Jump to content

Fersk båteiers hjertesukk

knutza

Recommended Posts

Hei alle båtvenner.

:discuss: Dette er et utrolig bra forum, men det er en ting som virkelig plager meg, og det er når man rakker ned på andres båter. Når man tar en tur til hvilken som helst marina eller havn, så er det mange ulike båter der. Noen liker båtene små, stor, bred, rask, treg, seil, motor, plast, tre osv. Det burde da være plass til alle??? Selv har jeg en gammel seilbåt og det er ikke nødvendigvis fordi jeg liker gamle båter så veldig godt, men det er heller et spørsmål om økonomi. Jeg leser mange innlegg om de som elsker Bavaria og mange som hater bavaria. Jeg skulle gjerne hatt en bavaria, men får klare meg den jeg har. Jeg elsker mangfoldet av båter, greit å høre hva andre har erfart med sine båter. Selv om jeg ikke har mye båt å skryte av har jeg det kjempetrivelig på sjøen. Det er mange ulemper med seilbåt, ikke går det særlig fort, mye av båtlivet foregår på skakke, ofte er det kalt å stå ute og styre, men det er nettopp slik jeg vil ha det. Jeg har den største respekt for de som har andre ønsker.

Men for all del: jeg leser mange fine innlegg også. Jeg koser meg med innleggen fra de som er så modig å innrømme at de har tabbet seg ut. Det er godt å lese at det ikke bare er meg som er usikker og nervøs for å gjøre noe galt. Selv har jeg ikke hatt båt lenge nok til å ha gått på grunn, men det kommer nok.

Har ikke skrevet dette for å henge ut noen, det er bare et lite hjertsukk

Har lest et sted at det finnes to typer båteiere, de som har gått på grunn og de som kommer til å gjøre det... :seeya:

Hei Knutza. Jeg kjenner meg godt igjen da jeg med litt forbaulsese leste innleggene fra de mer erfarne BP-medlemmene.

Mye av det båtlivet de fremstilte kjente jeg meg ikke igjen i. Jeg (vi) har nok forandret oss siden vi begynte å vanke her på BP. Før dro vi mye rundt på egen hånd. Nå har vi kjente gjennom BP i de fleste havner vi ferdes i. Og det føler vi er riktig koslig. Vi kjenner hverandre igjen og når vi fører en BP-vimpel så er vi med en gang dus og gode båtvenner.

Desverre har vi nok havnet i forskjellige leire rent båtmessig. Se bare på BP-treffet i Horten hvor vi er nesten 100% motorbåteiere. Kanskje for at vi med motor har noe større aksjonsradius i løpet av en helg?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Desverre har vi nok havnet i forskjellige leire rent båtmessig. Se bare på BP-treffet i Horten hvor vi er nesten 100% motorbåteiere. Kanskje for at vi med motor har noe større aksjonsradius i løpet av en helg?

Det der trur jeg ikke noe på Astor. På våre turer til å fra Horten som det har blitt mange av gjennom åra, opplever vi stadig å bli parkert av seilbåter som dundrer forbi i både 7 og 8 knop.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Gratulerer med ny-gammel seilbåt! Jeg har selv nettopp kjøpt en ny-gammel seilbåt jeg også, fra 1977 - 30 år gammel og dermed veteranbåt.

Kjempeskute!! :seeya:

Sjøen er for alle og har plass til alle, og vi er ganske like alle sammen; enten så har vi gått på grunn eller så kommer vi til å gjøre det :wink:

Hemmeligheten er å nyte tiden mellom grunnstøtingene.... :sailing:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Her er mine akkumulerte hjertesukk:

"Er alle båtfolk raringer?"

Det startet for 15 år siden med 17 fot. Da var det ingen som løftet en finger når jeg kom til kai.

Så ble det 24 fot. Da ble det litt mere høflighet og hjelpsomhet ved kaia... men vi i 24 fot klassen "kunne bare snakke med hverandre".

Så ble det 27 fot. Da følte vi at vi hadde steget i gradene. Da kom folk med båter av samme størrelse i hopetall for å hjelpe og slå av en prat. De i 24 fots klassen myste lett misunnerlig bortpå oss...

SÅ fikk vi 30 foter med flybridge. Da skulle du ha sett! Da stod de parat ved kaikanten nesten før jeg hadde bestemt meg for hvor jeg skulle gå inn. Og etterpå en teknisk passiar med kapteinen og en påspandert drink i hånden. (Jeg for min del trivdes best sammen med gutta i 24 fots klassen!)

Etter noe år ga jeg opp flybridge-livet og "like barn leker best"-mentaliteten og gikk tilbake til 17 fot igjen. Mine gamle venner i 24 fots-klassen er på nikk enda, 27 fots "vennene" løfter kun blikket når de må se opp på flybridge-båtene. Og flybridge-gutta.... de sier ingenting men de har et blikk som tydelig sier "har det klikka for'n..?" eller noe sånt.

Hva er det med de nyrike båtfolkene! Lekte de for lite i sandkassen når de var barn??

