Jump to content

Går dette an?

Al-Tec

Recommended Posts

Som vanlig søkte jeg i dag på www.finn.no for å sjekke priser og se på bilder av bruktbåter. Jeg fikk nesten morgenkaffen i vrangstrupen da jeg fant denne anonnsen http://www.finn.no/finn/boat/object?id=416...878&pos=2&rub=7 der de tre første bildene er av MIN BÅT! Min båt er slett ikke til salgs, men Finn.no svarer at jeg må ta opp dette med selger. Denne diskusjonen har vært oppe tidligere der bilder har blitt rappet til bruk på hjemmesider, men i en salgsanonnse? Meninger ønskes!

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

.... Jeg fikk nesten morgenkaffen i vrangstrupen da jeg fant denne anonnsen http://www.finn.no/finn/boat/object?id=416...878&pos=2&rub=7 der de tre første bildene er av MIN BÅT! Min båt er slett ikke til salgs, men Finn.no svarer at jeg må ta opp dette med selger. Denne diskusjonen har vært oppe tidligere der bilder har blitt rappet til bruk på hjemmesider, men i en salgsanonnse? Meninger ønskes!

www.finn.no er et kommersielt netsted. De må ha et ansvar for at det som legges ut er forenlig med norsk lov. I dette tilfelle vil kjøperen lett forledes til å tro at det er båten som er til salgs som vises på bildene. Jeg vil tro dette er i strid med norsk lov (produktet er ikke hva reklamen lover).

www.finn.no som ansvarlig for en kommersiell nettside må ha et ansvar for å rette opp annonser som er i strid med norsk lov.

Kan det være en ide at du gjør dem oppmerksom på dette? Du kan eksempelvis sende kopi til forbrukerombudsmannen.

Uansett: Lykke til! :fishing:

Jeg er helt enig i at Finn som kommersiell aktør har et ansvar etter norsk lov. Hvis de, gjennom henvendelse fra deg, får mistanke om at annonsen inneholder ulovlig bildemateriale (som altså selger ikke har rett til å benytte), plikter de etter min mening å (midlertidig) stanse annonsen og avklare problemstillingen med selger. Det kan ikke være ditt ansvar i noen særlig grad å dokumentere din rett (men det hjelper sikkert) - det må være Finn's oppgave å føre dialog med selgeren. På den måten holdes du utenfor dialogen og slipper å "plages".

I tillegg ville jeg uansett henvendt meg til selgeren, på samme måte som jeg gjorde da jeg fant mine bilder på et annet nettsted.

Etter de oppslagene som har vært om Finn i forbindelse med at de forsøkte å nekte Notar å lenke til Finn, så burde de være særlig nøye med å følge loven (selv om kanskje ikke alt er like klart mht. hva som er lovlig).

Slik jeg leser de utdrag fra namsretten jeg har lest, er det fullt lovlig å lenke til andre nettsteder. Det er faktisk noe av det grunnleggende med internett. Det er også lov til å "dyplenke", altså lenke lengre ned i et annet nettsted enn til startsiden(e). Men et eller annet sted her går det en grense i forhold til hvordan det fremstår for leseren. Hvor er jeg ikke sikker på.

Det som klart ikke er lov er å kopiere materiale fra andre nettsteder og legge det ut på eget nettsted (direkte eller indirekte) fremstilt som sitt eget materiale. Henter man bilder fra et nettsted og legger selve bildet inn på egen hjemmeside eller som dette - i en annonse - så er det helt klart ikke lovlig. (At mange allikevel gjør det gjør det ikke mer lovlig).

En annen sak er at en del neppe vil ha noe i mot at en benytter bilder av. f.eks. en båt. Jeg tror f.eks. ikke (men jeg kan ta feil) at en båtprodusent ville ha noe i mot at en benyttet scannede brosjyrebilder eller bilder hentet fra produsentens nettsted i en slik salgsannonse. Men det ville være en selvfølge for meg å angi i annonsen at bildene er illustrasjonsfoto, og ikke et bilde av den aktuelle båten.

I disse tider med digitalkamera og scannere - er det så vanskelig å finne noen bilder av egen båt da, som kan brukes?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Har de noen epost adresse? I såfall kunne det vært en ny vri at alle her på baatplassen som synes dette er feil sender en protestmail. Vi kunne utformet en felles tekst som man kan lime inn i mailen, og så fyre av gårde.

