saga Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 Alt til sitt bruk! Skjærgårdsjeeper + Fine å fiske med, raske båter for å komme seg fra hytta til butikken. Enkle å rengjøre. - Ubruklige i regnvær, dyr i drift. Disse negative sidene stemmer ikke for alle skjærgårdsjeeper. Den jeg har har to konsoller/vindskjermer hvor man kan lukke mellom og over med kalesje. Dermed er det 5 sitteplasser under kalesjen ved regnvær. Drar ikke ut i all slags vær men det gir iallefall ly hvis regnet skulle komme. Med en 75 hk Honda firtakter er den heller ikke dyr i drift. Med 1000 rpm under maks gjør den 26 knop og er oppgitt til 15 liter i timen. Bruksmønsterer er også et annet med færre timer enn i en større båt og derav mindre drivstofforbruk. Øvrige driftskostnader som vedlikehold, opplag, service m.m. er også lave. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.November.2007 Link til dette innlegget Svart 14.November.2007 (redigert) 1: Skjæregårdsjeeper......... Deilige å kjøre i grisevær og regn , har selv hatt F-23 og man føler at man lever når man kjører Tønsberg-Strømstad med en slik i 10sek.m og regnvær på under timen. Men det bråker jo litt og sluker fort noen liter fuel knallbåter til sitt bruk 2: Seilbåter...... Ubegrenset rekkevidde , båten for folk som er glad i å være på sjøen og ikke absolutt vil få turen overstått fortest mulig , fjordens tryggeste farkost. 3: Rib'er..... Sea Adventure og alternativ til skjærgårdsjeep , sikkert morro å kjøre slikt men jeg har aldri testet dessverre. 4: Store daycruisere..... Regner med dette er sånne Princess V58 ,nordwest,riviera.trawlers og andre sånne skip , sikkert greie båter for de som er sugen på langweekender i England , færøyene og andre plasser der man vil ha ekstrem rekkevidde kombinert med evne til å kunne kjøre i mer enn 15-20m.sek (har jeg rett ?) , etter min mening totalt ubrukelige båter til annet enn som campingvogn etter å ha vært kjørt 200mil + , hva ellers skal man med 20-50knop med hytte på ryggen 5: Snekke Går jo like sakte som seilebåter men kvaliteten på turen blir da selvsagt ødelagt av bråk , klarer ikke å se en eneste fordel med en slik båt men om jeg skulle bli tvunget tilbake på motorbåt så hadde det vel blitt snekke Redigert 14.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Dette er etter min ening en totalt meningsløs båt. +: Fart, Design -:Dårlig plassutnyttelse, høyt forbruk, ikke kabin eller tak, støy, ingen hardpoints for montering av ekstrutstyr, ekstremt begrenset bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 (redigert) Dette er etter min ening en totalt meningsløs båt. +: Fart, Design -:Dårlig plassutnyttelse, høyt forbruk, ikke kabin eller tak, støy, ingen hardpoints for montering av ekstrutstyr, ekstremt begrenset bruksområde. Den er så meningsløs at den rett og slett er fabelaktig herlig. Å oppleve en sånn susende forbi i 100 knop ++ er en nytelse, for ikke å snakke om lyden Kan bare fantasere om hvordan den hadde vært å kjørt. Og har man råd til en slik så har man saktens råd til ei snekke eller en utskjelt daycruiser i tillegg dersom man vil være mere normal innimellom. Bacardi Silver 175 knops båt først her: Redigert 15.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 De mest meningsløse båtene må da være disse, i numerisk rekkefølge: 2. Cabincruisere uten fly Hva iallverden er nå meningsløst med en cabincruiser uten fly da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hifo Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 gåsehud av lyden til den båtfilmen oppe til venstre der :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bearded Beast Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 zzzzzzzznekke er for gamliser! flybridge er ubrukelig til anna enn å fryse. 80 tall jippo Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Enter4u - Sitat: store daycruisere 30 fot... Du fikk i alle fall i gang følelsene hos noen ser jeg. Jeg har gått over til lukka båt pga. dette hersens vestlandsklimaet. Det er fornuftig båt for meg. Men må vi alltid på død og liv være så fornuftige hele tiden. Min drømmebåt ville være størst mulig. Dessuten: Amerikanske båter oppgis i netto fot (30 for skroglengde), mens i Europa ville min Bayliner 3058 blitt til 33 fot, for her måles alt som er støpt i et stykke. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 (redigert) derimot denne her er slett ikke meningsløs, for den har vi jo råd til hvis vi vil Mens den her derimot.. de som gidder se mot slutten får en overraskelse (2 minutter ut) Redigert 15.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
