Jump to content

Garmin presenterer autopilot og 15" plotter

abbor

Recommended Posts

Garmin presenterte mandag mye nytt utstyr for 2008.

De største nyhetene var nok deres første autopilot og en 15" multifunksjonsskjerm (plotter) GPSMAP 5215.

Også GPSMAP 4010 med 10' skjerm ble introdusert.

Autopiloten har en listepris på 4-5000 USD i USA og kommer ikke på markedet før Q3 2008. Plotterene kommer i Q1 2008.

Autopiloten er en Nautamatic TR-1, som regnes som den beste piloten som finnes, som har fått en ny og bedre betjening. Garmin kjøpte Nautamatic for noen måneder siden.

cf-lg.jpg

GHP™ 10

Marine Autopilot System with GHC™ 10

Garmin International is pleased to announce the new GHP 10 marine autopilot system which includes the new GHC 10 helm control display.

For powerboat captains who want the ultimate in control and safety, Garmin’s new GHP 10 autopilot system delivers powerful performance

in any sea condition. The GHP 10 is approved for Mercury Verado outboards and works with all types of hydraulically steered powerboats –

inboards, outboards and stern drives. The GHP 10’s patented Shadow Drive™ technology lets you make manual course changes from the

helm without manually disengaging the autopilot or “wrestling” the system for control. Simply turn the wheel for instant course changes on

the fly. Then, once you’ve steered the boat onto its new course, just release the helm and the GHP 10 will automatically resume control. With

its aerospace-derived technology and G-limited gyro turn control, the GHP 10 responds effortlessly and safely at virtually any speed. It can

easily be set to hold position against wind, waves or heavy current.

Styled to match other units in Garmin’s family of marine products, the GHC 10 is the dedicated control unit for the new GHP 10 autopilot

featuring a 3.5” color display. Up to three GHC 10 controllers can be interfaced to a single GHP 10, allowing autopilot functionality in multiple

stations on the boat.

Product Features and Specifications

• Patented Shadow Drive technology – allows users to make manual course changes without manually disengaging the autopilot

• No failure prone rudder angle sensor needed – calculates rudder command from a combination of compass, gyro and engine inputs

• Stress-free turns based on the G-force felt by its included rate gyro

• Whether accelerating or decelerating, the GHP 10’s response is fast, precise and automatic

• GHP 10 autopilot includes one GHC 10 helm control display – up to three GHC 10’s can be interfaced to a single GHP 10 autopilot

system

• GHC 10 helm control display has a simple user interface making user operation a cinch

• Installation wizard helps users to automatically configure the GHC 10 helm control display

• GHC 10’s Display: 3.5” TFT QVGA color LCD display (320 x 240 pixels)

• GHC 10 has a new through-chassis mountable case design – removable top and bottom snap covers provide for easier flush mounting

• GHC 10 unit dimension: 4.4” H x 4.3” W x 1.9” D (11.1cm H x 10.9cm W x 4.8cm D)

• Interface: NMEA 2000 (GHP 10 & GHC 10), NMEA 0183 (GHC 10)

• GHP 10 supply voltage: 10V to 20V

• GHC 10 supply voltage: 7V to 32V

• GHP 10 & GHC 10 operating temperature: -15° C to 70 C° (5° F to 158° F)

• Users can configure the GHC 10 to automatically turn on when power is applied

• The GHP 10 performs so well, it even works in reverse

cf-lg.jpg

GPSMAP® 5215

• Display: 15-inch, color XGA resolution (1024 x 768) sunlight readable display with touchscreen – 1200 nits of brightness

• Unit dimensions: 15.5”W x 11.7”H x 5.7”D

Redigert av abbor (see edit history)

Dette var spennende nytt, spesielt 4010 plotteren, da må jeg frem med tommestokken igjen når innbyggingsmålene er klare... 4008 passer, 4012 litt for stor.... håper 4010 passer... formoder den vil havne mellom 4008 og 4012 i pris... rundt 2000$ eller litt under..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nautamatic

Søk på autopilot og TR-1 for å finne info om piloten, Nautamatic navnet brukes forholdsvsis lite.

Utsagnet om at Nautamatic TR-1 Gladiator er den beste autopiloten er basert på utallige poster jeg har lest på diverse amerikanske forum. Eierene av TR-1 er virker som om de nærmest har et religiøst forhold til piloten sin.

NMEA priser deles vel nærmest demokratisk mellom medlemmene. Raymarine som ikke engang har klart å få designet vekk rorreferansen for andre motorer enn Verado har i hvertfall ikke de beste pilotene.

Eneste konkurent til TR-1 er Simrad AP-26, men shadow drive som er muligheten til å gripe rattet for å korrigere kursen uten å koble ut piloten og det at piloten også virker ved bakking gjør at det nok ikke er noen tvil om hva som er den beste piloten.

