Jump to content

Kjøp av plasttank til septik- hvor?

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei og takk for svar :smiley:

Som sagt var det ingen av tankene til Plastinvent som passet, men kan de altså spesiallage? Det hørtes dyrt ut....

Kanskje billigere å sveise i syrefast da?? Men liker plast, så kan jeg se hvor full den er om måleren skulle fuske.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

hei, er det nymontering eller er det utskifting av tank, grunnen at jeg spør er at jeg selv er bravo eier, er for øvrig fornøyd m båten.

mvh.

geir.

Hei.

Skal bytte ut en 65 liter til større. Merker ikke noe lukt av plasten, men slangene luktet veldig. Bytter skroggjennomføring og kran også. Kranen kunne ikke stenges. Så det da jeg demonterte den.

Ønsker 100-120liter.

Fornøyd med Bravoen? :smiley:

Velkommen på forumet, forresten! Trenger nok noen Bravo-tips innimellom.

Redigert: Sorry- ser du har vært medlem en stund! Men første innlegg var det jo :smiley:

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

• 4 år senere...

Hei, løfter denne tråden igjen!

Nå er vi 4 i båten, istedet for 2 da tråden ble startet, og bytte av tank tvinger seg frem :smiley:

Jeg ønsker tips om hvem som kan sveise i syrefast, evnt andre leverandører av tanker i syrefast eller plast. Plastinvent har en type som nesten passer, men skulle gjerne hatt riktige mål for størst mulig volum.

Slangene byttet jeg sist (2008?), men synes allerede de lukter litt igjen. Når jeg igjen bytter slange vil jeg prøve noen ekstra tiltak:

Bruke krympestrømpe med lim over slangen som en ekstra "barriere" mot lukt.

I tillegg tre over isolasjonsstrømpe av type "Armaflex" og stripse denne i endene. Barriere 2.

Kan kanskje utføres på allerede installert slange som har begynt å lukte litt, dersom en får løsnet en ende uten søl...

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Skal kjøpe plasttank til septik, og håper å få noe i nærheten av bredde 50cm, høyde 35cm og lengde 70cm.

Dette er ikke mye forskjellig fra målene på septiktanken (plast) som står i vår Viksund 340. Jeg har ikke de nøyaktige målene for hånden.

Hør med Viksund, kanskje de kan selge deg en tank dersom målene passer.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

når det gjelder luktende slanger tror jeg du har litt å gå på når det kommer til jevnlig skyllig og tømming? :)

I løpet av et år er det et utall tråder om septik her på BP, så du burde kunne finne godt lesestoff ved et søk :)

dersom du skiftet slanger i 2008, bør de være luktfrie fortsatt ved riktig hold.

I korte trekk går dette ut på å skylle gjennom noen liter med ferskvann fra doskåla og ned i tanken hver gang når du forlater båten etter bruk. Saltvann som ligger i slangene over tid lukter døden. Også for å forebygge urinsten. En skvett domestofresh eller lignende gjør også susen.

Har du enkel tilgang til ferskvann på brygga, anbefaler jeg at du fyller septikktanken med ferskvann, f.eks via waste-hullet, og tømmer når du har kommet utpå fjorden. Dette kan gjerne gjøres jevnlig.

Jeg vurderte å bytte slanger i fjor vår. Det var noe dårlig lukt etter kun et par sesongers bruk. Dette skyldes sannsynligvis dårlig ferskvannskyllingrutiner når båten legges i havn og at jeg har vært redd for full septikktank på tur, med sparsommelig bruk av vann etter toalettbesøk.

Etter en sesong med jevnlig skylling med ferskvann når båten legges i havn, en dæsj domestofresh, så er det knapt nok lukt å kjenne lengre.

-dessuten er mottoet "bedre med breddfull septikktank enn tett septikktank" for å forhindre problemer som krever større inngrep. Men det skal nevnes at jeg har en 90 liters tank og manuelt pumpetoalett...

-dette ble litt OT, men uansett noe å ta med seg.

• 4 uker senere...

Takk for det. De er allerede kontaktet, og de har en tank som er temmelig nær målene jeg trenger, så blir nok en slik.

Jeg har fått det for meg at det er en fordel å kunne se nivået i tanken, siden nivåmåler har en tendens til å henge seg opp i slike tanker.....?

Mvh

Christian

Da var tanken bestilt fra Plastinvent :-)

Så var det bare septikslangene. Maritim har en som er 99% gasstett til en rimelig penge. Men satser på å finne en som er 100% gasstett.

Flak leverer en til 295 kr/m. Trelleborg sin koster 400/ m. Har noen erfaring med en av disse? Er det kanskje lurt å gå for den dyreste, tro??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...