Jump to content

90hk på nor-dan puma 14fot?

csvirus

Recommended Posts

Hei, jeg har fo tiden en nor-dan puma 14fot 1991mod, med en 60hkmariner 85mod. Problemet ligger i at motoren ikke har powertrim, så den skal selges og jeg skal kjøpe en annen motor til den. Vil gjerne ha en litt større motor også.

Driver en del med kjøp og salg av motorer, og har fått et tilbud på en mariner 90hk 1993mod 3-syl, som kun går på 2 syl. regner med og kunne fikse dette ganske greit, så det jeg lurte på er om båten min vil tåle denne motoren uten forsterkning?

Vil båten tåle motoren over lengre tid, eller ikke overhodet?

Skal kjøre race med båten til sommeren, så lurte da på, hvis båten hadde tålt den et race, og brukt den da, og heller kjøpt en annen motor og bruke til vanlig.

På denne siden : http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=18612&mid=27322 står det jo at båten tåler maks 90hk.....

Hvis ikke den tåler det, så får jeg heller vurdere og få forsterka akterspeilet litt :smiley:

Hei! En Puma original ville jeg ikke satt en 90 hk. motor på. Puma har et knekkpunkt i skroget som oppstår ved bakenden av innerdørk og fremkant av avstivning til akterspeil. Sønnen min hadde slike skader på sin, og den gikk med 60HK(det kan jo hende det har stått noe verre der før). Båten hadde delaminert fra skadestedet og nesten frem til baugen samt noe bakover.

Du kan se med blotte øyet at det er et lite område der som ikke har noe særlig avstivning, og dermed vil mye av kreftene fra påhenger bli overført dit, og du får et brekkpunkt. Kurant å forsterke egentlig. Båten til guttungen var så skadet at vi fikk bygd et nytt skrog som var atskillig sterkere pga. helt annen type avstivning.

Mvh. Ketil

Hei!

Det var meg med 75 hk. Det var galskap... Nå har jeg en mercury 60 på den. Første motor var en gammal 50 yamaha.

Jeg mener at mercuryen også er for tung for båten (100 og noen kg). Den har aldri fungert like godt som den gjorde med yamahaen. Hadde den bare vart evig;)

Jeg vurderer faktisk å bytte mercuryen i en lett 2-takter 40-50 hester igjen. Vil tro en nyere 40 totakt med riktig propell er riktig motor til den båten egentlig.

Med 50hesteren kunne jeg legge båten i nesten full sving i 40 knop, nå med 60 er den nervøs, banker og slår hele veier fra 0-45....

Anbefalt max motor fra leverandør er for ordens skyld 50 hk.

Hmmmm.... Jeg klarte 40 med 50-hesteren, 45 med 60' og 53 med 75hesteren...

Men hadde 50hesteren hatt riktig propell og vært til å stole på hadde jeg nok klart 45 med den og. Dette er riktignok tall fra trykklogg, men jeg tror de er rimelig ok. Har kontrollert en gang med gps.

Ser du er gira på powertrim. Mine erfaringer med denne båten tilsier at det eneste man er tjent med er å holde vekta på hekken nede.

Har selv en Puma med 75hk yamaha 2 takter. Jeg vil påstå at dette må være det absolutte max på denne båten.

Skroget er meget nervøst når man bikker 40 knop. Jeg har ikke målt min, men 45 tror jeg nok den går. Har tilt, men vil

også si at denne er litt unødvendig, er mest praktisk når man skal på plan. For den er rimelig tung på ræven.

Men jeg har 70l bensin tank under baugen, det hjelper.

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Men din 75hk er jo samme motor som 90hk er det ikke det? så tyngde blir jo uansett likt, sånnsett, men spørsmålet mitt er da, vil båten, med litt forsterkning, kunne ta et race med 90hk bakpå, eller kan båten rett og slett ikke gå så veldig mye bedre enn det det allerede gjør med en 60-75hk?

Men merker nå jeg ligger på maks, på nest ytterste tilting(maks uten at du ikke kommer i plan) så er det ikke så veldig mye røring på rattet før den begynner og leve litt......

Redigert av csvirus (see edit history)
  • 4 uker senere...

Hei, ja så den båten ja, tenker kanskje jeg ringer han og hører etterpå hvordan båten oppfører seg og sånn, men uansett blir det ikke en så stor motor annet en akkuratt under race.... Men da kunne jeg egentlig heller tenke meg og kjøpe en annen båt og rigge den kun får race, tror ikke du får utnytta 90hk så godt på en så liten båt som min.....

Guttungen til en kamerat av meg har en helt ny Nordan 420 Puma med en helt ny Mercury 40 hk firetakt. Den ligger mer enn nok på hekken så jeg synes det høres svært brutalt ut med en 90 hk. Tror nok en 50 hk E-tec i så fall ville passe bedre enn en 90 hk.

Båten er i alle fall grise gøyal å kjøre i litt sjø, jeg fikk prøve den i sommer sammen med sønnen til kompisen min. Snakk om å bli 16 år igjen. :wink:

hadde du tenkt å bruke puman i race da? går det ann?

Hehe, ikke i noen spesifikk klasse, kun regattaer med frie klasser, men i f.eks flostaregattaen ligger jeg på grensa, enten havner jeg i klasse med båter med så stor motor som min og oppover, eller så er min motor den største i klassen (husker ikke helt hvor grensa går.....)

