Jump to content

Meningsløse båttyper...

enter4u

Recommended Posts

Alle har vi vel funnet vår favoritt blandt båttypene. Og je er vel ikke noe unntak. Etter min mening er enkelte type båter helt ubrukelige til det meste. Her er en liten liste over det jeg syns er helt ubrukelig :yesnod:

1: Skjæregårdsjeeper.........Er avhengig av topp vær for at det skal kunne brukes. Dessuten sluker de fleste masse bensin.

2: Seilbåter......Ligge på skakke når man seiler er ikke min greie. Og å legge seg inntil land kan være en utfordring mht lang kjøl. Helt håpløst etter min mening.

3: Rib'er.....Ingen som er glad i båt, kjører en Rib på fritiden. Er sikkert fin som livbåt o.l. Dessuten er de farlig overpriset...

4: Store daycruisere.....Enkelte har en spiss baug som er flere meter lang. Hva bruker man den plassen til? Og en badeplattform som er flere fot. Om båten er 30 fot, så kan du banne på at 3 av dem er badeplattform, og 5 er en spiss baug som ikke er brukendes til noe :yesnod:

Vel folkens. Håper ingen ble støtt av dette. Men det eneste som er fornuftig på vannet er snekke.......Billig i drift, Som regel fornuftig innredet, rimelig i innkjøp, høy kosefaktor, Ikke væravhengig :drink:

Bra vi er forskjellig, jeg trives best langt ute på åpent hav, langt vekk fra skjær og stress og mas og andre. Når det er sagt, er det deilig å ligge i fine uthavner også, og det går helt fint. Selv om jeg har 48 fots seilbåt kan jeg legge meg inntil de fleste steder hvor motorbåtene ligger, men liker stort sett best å ligge på svai. Gjør begge deler om sommeren. :drink::sailing::fishing::flag:

De mest meningsløse båtene må da være disse, i numerisk rekkefølge:

1. Støvelbåter (cabincruisere av Princesstypen med flybridge)

2. Cabincruisere uten fly

3. Daycruisere/Skjærgårdsjeeper på 30fot++

4. RIB

5. Ombygde fiskebåter, kalles også Trawler (selv om det på norsk selvsagt skrives slik: Tråler)

6. Snekker og andre motordingser

Seilbåt er selvsagt ikke meningsløst.. Man har muligheten til å leke snekke om man vil, og man kan tukte naturkreftene med seilene oppe. jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker!

Kan slutte meg til mye som er skrevet her.

Vil legge til at ingen båttype er meningsløs så lenge eieren har det kos på vannet med den.

For egen del vil jeg nok betakke meg for en RIB, skjærgårdsjeep og seilbåter.

Det har noe med alder å gjøre at jeg velger å se naturen rundt meg i sakte fart fremfor 20-30 knop.

Hvor raskt vi klarer Filtvet - Strømstad er helt uintressent.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har tidligere hatt snekke og 25 fots cabincruiser og har nå en 17 fots skjærgårdsjeep med to skjermer og mulighet for å lukke med kalesje.

Snekke - totalt håpløst konsept. Snegler seg avgårde og det tar en evighet å forflytte seg noe meter. Ikke kan de taes på henger og dras etter bilen heller.

Skjærgårdsjeep dekker nå mitt behov. Kan benytte den store deler av året hjemme og i tillegg enkelt ta den på hengeren og dra den med på hytta. Bensinforbruket er heller ikke noe å skrike opp for og krever minimalt vedlikehold.

Redigert av saga (see edit history)

Så langt kan vi vel oppsumere med at:

"den beste båten i væra er den som je har nå"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

OK, jeg biter på og sluker agn, krok, søkke og snøre.

Skulle til å si snekke, fordi den tar så dårlig høyde på kryssen :wink: , men skikkelige snekker plager nå ingen i hvert fall, så her har jeg i og for seg ingen motforestillinger.

Den mest meningsløse båttypen må vel være såkalt halvplanende snekke. Går ikke spesiellt fort, brøler som et såret uhyre og graver opp så mye sjø at man helst burde sende ut flomvarsel før man kaster loss. Kan ikke helt se at de har noe med "snekkekos" å gjøre heller, så her kunne man vel heller ha kjøpt en skikkelig planende båt.

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Siden vi holder på med sitater her inne - ref Kielland tråden - tillater jeg meg å sitere Tage Voss fra boka 'Gleden ved å seile":

I sympatien for en båt eller innvendingene mot forhold ved den, kan man derfor demonstrere god innsikt og kunnskaper. Mange vil kunne lære ett og annet om båter ved å lytte til kvalifiserte diskusjoner om en båt og dens detaljer. Om visse elementære forhold kan det herske enighet i en gruppe, mens det om andre kan være kraftige motsetninger. Visst vil man kunne fastslå visse karakteristiske trekk ved den omtalte båt, ved å lytte til debatten, men det vil snart avsløre seg for den litt kritiske tilhører, at mange av de diskuterende røper mer om seg selv, om sine normer, karaktertrekk og temperament, ja kanskje til og med om sin avstamning, i sine vurderinger. Båten blir således målt og bedømt, men den blir også selv et målebånd for menneskene som diskuterer den.