Ja, ja... jeg smiler litt i sjegget og priser meg lykkelig over at jeg ikke identifiserer meg med disse typene.

........... men nå altså, 33 fot veteran seilbåt. Skal bli artig å observere reaksjonene :flag:

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Vi kan skrive så mye vi vill om at vi skal akseptere hverande. Men det har ikke noe for seg, for i neste øyeblikk har vi glemt det selv. Vi som har vært på BP en stund kjenner hverande og vet hva en kan skrive til hvem uten at det blir bråk. Eller hva en må skrive til hvem for å få brak, for de som ønsker det.. :crazy:

Ellers, Gratulerer med seilbåt. Du kommer til å få masse glede av den! :flag: :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Altså.. Bytte ut en B31 med Bavaria? Det hadde jeg aldri gjort.

B31 er et meget vellykket design, fin båt, om enn noe trang.

Jeg er til en viss grad enig med deg. B31 er en undervurdert båt (prismessig), det er mye båt for pengene. men om en "tulling" ville bytte sin Bavaria med meg og jeg hadde nekta, Da hadde jeg vært tulling :crazy:

Ikke for at jeg nødvendigvis drømmer om Bavaria, for det er utrolig mange fine båter der ute. Jeg har selvsagt en drømmebåt, men realistisk sett forblir den i drømmene.

He, he

Dette var noe av det første jeg merket som båteier, det er et strengt hiriaki i båtverden, men for all del: De fleste jeg har truffet er hyggelige mennesker.

Hva er det med de nyrike båtfolkene! Lekte de for lite i sandkassen når de var barn??

Ja, ja... jeg smiler litt i sjegget og priser meg lykkelig over at jeg ikke identifiserer meg med disse typene.

........... men nå altså, 33 fot veteran seilbåt. Skal bli artig å observere reaksjonene :flag:

Noen er nok slik, men jeg har opplevd å få bedre service hos en foretning når jeg skal ha noe til 31 foteren, enn til jolla. Har lært meg å si at jeg skal ha deler til slepejolla :lol: Da blir det bedre service enn om jeg "bare" skal ha deler til en Pioner 235 med 3hk.

Redigert av knutza (see edit history)
quote.gif

Det startet for 15 år siden med 17 fot. Da var det ingen som løftet en finger når jeg kom til kai.

Så ble det 24 fot. Da ble det litt mere høflighet og hjelpsomhet ved kaia... men vi i 24 fot klassen "kunne bare snakke med hverandre".

Så ble det 27 fot. Da følte vi at vi hadde steget i gradene. Da kom folk med båter av samme størrelse i hopetall for å hjelpe og slå av en prat. De i 24 fots klassen myste lett misunnerlig bortpå oss...

SÅ fikk vi 30 foter med flybridge. Da skulle du ha sett! Da stod de parat ved kaikanten nesten før jeg hadde bestemt meg for hvor jeg skulle gå inn. Og etterpå en teknisk passiar med kapteinen og en påspandert drink i hånden. (Jeg for min del trivdes best sammen med gutta i 24 fots klassen!)

Etter noe år ga jeg opp flybridge-livet og "like barn leker best"-mentaliteten og gikk tilbake til 17 fot igjen. Mine gamle venner i 24 fots-klassen er på nikk enda, 27 fots "vennene" løfter kun blikket når de må se opp på flybridge-båtene. Og flybridge-gutta.... de sier ingenting men de har et blikk som tydelig sier "har det klikka for'n..?" eller noe sånt.

Og jeg som har konkrete planer om å oppgradere fra min gamle 23 fots Windy til en Riviera 925 (32 fot med flybridge) til neste år. Hvis det du sier er sant må jeg revurdere den planen. :nonod: Jeg har ikke fått med meg at dette kastesystemet er så utviklet, og jeg har heller ikke noe ønske om å være en del av det.

Tja? Er egentlig dette så merkelig da? Det er stor forskjell på båt og anvendelse av en 24fots hurtiggående, planende daycruiser og en halvplanende campingcruiser eller ei snekke på 27. For ikke å snakke om en 30 fots flybåt. Det er klart at man kan jo snakke om været, og om godagmann økseskaft og om hvor herlig livet er på sjøen og slikt. Men der stopper det vel også opp?

Samtaleemnene blir langt større når du treffer på en med samme type båt som du har selvfølgelig. Sjøegenskaper, boforhold, havnemuligheter, fortøyning, langturerfaringer, vedlikehold, strømforbruk osv, osv.

Skulle jeg tatt opp slike samtaleemner med en nyankommet 17 foter ville han vel lurt på om jeg var riktig vel bevart. Derfor så blir det vel gjerne med å lire av seg en del høflighetsfraser, og å kommentere været.

