Jump to content

Bunnstoff til drevet


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Våren er her for alvor med 8-9 dg C i skyggen, strålende sol og snøsmelting som gir påskestemning.

Blir så inspirert at båtpussen er igang.  

Trenger råd om hvilken drev-stoff som skal velges.  Har VP DP-G drev som er lakket, mattet og lynolvasket.  Neste trinn er drevstoff.

Hva er bra og hva er ikke bra?  Noen erfaringer derute?

Link to post
Share on other sites

Har selv et DP 290 A hekkagregat. For nøyaktig 1 år siden så tok jeg av drevet, mattet det ned og satte det inn med International VC Prop-O-Drev Primer, før jeg påførte drevstoffet - VC Prop-O-Drev. Valgte sort farge da jeg har lest at det skal gro mindre på sorte farger enn hvite.

 

Erfaringen så langt er ganske bra. Kun litt rur og tynne "sjøgress" som har kommet på og de lar seg lett fjerne med en kost. På propellene fungerte det imidlertid ikke så godt, da alt drevstoffet på den innerste propellen har falt av. Den andre er fortsatt like fin. Skjønner ikke helt hva dette kommer av.

 

Grunnen til at jeg valgte dette drevstoffet var at selve båten er påført International Offshore Extra (teflonbasert) og det har fungert veldig bra. Dette ble påført til sesongen 2001 og holder seg fortsatt like fint. Har kun vært opp med båten et par ganger, i korte perioder, i løpet av denne tiden og det har ikke engang vært nødvendig å vaske båten under.

Link to post
Share on other sites

:crazy:Hadde båten oppe igår for å skifte anoder og fant da ut at Jotuns drevmaling holder stand der hvor underlaget var intakt fra før ,men der hvor jeg i høst la drevmaling direkte på metallet sto det dårlig til.På boksen for drevmalingen står det at man skal sette inn bart metall med Jotuns Anti-pest før drevmalingen og det hadde jeg ikke gjort :fishing: (hastverk er lastverk!).Anti-Pest forsegler metall like godt som plast etter hva jeg skjønner.Gjør man dette etter fabrikantens anvisning skal dette være bra stoff!

Drevmalingen får man også på sprayboks.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

For et par år siden hadde vi en sak i Redningsskøyta om en som hadde brukt Hempel på det ene drevet og Sea Jet på det andre. Hempel - drevet var gjengrodd, mens Sea - jet drevet var rent.

Ha en groefri vår og sommer.

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ja. Mener det er Hempel Mille det heter det jeg har brukt. Det er transparant når du smører det på, men etter kort tid i sjøen blir det melkehvitt. Men effekten av det er heller dårlig. Brukte det i år og hadde MYE skjell og groe på drevet da jeg tok det opp!

Noen som har erfaring med drevstoff som i det hele tatt fungerer??

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Forrige eier hadde ikke stoffet drevet, men på Nordvestlandet syntes ikke det å ha vært noe problem. Jeg fikk imidlertid fullt av groe, her jeg har båten i Oslo området. Dessverre ligger jeg med drevet slik at det blir "opplyst" av sola store deler av dagen. Det er et VP DPE drev.

 

Så til spørsmålet; Hva slags stoff har dere god erfaring med, om det i det heletatt finnes noe som funker? Kreves det grunning eller er det bare å påføre direkte på?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Temaet var nylig litt diskutert i denne tråden.

 

Det blir vel samme problemstilling med drev som med påhengernes festebrakett under vannlinjen. Selv har jeg dårlige erfaringer med det teflonbaserte drevstoffet. Det forsvinner fort, og så gror det likevel som bare juling...

 

I år prøver jeg derfor med selvpolerende bunnstoff, SeaJet 034 Emperor, som kan brukes både på skroget og aluminium. Grunner først med to-komp. Epoxy-primer. Så får vi se hvordan det går... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har nå forsøkt alle mulig bunnstoff. Det gror like mye bestanding. Hva kan egentlig skje om jeg bruker selvpolerende også på drevet ?. Noen sier at det blir tæring på drevet krunnet kobber ox, men dersom det er mye gammel maling og lakk fra før burde det hindre tæring. Eller tar jeg feil ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...