FredrikW Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Jeg syntes at daycruiseren er et utmerket alternativ, nettopp fordi den ligger i grenseland mellom flere båttyper; den kombinerer rett og slett fordelene til de nærmeste alternativene. Skal du på tur i 3 uker med familie på fire stykk mennesker, masse bagasje og èn stykk bikkje velger du selvfølgelig ikke en 20 fots DC. For oss, som bare er to stykk mennesker og en liten bikkje, så er en daycruiser helt topp. Vi beveger oss stort sett i området Indre Oslofjord til Ytre Oslofjord, fisker en god del for moro skyld, dykker og snorkler, ligger i uthavn/gjestehavn maks 1-2 døgn i strekk, og bruker på fine sommerdager båten som ren sol- og badeplattform etter jobb og rett ved hjemmehavna etc. Med 20 fot og 140 hester på hekken marsjer båten uanstrengt i 30 knop, noe som gir oss en bra aksjonsradius for å fiske/oppdage nye steder, uten at det tar allverdens med tid å forflytte seg fra fiskeplass A til B, og uten at det koster skjorta i drivstoff. 50-150 nm på en dagstur er helt vanlig. Blir det regn har vi kalesje med full ståhøyde for de under 195 cm på strømpa. Blir vi for varme/svette under sommersola, eller seige og ekle på kroppen etter bading i saltvann, har vi dusj på badeplattformen. Vil vi høre nyheter eller en CD har vi stereo. Må vi på dass har vi dèt i kabinen. Der går det også fint an å sove for to personer, eller bare søke ly for passasjerer, hvis det f.eks. skulle bli kjølig på hjemturen utpå kveldinga. Blir det ekkelt på dørken etter fisking blir enkelt og greit den selvlensende dørken spylt med dusjen og en dærsj såpe. Båten er lett å vedlikeholde, noe som passer meg bra, da båtpuss og mekking ikke er av mine favorittsysler. Siden båten er liten og lett, og bare stikker 40 cm under havflata med motor opptiltet, er de fleste områder og havner tilgjengelig for oss. For vår bruk er en DC det beste alternativet. 90% av tiden er vi på dagsturer i bra vær, men skulle været bli ille har vi kalesje og kabin. Vi har bra rekkevidde pga OK fartspotensiale, mer enn nok plass til soling og fiske, lave utgifter og lite vedlikehold pga liten og enkel båt, og dèt er stort sett det vi trenger båt til. Altså dekker en 20 fot DC vårt båtbehov, og vel så det, egentlig. Vi er mye i båten i løpet av sesongen; opptil 150 motortimer er normalen for oss, men ferien tar vi helst på landjorda. Og dèt en god del nærmere ekvator enn man kommer med normalstor lystbåt på en vanlig 4 ukers ferie. Helst tar vi ferien på vinterstid. Sommeren tilbringer vi i Oslo/på Oslofjorden, og da går mesteparten av fritiden vår med til å være på/ved sjøen. Stort sett velger vel folk den båten som best dekker det behovet man måtte ha, hvis økonomien tilsier at man kan gjøre dette. Noen tar ferien i båten med hele familien. De må ha stor båt. Noen bruker båten slik som oss. Da er det greit med en mindre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Enig med dere! Bare tull å rakke ned på en sånn båt! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 De mest meningsløse båttypene er de typene som mener at alle andre enn dem selv har valgt feil type båt Syntes `Whistler`har en fin definisjon her. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 i men hva man skal med den enorme plassen enkelte må ha for å trives ombord har jeg aldri forstått. Noen bor i båten og noen bruker båten som hytte, Da er det greit med stor plass, dessuten er det meget mere komfortabelt i en stor fremfor en liten båt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hallaron Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Og "wannabe seilere" som bare bruker motoren, som du nevner, mener jeg burde kjøpt seg en snekke! Denne har jeg aldri funnet ut av. Svært mange mennesker mener noe om når seilere burde seile, eller ikke seile. For det første er det vel ikke påbudt å seile noe som helst sted? Så det må bli opp til skipperen ombord å bestemme når det er hensiktsmessig å seile! Kansje rullesystemet har kilt seg, kanskje han bare skal noen få hundre meter og ikke ser noen hensikt i å heise seil, kanskje han rettog slett bare har lyst til å putre av gårde som en snekke, kanskje han er aleine ombord med små barn og synes det blir litt for mye å holde styr på med unger og seil. Kanskje han akkurat har kjøpt båten og erutrygg på seilingen, kanskje han ikke kan seile men har kjøpt båten fordi han ville ha masse plass for en billig penge, KANSKJE HAN ER FULL AV F... OG VIL PROVOSERE MANGE FORSTÅSEGPÅERE SOM ER PÅ SJØEN FOR Å KOSE SEG? RUNDT HAM? Mulighetene er mange og det er ikke opp til meg å mene noe om når folk bør eller ikke bør seile, men så har jeg seilbåt også da...... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
bliss X Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 Nå tenkte jeg ikke på dem som bor i båten, men på dem som bruker båten til ferieturer noen uker om sommeren. Ser mange som sliter med å håndtere den digre båten de har anskaffet, og jeg ser også mange som må gi opp å finne plass i trange gjestehavner fordi de har en båt som er noen meter for lang. Har man f.eks mange barn, svigemor og bikkje, som skal stues ombord så forstår jeg det men ... Hver sin smak, men siden tråden handlet om "meninsløse båtttyper" så er dette med størrelse det nærmeste jeg kommer det meningsløse. Det minner om å gå med alt for store sko. Heller ikke behaglig selv om man har god plass til tærne. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 (redigert) Litt artig overskrift i denne tråden. Har lurt på hvordan moderator skal klare å flytte den over til for eks. Fjellhytteforumet eller bobilforumet? Har ikke lest innleggene, men jeg antar at de inneholder generell informasjon om båttyper og som er beregnet for gjeteren fra Sahara som lurer på å flytte til kysten. Redigert 18.November.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 18.November.2007 Link til dette innlegget Svart 18.November.2007 De eneste meningsløse båtene er vel de som ikke blir brukt. Og de som brukes slik at de plager andre. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Hekksjø Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 (redigert) "De eneste meningsløse båtene er vel de som ikke blir brukt. Og de som brukes slik at de plager andre." Spørs om ikke det var den oppsummerende og avsluttende replikken du skrev der, La Digue, uansett hva andre poster fra nå av. Redigert 21.November.2007 av Gompe (see edit history) Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.