vikers Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Meningsløst for meg er båter som går svinaktig fort (eller kan gå svinaktig fort), og samtidig bruker fuel raskere enn hva du klarer å helle ut. Ser jo at vi alle har forskjellig behov, men for meg er båt = kos - og da er hele vitsen å være på vannet...gjerne i 4-5 knop over mange timer og at det nesten ikke brukes diesel. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Spinnaker Svart 15.November.2007 Link til dette innlegget Svart 15.November.2007 Meningsløst for meg er båter som går svinaktig fort (eller kan gå svinaktig fort), og samtidig bruker fuel raskere enn hva du klarer å helle ut. Ser jo at vi alle har forskjellig behov, men for meg er båt = kos - og da er hele vitsen å være på vannet...gjerne i 4-5 knop over mange timer og at det nesten ikke brukes diesel. Kroppen er ikke bygget for fart, den er bygget for comfort Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Hansa666 Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Hadde en Nidelv, rund hekk, stoooore Princess med dårlig tid passerte med 10 m klaring, unger skrek, fruen kjeftet = vi i dag har en båt som går i 37 knop MEN jeg passerer snekker og andre saktegående fartøyer med GOD klaring For meg, kalesjebåt, kalesjebåt og atter kalesjebåt. Orker ikke tanken på å sitte INNE i en båt når jeg ønsker å være ute... Har man Webasto er det bare fryd og gammen Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Det finnes ikke meningsløse båttyper, kun meningsløse folk. Selv en vannscooter eller et seilbrett er anskaffet av en eier som ville ha akkurat den typen farkost. Tenk på det neste gang dere svartbanner over andre folks fritidsinteresser. Alle som idiotifiserer andre folks båtvalg, eksponerer en side av seg sjøl de, og alle oss andre, godt kunne vært foruten. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mulligan Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Sterkt uenig! Båter skal enten ha seil, eller gå fryktelig fort. Kan det kombineres, er det bare bra. Ventebåter slik som snekker og halvplanere har ingen verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 haha ja der sa du det Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Men jeg vil også henge på at en Oslofjord style halvdekker i tre er noe av det fineste jeg ser. Til og med de fra den gærne sia med krysserhekk. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Krysserhekk på ei Hvalersnekke er bare rått. Blir blank i øya når en slik glir forbi. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pro Open Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Ingen baater er meningsloese... Dette bildet beviser vel at det er hver sin smak som gjelder: Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 De eneste meningsløse båtene er de som vanskjøttes, eller er feilkonstruerte i utgangspunktet. Begge typer kan medføre fare på sjøen, og det er meningsløst. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
VannTro Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 (redigert) Jeg vil først få sagt at jeg selv har halvplaner, men jeg har hatt snekke tildliger og gjerne være med på å oppklar HVA som er fantastisk med ei snekke: Det er den mest retningsstabile konstruksjon som finnes ved lav fart(kosefart) og den kan komme til der andre stikker for dypt (les: seilbåter) Slik har det seg også at halvplaner-snekkene selges. De er rimelig retningsstabile ved lav fart og kan samtidig loses mellom 15-20 knop.... Kom ikke å si at noen konstruksjon med rett hekk kan sammenlignes når det gjelder retningsstabilitet ved lav fart, for det kan den ikke ! Redigert:Fiskeskøyter kan vel sammenlignes.... Redigert 16.November.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bearded Beast Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 (redigert) en sump båt med flypropell på "ryggen" òg kommer til der det er grunt men hva så. en plastsnekke er en latterlig konstruksjon. en tresnekke er laget slik fordi det er einaste måten å lage en grei konstruksjon av plank. men å lage en såkalt plastbåt likedan til fritidsbruk henger ikkje på greip. hva er vitsen med detda? en halvplaner er da meeget meir fornuftig. stødigere er den òg- også får man fart etter motor og ikkje etter båtlengde. Redigert 16.November.2007 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 En snekke er konstruert for å kunne nyttiggjøre seg liten motor. En båt med rett hekk vil ikke gli like lett gjennom vannet ved 5-10 knop uansett. Dessuten får man retningsstabiliteten på kjøpet. Farten, tja jeg synes det ble for dårlig når uværet blåste opp og kjøpte halvplaner av den grunn... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Med halvplaner kan man få både i pose og sekk. Retningsstabil ved kose- og dorgefart og muligheten for å gi på litt av og til. Men det er selvfølgelig bare helplaner som gjelde dersom du prioriterer fart. Men det gjør ikke jeg! Jeg nyter helst livet i skrogfart. For meg er det veien som teller på sjøen, ikke målet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Krysserhekk på ei Hvalersnekke Jeg traff en kar i Strømstad som hadde fått bygget seg en helt ny halvdekker på 34-35 fot. Full innredning under halvdekket. Pidestall med ratt og det hele. Et møbel i nordiske tresorter. Bermudarigget. Ved siden av å være en stor havgående, trygg motorbåt seilte den forbausende bra. Når jeg blir stor vil jeg ha en sånn. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Det som jeg oppfatter som "meningsløse" båter er båter som er alt for store ifht eierens behov. Greit å ha noe å vokse i men hva man skal med den enorme plassen enkelte må ha for å trives ombord har jeg aldri forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.