB - posisjonA)/tid].

Både GPSen og navigasjonsprogrammet virket nok helt utmerket her. Problemet var at luringene hadde stilt inn navigatoren på den skulle finne ei gangrute :lol: Du kan fortelle navigatoren om du kjører bil, sykler eller går og ruten den beregner blir temmelig forskjellig for de 3 alternativene.

Lett match, slik jeg ser det finnes det to brukbare alternativer for GPSen din. Enten må du finn en bedre plassering for antenna, alternativt oppsøk betraktelig dypere vann enn det som finnes i Lysakerfjorden og senk hele greia der :lol:

Redigert av abbor (see edit history)

Abbor

Jeg har funnet 15 brukbare alternativer for GPS'ene mine, og en er faktisk på havets bunn.

GPS og bruken av den

Det som er mitt poeng er at mange ikke helt har skjønt hva GPS er, GPS er et satellitt basert system som sender ut radiosignaler som inneholder informasjon om hvor satellittene befinner seg og hvordan de forflytter seg. Mottakere kan utnytte denne informasjonen til å finne posisjonen til GSP antennen, setter du antennen i toppen av en 19 m høy mast på en seilbåt blir det litt meningsløst å snakke om 5 meter nøøyaktighet. Det er først når vi legger denne posisjonen inn i et kart at de fleste av oss har noe nytte av den.

Og da kommer poeng nr. 2. Stoler du på at informasjonen i kartet er helt korrekt? Eller at du har satt opp kartet korrekt? Ligger du stille i tåken og GPS/Kartplotteren ikke har noe kompass vet du ikke hvilken vei båten peker. Jeg mener GPS oppgis til å være bedre enn 10 m i 95 % av tiden, hva gjør du når tåka kommer og du er i den 5 % av tiden perioden?

Etter at mange nå har kartplottere, har feilnavigering og antall grunnstøtinger blitt redusert?

Det positive ar at de "uheldige" nå lettere kan fortelle hvor de er. :samling:

Men helt til slutt så finnes det ikke noe annet system (etter min mening) som kan gi like god indikasjon på fart over land og posisjon (for oss vanlige båtfolk) som det en satellittnavigator kan gi, men vi må være klar over svakhetene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...