Ellers er vel min erfaring at det er få grupper på sjøen som er så lite inkluderende som nettopp veteranbåtfolket med gamle treskøyter og -seilbåter. Disse har en tendens til bestandig å klumpe seg sammen, og er vanskelig for utenforstående å komme på talefot med.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Alle båter som blir tatt vare på har sin sjarm. Jeg er blitt fortalt at ALLE båter har sin sjarm men dette er ikke jeg enig i. Hva som er sjarmerende med en nedsloppen båt som bærer preg av mange års totale fravær av vedlikehold skjønner jeg bare ikke. Det som støtt imponerer meg er folk med iver som overtar utrangerte båter og setter dem tilbake i sin opprinnelige glans. Slikt krever en stor dose pågangsmot og selvfølgelig en del kompetanse innen flere fagfelt. Dette finner vi mye av har inne på BP, et flott forum med masse god kompetanse samlet på et sted.

Har lest et sted at det finnes to typer båteiere, de som har gått på grunn og de som kommer til å gjøre det... :seeya:

finnes to til:

båtfolk og folk i båt, førstnevnte er de med et åpnet "båtsinn" som respekterer andres valg og kan diskutere båt på et saklig grunnlag, hilser på andre båter uavhengig om de bærer seil eller motor.

Så har man folk i båt, rakker ned på andres båtvalg, type "nok en idiot lurt" om båtvalg, jeg vet best og kan alt.

Heldigvis flest av den første gruppen

Det der trur jeg ikke noe på Astor. På våre turer til å fra Horten som det har blitt mange av gjennom åra, opplever vi stadig å bli parkert av seilbåter som dundrer forbi i både 7 og 8 knop.

Jeg skjønner hvordan du kan føle det akkurat på det punktet. Et godt råd: Hold deg fast og bit det i deg.

Det gjelder i båtverden som ellers i verden, fokuser på det du kan gjøre noe med. At det finnes noen som rakker ned på andres båter er noe du ikke kan gjøre noe med... Eneste du kan gjøre er "å feie for egen dør" og der har du sikkert alt i orden så bruk heller båtlivet og båtplassen.no sammen med de du respekterer og syns bidrar, andre er det bare å smile høflig til og passe på å unngå neste gang...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

SÅ fikk vi 30 foter med flybridge. Da skulle du ha sett! Da stod de parat ved kaikanten nesten før jeg hadde bestemt meg for hvor jeg skulle gå inn. Og etterpå en teknisk passiar med kapteinen og en påspandert drink i hånden.

...men når man kommer med 72' er det litt mindre vilje blant folk til å hjelpe, kan det være fordi de ikke vil være medskyldig i at 110 tonn treffer noe det ikke skulle truffet? Føler det finnes et punkt hvor større støter vekk folk snarere enn å tiltrekke dem.

finnes to til:

båtfolk og folk i båt, førstnevnte er de med et åpnet "båtsinn" som respekterer andres valg og kan diskutere båt på et saklig grunnlag, hilser på andre båter uavhengig om de bærer seil eller motor.

Så har man folk i båt, rakker ned på andres båtvalg, type "nok en idiot lurt" om båtvalg, jeg vet best og kan alt.

Heldigvis flest av den første gruppen

Helt enig SRA!

Betegner meg selv som en av den førstnevte gruppen.

Har selv gjort meg opp noen betraktninger rundt dette med et inkluderene båtliv. Gjennom mange år har jeg gradvis økt båtstørrelsen. Helt til og med min forrige båt en 34 storø føler jeg at jeg stort sett møtte båtfolk i de forskjellige uthavner og gjestehavner, men etter at jeg byttet til flybridge på nesten 40 fot skjedde det noe. Jeg møter nå helt klart flere av typen folk i båt i de samme havnene. Som et eksempel: Der folk før sto parat til å ta i mot tau osv når man kom sigende inn alene, står nå folk med henda lomma og lurer på. "klarer`n detta tru"

Noe tyder på at noen båtfolk endres til folk i båt ved en viss størrelse eller type båt. Meget pussig det der, for jeg er den samme jeg selv om jeg har kjøpt meg større båt. Kanskje jeg skal bytte shampo??

Helt til og med min forrige båt en 34 storø føler jeg at jeg stort sett møtte båtfolk i de forskjellige uthavner og gjestehavner, men etter at jeg byttet til flybridge på nesten 40 fot skjedde det noe. Jeg møter nå helt klart flere av typen folk i båt i de samme havnene. Som et eksempel: Der folk før sto parat til å ta i mot tau osv når man kom sigende inn alene, står nå folk med henda lomma og lurer på. "klarer`n detta tru"

Du har nok havnet i "riking-klassen" nå skjønner du. Og da må du klare alt sjøl. Har du først skaffet deg så stor båt så må du beherske båten også. Syntes du ikke du hører dette fra de med henda godt nede i bukselommene?

Desverre er det noen som syntes det er fint¨å se på at andre plundrer. Eller håpe at de vil plundre med tillegging.

Og så blir de kanskje snytt for hele forestillingen?

Jeg har det nok lettere enn deg som har en liten 30-foter. Men jeg vurderer jo en 36 eller 42 foter, og vil nok oppleve dette på kroppen jeg også. Vi får trene opp manskapet til å gjøre en god jobb så snyter vi gutta med handa i lomma for et skue.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...