abbor Svart 20.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Garmin modellen har den beste plotteren, Raymarine det beste ekkoloddet. Antar du er klar over at A60 trenger DSM25 ekkoloddmodulen. Det har vært noen problemer med WAAS støtte for Raymarine A60 og A65 etter at det amerikanske forsvaret endret på WAAS satelittene. De har nå begynt å levere en annen GPS antenne, Raystar 125 som er den samme som brukes med C og E-serien, for å løse dette. Det finnes fortsatt modeller med den gamle antenna på markedet. Om dette har noen betydning her i Europa hvor vi bruker EGNOS i stedet er jeg usikker på, men problemet var i hvertfall at det ikke var mulig å tilpasse seg nye WAAS satelitter med en firmwareoppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 20.November.2007 Link til dette innlegget Svart 20.November.2007 Da er Garmin 525s bestilt. Takk for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Ser at WMJ Marine har priset de nye Garmin modellene nå.. 5015 koster 4868 USD 4010 koster 1799 USD Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars O Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Da er Garmin 525s bestilt. Takk for gode råd Kjøpte du i Norge eller USA? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Jeg kommer nok sikkert også i fortsettelsen til å bruke betegnelsen gyro om rategyro En dårlig uvane vil jeg si, gyro er gyro, rate er noe annet. I en båt vil jeg alltid forbinde gyro med den roterende typen. Rate sensorer finner vi i fluxgate kompass og gps kompass men gyro er det ikke for det. At det får en gyro-effekt hjelper ikke. Kan abbor fortelle hva fordelen å ikke bruke rorgiver er? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Jeg har besvart hvorfor det er en fordel å ikke bruke rorføler i en annen tråd for et par uker siden. Jeg svarte da på et spørsmål fra deg. Når det gjelder betegnelsen gyro blir vi nok aldri enige. Garmin bruker forresten betegnelsen Gyro-stabilized heading sensor i pressemeldingen om sin nye autoplot. Tviler på at det er noe gammeldags roterende leamikk i piloten deres. Garmin ...gyro-stabilized heading sensor Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 (redigert) På et utenbordsinstallasjon bør en gå for en modell uten rorføler siden de lineære rolfølerene er en svært lite pålitelig komponent. De er heller ikke helt trivielle å montere korrekt. Det kan lett oppstå bend som bøyer stemplet når motoren svinger. Så du mener rorgiveren går i stykker? Jeg tror denne er kuttet ut av økonomiske interresser... Garmin bruker forresten betegnelsen Gyro-stabilized heading sensor i pressemeldingen om sin nye autoplot. Tviler på at det er noe gammeldags roterende leamikk i piloten deres.Garmin ...gyro-stabilized heading sensor Gyro stabilisert betyr nok at sensoren er ballansert i forhold til horisonten. Jeg tviler på at de bruker gyro for å stabilisere den men i denne sammenhengen er det mange som synder med ordbruken. De bruker samme ordlyd om satellite antenner fra gammel av, men de er ikke gyro stabilisert lenger. Redigert 29.November.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Ja, de lineære rorfølerene som brukes ved utenbordsinstallasjoner går ofte i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Med gyrostabilisert mener nok Garmin at magnetkompasset har en rategyro sensor for å gi raskere oppdateringer av kursendringer. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Med gyrostabilisert mener nok Garmin at magnetkompasset har en rategyro sensor for å gi raskere oppdateringer av kursendringer. Hva er en rategyro? En ratesensor uten gyro? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 En rategyro er en vinkelratesensor av den typen som brukes i autopiloter. Sensoren måler rotasjonshastigheten. I autopiloter er de normalt implementert som en vibrerende MEMS struktur som påvirkes av Corioliskraften. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 En rategyro er en vinkelratesensor av den typen som brukes i autopiloter. Sensoren måler rotasjonshastigheten. I autopiloter er de normalt implementert som en vibrerende MEMS struktur som påvirkes av Corioliskraften. Intet roterene hjul altså. Hva med rorgivere innenbors? De går vel ikke i stykker så hyppig? Jeg har vanskelig for å tro at en kan regulere bedre uten tilbakemelding fremfor med, enten det gjelder autopilot eller annet. Hvor mye det i praksis vil bety kan jo diskuteres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.