Skal snart starte opp e-tecen, håper den starter, gjør denb det skal den monteres rett på pumaen og teste hvor fort den går! :smiley:

Går det ikke tilfredstillende får jeg heller kjøpe/fikse en større. Har også en mariner 60hk 4-t efi i garasjen som jeg håpe og få fiksa i løpet av vinteren (er et hull på størrelse med en knyttneve i sida på den) kan være jeg setter den på i stedet, og bruker e-tecen på en annen båt. marineren veier kun 10kg mer......

• 2 uker senere...

Da var e-tecen bekreftet i live, hadde den inne på arendal båtsenter (gamle jobben) og fikk kobla den til en pda for og kjøre opp oljetrykk først på den, og tror dere jaggu ikke den startet på første draget :flag: Måtte kjøpe en kanne med xd100 olje til 695,- kr da de ikke hadde xd50 olje :crazy: Motoren hadde gått 23 timer!!!! Er jo nesten ny motor :santcheer1: Så vi får se når det blir mildvær og isen smelter, om ikke det kan bli en mulighet for og få prøve den også.

Ellers vurderer jeg og bruke e-tecen på en with 480 familien har, og heller sette på en mercury 60hk 4-t efi som jeg har liggende (hull på størrelse med en knyttneve i blokka men regner med og få den sammen igjen i løpet av vinteren) Denne kan chippes så jeg kan få enda litt flere hester ut av den, og den veier kun 10kg mer enn e-tecen.......

• 2 måneder senere...

Har vært ute og testet båten med e-tecen, klarte kun 35knop med en raker 24", med orginal 17" aluminium slo turtallsperra inn og den gikk under 30knop...

Da var motoren satt så høyt som mulig i noen gamle hull som var der, men det ble fortsatt ikke høyt nok så må nok borre noen høyere.....

I den anledning lurte jeg kanskje på om brakett kunne ha noe for seg?

vil båten gå fortere og/eller få bedre kjøreegenskaper?

Da styrevaieren uansett går veldig tregt gjør det ingenting at denne ved evnt. brakett må kjøpes ny.....

Hvis ikke det skulle vise seg at brakett har noe for seg, sitter jeg igjen med 8! gamle hull i akterspeilet som må fylles igjen med noe, noen anbefaling til hvordan/hva jeg skal gjøre her? fylle med glassfibersparkel?

Hei! En Puma original ville jeg ikke satt en 90 hk. motor på. Puma har et knekkpunkt i skroget som oppstår ved bakenden av innerdørk og fremkant av avstivning til akterspeil. Sønnen min hadde slike skader på sin, og den gikk med 60HK(det kan jo hende det har stått noe verre der før). Båten hadde delaminert fra skadestedet og nesten frem til baugen samt noe bakover.

Du kan se med blotte øyet at det er et lite område der som ikke har noe særlig avstivning, og dermed vil mye av kreftene fra påhenger bli overført dit, og du får et brekkpunkt. Kurant å forsterke egentlig. Båten til guttungen var så skadet at vi fikk bygd et nytt skrog som var atskillig sterkere pga. helt annen type avstivning.

Mvh. Ketil

Nå som jeg har fått tenkt litt mer over dette kommer jeg til og tenke på at forrige eier har kuttet hull til batteri under setet bak, ved siden av tanken, hvis jeg har forstått deg riktig på hvordan disse forsterkningene går så har forrige eier kuttet en bit av denne når han felte ned batteriet, burde jeg gjøre noe med dette eller burde det gå fint? kantene der han kuttet er verken malt eller støpt igjen.....

legger ved et lite bilde

dsc01112.jpg

dsc01113.jpg

Kan nok tenkes det.

Men er det det hullet på babord side du mener

det ser da ut til å ha sryrke i de veggene som går ned?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ja, det er hullet på babord side ja, der er det lagd en kasse av 8mm finer eller noe, som er limt sammen med sika-flex/tech 7 eller lignende, og denne er ikke nedi forsterkningen under da det er kappet et hakk i den som vist på det første bildet, disse kantene er helt ubeskyttet, ren finer, kan da ikke være helt bra?

Da ville jeg nok fullført det ned og støpt det fast i bunnen.

Eller har noen innvendinger på det?

Vil det bli stivt å sprekke opp kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Tror nok uansett jeg kutter ut batterikassa for og kunne se litt bedre hvordan det ser ut der, om den kan støpes ned i dørken er jeg ikke helt sikker på da denne benken ikke ellers har noen forsterkning under.....

Da båten har blitt litt mer baktung av den nye motoren lurer jeg også på og heller flytte batteriet foran for og fordele vekten, men her blir det vel utsatt for mye mer slag og risting, da måtte jeg vel kanskje hatt et gel-batteri og ikke et vanlig syre-batteri jeg har nå

• 2 år senere...

Jeg restaurerte en Selco Selsprint 1971mod.(samme skrog som Puma) og hang på en 50hk Mercury 1969mod.

Den er veldig lett med manuell start (uten batt.) Den yter 45hk og båten gjør 27knop. 50hk er maks

godkjent av Veritas.

27 gps-knop gjør den med både 14 toms og 19 toms stigning og med en eller to i båten. Det ser ut til at slippet

på 19 tommeren er gedigent da turtallet ligger på 5600, men det tar lang tid å få den i plan. Skal prøve med

mindre stigning og større diameter til sommeren.

Jeg har satt bensintanken forover i båten da den har lett for å gallopere selv med den

lette motoren.

Redigert av paxo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...