Den gode Tage utga denne boka i 1987.

De diskuterte visst på noe som het 'brygga' i gamle dager, før vi fikk internettfora.

:wink:

S/Y Surprise

1: Skjæregårdsjeeper.........Er avhengig av topp vær for at det skal kunne brukes. Dessuten sluker de fleste masse bensin.

2: Seilbåter......Ligge på skakke når man seiler er ikke min greie. Og å legge seg inntil land kan være en utfordring mht lang kjøl. Helt håpløst etter min mening.

3: Rib'er.....Ingen som er glad i båt, kjører en Rib på fritiden. Er sikkert fin som livbåt o.l. Dessuten er de farlig overpriset...

4: Store daycruisere.....Enkelte har en spiss baug som er flere meter lang. Hva bruker man den plassen til? Og en badeplattform som er flere fot. Om båten er 30 fot, så kan du banne på at 3 av dem er badeplattform, og 5 er en spiss baug som ikke er brukendes til noe

1: Skjærgårdsjeeper

Genialt enkle landstedbåter, transportmiddel, ypperlig til vannsport, lek og bading

2: Seilbåter......

Ubegrenset rekkevidde, fantastisk familiebåt, sjøsterk, rimelig, miljøvennlig, fasinerende å bruke.

3: Rib'er.....

Yrkesbrukerens arbeidsredskap, rask forflytning, vannsport, redningsbåt.

4: Store daycruisere.....

Hytter på sjøen, masse plass, masse komfort, billig ferie/hyttealternativ, lang rekkevidde, sosialt.

5. Snekker

Skal vi se....... Noen som kan hjelpe meg med å finne noen gode sider?

Jaa. Billig i drift. (Det er en kajakk også.)

Ben Sin

Har egentlig tilgode å finne en meningsløs båt enda. Selv om jeg har litt problem med å se gleden i de store sjærgård-jeepene, særlig med tanke på pris.

RIB var også et mysterium for meg frem til slutten av august; Da ble jeg invitert på en luftetur med denne av en bekjent som driver med arr. av utdrikningslag o.l. Etter 20 minutter sittende på siden i 40 knop og 2 meter bølger var jeg solgt! (og fullstendig utslitt)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

RIB var også et mysterium for meg frem til slutten av august; Da ble jeg invitert på en luftetur med av en bekjent som driver med arr. av utdrikningslag o.l. Etter 20 minutter sittende på siden i 40 knop og 2 meter bølger var jeg solgt! (og fullstendig utslitt)

Joda, sikkert morro. Men har dette noe med båtliv slik vi kjenner det å gjøre? En billett til Tusenfryd må da være både billigere og minst like morro spør du meg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ehh........Er stor daycruisere billig ferie???? En stor daycruiser til over en million er ingen billig ferie da :rolleyes:

Da må vi kanskje først definere hvor mye et feriedøgn koster. Selv fordeler jeg kostnaden ved båten på litt mer enn en uke...... Anser heller ikke prisen for båten som tapt, men verditap må regnes med. Også kostnaden ved å binde pengene. Selvfølgelig også driftskostnader. Men ja, for de fleste jeg kjenner er det en billig ferieform.

Det er selvfølgelig rimeligere å feriere hjemme eller i telt, eller i en seilbåt.

Hva som er billig og hva som er dyrt blir veldig individuelt.

Påstandene dine (selv om jeg tok tråden din som en morsomhet) er vel også sånn passe objektive. Du kan godt lese svaret mitt som et sleivspark tilbake.

Ben Sin

Alt til sitt bruk!

Skjærgårdsjeeper

+ Fine å fiske med, raske båter for å komme seg fra hytta til butikken. Enkle å rengjøre.

- Ubruklige i regnvær, dyr i drift.

Seilbåter

+ Fine båter, store båter, billig i drift, billige i innkjøp.

- Jeg kan ikke seile, dyptgående, sakte fart.

Rib'er

+ Leketøy, vannsport, høye hastigheter

- Dyre å bruke, dyre å kjøpe. Ubruklige i regn.

Store cabincruisere

+ God plass, mye komfort og fine detaljer. Allværsbåt.

- Dyre i innkjøp, dyre i drift.

Mindre cabincrusere/Daycrusere

+ Fiske, bade, lek og morro, bra fart.

- Dyre i drift. Liten plass, nesten ubruklige i regn.

Snekker

+ God plass, billige i innkjøp og forbruk. Allværsbåt

- Går sakte.

Jeg har selv 24 fots snekke. I Storsjøen som jeg har båten, er det 80-90 cm dypt igjenom det ene sundet, så her passer kun snekker, da man vil ha såpass stor plass. Storsjøen er ikke så stor heller, så med snekka bruker jeg 4-5 timer for å komme meg innom alle plassene i sjøen. Med en rask båt gjør du den turen på under 1 time!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...