Jump to content

Skibsplast 655 - Dybde

rifi

Recommended Posts

Oppgitt til 70cm

Dette er vel med motor fullt nedtiltet. Jeg mener å huske at man kan redusere dette med over 20 cm og fortsatt ha framdrift ved å tilte motoren opp såpass at man fortsatt har vanninntak og propell under vann.

Jeg hadde tidligere 655 og kjøpte nettopp denne pga. at den ikke stakk dypt med motor opptiltet. Mener å huske at det bare var 40cm fra vannlinjen ned til bunnen av akterskroget.

Det er vel "innenfor sannheten" mht skroget på 655 uten hensyn til motor (noe variasjon avhengig av vekt på motor, ekstrautstyr ombord osv) . De aller fleste 655 vil vel ha mellom 40 og 47 cm fra vannflate til laveste punkt i hekken tipper jeg. Dette varierer faktisk ganske mye ut fra variasjon i vekt på utstyr helt bak i hekken på båten:

- Bensintank fra nesten tom opp til 145 liter

- Vanntank fra tom til ca 50 liter

- motor fra ca 150 kg til 215 kg

Har kan man altså ha opptil ca 250 kg vektforskjell bak i hekken på båten før man eventuelt regner med personer ombord som sitter i aktersofaen.

Alle her (meg selv inkludert :blush::nonod: ) har nok tatt litt feil.....

Jeg var ute på vinteropplagsplassen i går kveld og benyttet samtidig anledningen til å måle høyden fra øvre kant av bunnstoffet bak på hekken og ned til hekkens laveste punkt. ...og svaret er KUN 35 cm :yesnod: på 655. Med opptiltet motor stikker en 655 altså kun ca 35 cm ned i vannet. Men en bør jo ha litt klaring til bunnen da :lol:

Er det sikkert at båtens laveste punkt er ved hekken?

På Skibsplasten tror jeg det, men Yamarin ligger den fremover. Yamarin har mer v-bunn, men også en bra bredde. Ser du på Ibitza 19 Sport, ser du en kraftig

v-bunn samt et smalere skrog. Stikker faktisk dypere bak, en sine storesøstre. Gjerne også fordi den leveres ofte med en 150 4-takt.

Vi sees!

655 med minste motor er jeg faktisk ikke sikker på. Det ligger en 655 med 70hk Suzuki 2-takt 2 båser bortafor min, og den har en helt annen vinkel i vannet ....

Tja, en Suzuki DF70 veier bare 32 kg mindre enn min Suzuki DF140. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye mindre enn Suzuki 70 hk 2-takter veier i forhold til 4-takteren, men ville vel ikke tro det skulle utgjøre så veldig mye mht laveste punkt på båten...? Helt fulle kontra nesten tomme tanker (145 liter bensin og 50 liter vann) utgjør i alle fall klart mer.

Redigert av Helge (see edit history)
Tja, en Suzuki DF70 veier bare 32 kg mindre enn min Suzuki DF140.

Som sagt, en DT70 2-takter mener jeg å huske. God gammel sak. Sannsynligvis lettere enn DF70.

Men for all del, tanken veier mer. Samtidig som tanken ligger langt frem. Egentlig er mye av bærearealet bak tanken på disse, da? Hvertfall på min? Kanskje det er en av forskjellene?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

OK, da er det forskjell.

650CC inboard (og dermed også 660?) har dieseltanken foran motoren, under dørken. Vanntanken min er ei 15 liters plastkanne som står stroppet under babord salong like bak kjøleskapet.

Sånn må det vel nesten være også. Ville blitt j***a tung i hekken med dieseltanker på siden av motoren...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...