TR-1 er pilot for motorbåter, NKE som jeg aldri har hør om før finnes vel bare for seilbåter.

Da havner den nok rett på underisden av 2k, noe som er brukbart... 4012 selges for 2249$ og 4008 for 1769$

Da er frågan, passer den i pidestallen....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Fjernkontroll er til han Raymond, og han lever i beste velgående, funket i allefall sist torsdag da jeg flyttet båten..... men plotteren blir nok av typen Garmin siden jeg føler meg fortrolig med dette fabrikatet...

Nå har også Raymarine presentert sin nye autopilot serie, SPX serien.

Disse har fargedisplay, støtter SeaTalk NG (NMEA 2000), alle modeller har gyro og utenbordsmodellene trenger ikke rorføler.

Raymarine XPS autopiloter

Ingen info foreløpig på Raymarine sidene.

I tilegg til standardmodellene vil det komme spesialmodeller for IPS, for konstantgående pumper og versjoner for kabelstyring.

Ny software kan lastes fra C, E og G-serie instrumenter.

Simrad har også kommet med 2 nye modeller AP24 og AP28. Det nye på disse modellene er at all kommunikasjon er NMEA 2000. Det er foreløpig ikke kjent om dette skjer på standard NMEA 2000 kabler enn om de bruker sine egene SimNet kabler

Simrad AP24

Simrad AP28

Redigert av abbor (see edit history)
Nå har også Raymarine presentert sin nye autopilot serie, SPX serien.

Disse har fargedisplay, støtter SeaTalk NG (NMEA 2000), alle modeller har gyro

(Utheving med fet tekst i sitatet ovenfor er foretatt av meg)

Hei, abbor,

Jeg mener at det er viktig å påpeke at de nye Raymarine-autopilotene ikke har gyrokompass. De benytter selvsagt alle fluxgatekompass som refererer seg til jordmagnetismen.

Men det som er en nyhet, er at autopilotene i tillegg til fluxgatekompass også har rate-gyro, som gir en spesielt stor nytte når det anvendes sammen med fluxgate kompass.

I den verden jeg kommer fra kalles MEMS baserte rate-gyroer normalt bare for gyroer. Har diskutert slike komponenter mange ganger med en professor som sitter med mange patenter på området og har aldri hørt han bruke noe annet utrykk enn MEMS gyro. Vi bruker slike komponenter i noen av produktene våre så jeg kjenner godt til hva en slik sensor gjør. Jeg er også klar over at et gyrokompass er noe helt annet. Det kan nesten virke som begrepet gyro har har forskjellig betyding i forskjellige miljøer.

Analog devices bruker rate-gyro, gyro og gyroscope omhverandre i sine beskrivelser av ADXR komponentene sine.

Analog Devices iMEMS Gyroscopes

Du bør nok ikke være så lemfeldig med beskrivelsen din her abbor, det er alltid en eller annen som kommenterer dette... Men de av oss som har Raymarine og er litt bevandret i denne verden er klar over at det som normalt betegnes som "rategyro" ikke er en et ekte gyrokopass, men gjør ikke noe stort nummer av det..

Nå står det vel ingen plass definert at en gyro er det samme som et gyrokompass, gyro brukes som kortform for gyroskop. Klassiske gyroskop består av en gimbalopphengt roterende masse. I dag er de fleste gyroskoper implementert som MEMS sensorer. Sensoren har et vibrerende elment som påvirkes av rotasjon og avleses elektrisk. Et gyroskop kan brukes som byggeblokk for å lage et gyrokompass.

Jeg kommer nok sikkert også i fortsettelsen til å bruke betegnelsen gyro om rategyro siden det er den betegnelsen som vanligvis brukes i elektronikkindustrien.

Søket "MEMS gyro" gir 18.900 søk på Google, mens +MEMS +gyro gir 303.000 treff så det er ikke bare jeg som er lemfeldig med mine betegnelser.

Jeg kjøpte Garmin 525s i sommer og synes i hvert fall skjermen er stor nok. I min forrige båt hadde jeg Garmin 188c som også hadde 5 toms skjerm, der hadde jeg koblet opp ekkolodd-funkjonen og kjørte med split-screen, mer enn stor nok skjerm. Du må soome litt ut oh inn, men den har veldig rask prosessor så det går som en drøm.

Den nye Garmin 525s har også en funksjon hvor du legger inn stedet du skal til og så beregner den ruten og ankomsttiden/reisetiden, dette er en super funksjon selv om jeg stort sett ikke er helt enig i rutene den anbefaler. Den har også en del kule, men helt unødvendige skjermbilder som for eksempel fishermans eye, men de er som sagt mer kule enn nødvendige....

Bra nøyaktighet og rask prosessor samt flottte kart !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...