Jump to content

Hvordan montere tempmåler på en Yanmar GM20F (18 hk.)

vikers

Recommended Posts

Noen som vet hva slags måler og hvor jeg monterer dette? Finnes det uttak allerede på motoren, eller må jeg lage til dette selv?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Min er også saltvannskjølt, men det er jo greit å følge med, slik at man ikke får for høy varme på den. Har ikke hatt noen problemer, men det er jo greit å være føre var.....

Er vel 55-60 grader som er trivselstemp, men hvor finner jeg en giver som kan virke på en enkel tempmåler, tro?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Min er også saltvannskjølt, men det er jo greit å følge med, slik at man ikke får for høy varme på den. Har ikke hatt noen problemer, men det er jo greit å være føre var.....

Er vel 55-60 grader som er trivselstemp, men hvor finner jeg en giver som kan virke på en enkel tempmåler, tro?

Biltema har jo billige tempmålere, og følere til det meste. Ellers har jeg sett noen som har benyttet elektroniske steketermometer med stort hell, billige er de også hos Clas Ohlson.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Men hvor på motoren skal jeg sette føleren?

Ligger det ferdig til dette?

Men hvor på motoren skal jeg sette føleren?

Ligger det ferdig til dette?

Om ikke det alt sitter en føler i hullet, så er det nok en plugg satt i der i påvente av at føler skal inn. Sitter nok rett ved termostaten. Så er det bare å skru ut pluggen å ta den med ved kjøp av ny føler, så får man riktig dimensjon også.

Skal man benytte steketermometervarianten, så bores et hull i en slik blindpropp som sitter i hullet, for så å lime inn føleren fra steketermometeret med et lim som tåler varme. Et slikt steketermometer er trolig mer nøyaktig, har vel også en varslingsfunksjon som sier ifra når steken er ferdig (motoren for varm).

Ser ut for meg som om føleren sitter i mellom dynamoen og termostathuset.

2gm20es1.jpg

:seeya:

Redigert av Bavarius (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

OK..takk for utfyllende svar, Bavarius!

Da skal jeg se om jeg finner en slik plugg, og få tak på en føler og måler - tror nok mor skal få beholde steketermometeret sitt.....

Hei vikers!

Hvis din 2GM-20 er nogenlunde lik min gamle 2QM-15 (for noen år siden), så vil du antageligvis forgjeves lete etter et egnet hull til en slik temp.-føler. I tråden Temperatur varsling - hvilken temperatur? (februar 05) gir jeg uttrykk for litt frustrasjon angående samme problem.

Motoren din har garantert ETT hull som er egnet til det, men det er selvfølgelig opptatt av "varsel-føleren" = den originale Yanmar-alarmen som først reagerer når det er nesten for sent! Mulig at det går an og bruke samme hull, sette inn en T-kobling og bruke ekstrahullet til en slik føler? Selve det å montere en føler er jo ikke vanskelig. Du kan bruke et standardinstrument f. eks. Faria eller lignenede med føler og overgang (men skalaen på disse standard-instrumentene syntes jeg var alt for unøyaktig) - eller du kan - noe jeg personlig syntes var mye bedre - bruke et digitalt termometer som viser nøyaktig temp hele tiden.

Har selv bygget inn slik måling i 2 forskjellige båter jeg hadde. Beskrevet både i Digitalt kjølevannstermometer - Reodor Felgen! og i Temp. måler - saltvannskjøling?

Lykke til!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...