Kan tilogmed sende flere mailer hver, hvis man ikke får svar eller noe skjer  :smiley:

Her er svaret fra Finn: Hei!

Da kan du ta direkte kontakt med selger og opplyse om dette, vi kan ikke sjekke dette da bildene er hentet fra din hjemmeside, hos Finn.no er det copyright på bildene, slik at dette ikke er lov hos oss.

Jeg vil ikke anbefale metoden til Lasse, men takker for støtt fr alle, så langt!

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Når det er sagt har eg rappa bilder selv på nettet, men altid opplyst at det ikke er mine bilder.

Har ved et par anledninger, hvis jeg ikke har hatt egne bilder,  "lånt" bilder av identiske båter som den jeg skulle selge, fra nettet.

Jeg har da selvfølgelig opplyst i annonsen at det ikke var min båt!

Hadde ikke hatt problemer med at noen "lånte" bilder av mine båter til samme formål.

Forslaget til Lasse synes jeg ikke noe særlig om. Det er vel slik en 14 åring kunne reagert!?

(No offence, Lasse!)

:smiley:

Som vanlig søkte jeg i dag på www.finn.no for å sjekke priser og se på bilder av bruktbåter. Jeg fikk nesten morgenkaffen i vrangstrupen da jeg fant denne anonnsen http://www.finn.no/finn/boat/object?id=416...878&pos=2&rub=7 der de tre første bildene er av MIN BÅT! Min båt er slett ikke til salgs, men Finn.no svarer at jeg må ta opp dette med selger. Denne diskusjonen har vært oppe tidligere der bilder har blitt rappet til bruk på hjemmesider, men i en salgsanonnse? Meninger ønskes!

Jon_P

Frekt av selger  :nono:  Har du kontaktet han og hva sier`n  :wink:

Bruke båt produsentens brosjyre og reklame bilder, samt opplyse om det er det lengste syntes jeg.

Dette her er grovt overtramp, er fristet til å Støtte Lasse`s forslag, men da kanskje til selger  :lol: :lol:

Ha en god båtsesong i egen "ikke solgt båt"  :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Du kan ikke bare låne bilder av andres båt for å bruke i egen annonse.  :nonod:

Joda, det går så greit så...Nå har jeg eget digitalkamera, så det er ikke aktuelt lenger, men hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg nok benyttet meg av "lånte" bilder for at en evt. kjøper skulle få et inntrykk av hva slags båt det var snakk om.

En ting er å hente bilder fra en "privat" hjemmeside, det hadde jeg ikke gjort uten å spørre opphavsmann, men å "låne" bilder av andre identiske båter som ligger ute for salg, for å promotere min egen,  har jeg ingen betenkeligheter med. Hvor hårsåre skal man være??

En ting er å hente bilder fra en "privat" hjemmeside, det hadde jeg ikke gjort uten å spørre opphavsmann, men å "låne" bilder av andre identiske båter som ligger ute for salg, for å promotere min egen,  har jeg ingen betenkeligheter med. Hvor hårsåre skal man være??

Hva med jussen her? Jeg tror at i tilfelle den du "låner" bilder fra sier nei, så har du ikke lov til å gjøre dette selv om du oppgir hvor/hvem bildene skriver seg fra. Er det tatt forbehold om opphavsrett eller copyright må man uansett innhente tillatelse.

Det å "ta" bilder fra andres annonser er vel på en måte spørsmål om folkeskikk? :wink:

I utgangspunktet gjelder lovene også for Internett på samme måte som for andre sammenhenger. Slik er det prinsipielt. :nonod:

Jon_P

Er det fremdeles dine bilder som ligger i annonsen?

For det første er det utroligt frekt gjort.

Synes heller ikke finn.no opptrer særligt ryddig i saken.

De burde etter min mening ta kontakt med annonsøren når slike

opplysninger kommer frem, og treffe tiltak deretter.(For eksempel nekte annonsering.)

Eventuelle kjøpere vil jo også bli lurt da det ofte er bildene (sammen med annonsen forøvrig)

som vekker interessen.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...